مرورگر فایرفاکس کروم

فایرفاکس یا کروم، کدام مرورگر بهتری در اندروید است؟

اگر یک گوشی اندرویدی در اختیار داشته باشید، حتما تا کنون با چالش انتخاب بین یکی از دو مرورگر فایرفاکس یا کروم روبرو شده‌اید. اما واقعا کدام یک از این دو، مرورگر بهتری است؟

زمانی که گوگل کروم در سال 2008 رونمایی شد قابلیت‌های جدید و جذابی را به دنیای مرورگرهای اینترنت آورد. قابلیت‌هایی مثل معماری چند پردازشگری از جمله ویژگی‌هایی بودند که آن را در مقایسه با سایر مرورگرها یک سر و گردن بالاتر قرار داده بودند. اکنون اما پس از گذشت 15 سال، دنیای مرورگرها تغییرات فراوانی کرده و رقبایی مثل موزیلا فایرفاکس توانسته‌اند با ارائه قابلیت‌های مشابه گوگل کروم در کنار ویژگی‌های جدید به محصولاتی ارزشمند تبدیل شوند.

اکنون تفاوت میان مرورگرهای فایرفاکس و کروم بسیار ناچیز است. بنابراین انتخاب بهترین مرورگر برای گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید برخی اوقات به مساله‌ای بسیار دشوار تبدیل می‌شود.

اگر یک گوشی اندرویدی در اختیار داشته باشید، احتمالا گوگل کروم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب است و در حال حاضر هم با همین مرورگر به گشت و گذار در اینترنت مشغول هستید. بر اساس آمار و ارقام، 60 درصد از کاربران اینترنت از مرورگر Google Chrome استفاده می‌کنند. با این وجود، پرطرفدار بودن یک مرورگر به هیچ وجه به معنای بهترین بودن آن نیست؛ خصوصا در دنیای گجت‌های اندرویدی!

همانند تمامی دسته‌های اپلیکیشن‌های اندرویدی، گزینه‌های مختلفی برای گشت و گذار در اینترنت وجود دارد که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند.‌ در میان این اپلیکیشن‌های مختلفی که می‌توانند جایگزین گوگل کروم شوند، فایرفاکس یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رود که سال‌هاست با قدرت، شانه به شانه مرورگر گوگل در حرکت بوده است. انتخاب یکی از این دو مرورگر تصمیمی است که تنها شما می‌توانید بگیرید. اتخاذ تصمیم با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی چون کاربرد، امنیت، سرعت، مصرف بهینه انرژی و دیگر موارد ممکن خواهد بود.

واقعیت این است که هر دو مرورگر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس روی گوشی های اندرویدی عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌کنند. با این وجود هریک از آن‌ها قابلیت‌هایی منحصربفرد در اختیار دارند که دیگری فاقد آن‌هاست. به همین جهت بررسی دقیق‌تر هریک از این دو مرورگر و قابلیت‌های منحصربفرد آن می‌تواند ما را در انتخاب بهترین مرورگر اندرویدی یاری کند.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین مرورگرهای وب سال ۲۰۲۳ را بشناسید

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به برخی قابلیت‌های دو مرورگر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس روی گوشی های اندرویدی و به مقایسه مختصر این دو با یکدیگر بپردازیم.

قابلیت‌های گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس اندکی متفاوت است

بهترین مرورگر اندروید

با مقایسه رو در روی دو مرورگر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس به این نتیجه می‌رسیم که هر دو، مرورگرهایی کامل به شمار رفته و تمامی قابلیت‌های پایه مورد نیاز یک کاربر را ارائه می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند مشاهده  و ذخیره بوکمارک‌ها، به اشتراک گذاری صفحات و مشاهده دانلودها از جمله قابلیت‌های پایه مرورگرهای مدرن هستند که به‌صورت تمام  و کمال در هر دو مرورگ حضور دارند. علاوه بر این، هر دو مرورگر از قابلیت‌های دسترسی‌پذیری (Accessibility) گسترده‌ای بهره می‌برند که امکان افزایش اندازه فونت یا موارد این‌چنینی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در عین حال، علیرغم شباهت‌های آشکاری که در رابط‌های کاربری این دو مرورگر قابل مشاهده است، برخی قابلیت‌های کلیدی، این دو مرورگر را از یکدیگر متفاوت می‌سازد. بر خلاف گوگل کروم، فایرفاکس از یک مد مطالعه بسیار مفید بهره می‌برد که با حذف تمامی تبلیغات از صفحه وب، متون اصلی صفحه را در قالبی شسته رفته در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این قابلیت با فشردن کلید کوچکی در قسمت سمت راست نوار آدرس قابل دسترسی خواهد بود.

مرورگر فایرفاکس همچنین از مجموعه‌ای از افزونه‌های جذاب و کاربردی هم پشتیبانی می‌کند که در زیرمنوی Add-ons در بخش تنظیمات قابل دسترسی هستند. در این بخش می‌توان افزونه‌هایی کاربردی مانند uBlock را برای حذف تبلیغات وبسایت‌ها مشاهده کرد. در کمال تعجب، نسخه اندروید مرورگر کروم قادر به پشتیبانی از افزونه‌ها نیست و در این زمینه قدری عقب‌تر از فایرفاکس ایستاده است.

البته گوگل کروم در اندروید آن‌چنان هم در مقابل فایرفاکس دست و پا بسته نبوده و از برخی قابلیت‌های اختصاصی پشتیبانی می‌کند. یکی از این قابلیت‌ها مترجم گوگل (Google Translate) است که به‌طور پیش‌فرض با این مرورگر ادغام شده و اکنون بسیار قدرتمندتر و قابل اتکاتر از قبل است. گوگل ترنسلیت قادر است متون مختلف را از بیش از صد زبان مختلف به سایر زبان‌ها ترجمه کند و برای مطالعه سایت‌های با زبان‌های دیگر بسیار کاربردی و مفید است.

فایرفاکس در بخش امنیت و محافظت از حریم شخصی کاربران عملکرد بهتری دارد

مرورگر فایرفاکس کروم

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فایرفاکس در برابر گوگل کروم و اکثر مرورگرهای دیگر اندرویدی توجه فراوان به حریم شخصی کاربران است. تنظیمات استاندارد یا پیش‌فرض امنیتی فایرفاکس به‌طور خودکار تمامی دنبال‌کننده‌های شبکه‌های اجتماعی، کوکی‌ها، ردپاها و سایر موارد این‌چنینی را مسدود می‌کند. البته این تنظیمات تنها مربوط به بخش پیش‌فرض این مرورگر هستند؛ چرا که کاربران می‌توانند با انتخاب مد حفاظتی سخت‌گیرانه (Strict) محافظت بالاتری از حریم شخصی خود را طلب کنند.

از طرف دیگر، گوگل سال‌هاست که به جمع‌آوری داده‌ها و رفتارهای کاربران پرداخته و اطلاعات آنان را به تبلیغ‌کنندگان ارسال می‌کند تا آن‌ها بتوانند تبلیغات مرتبط تر و معنادارتری را برای هر فرد به نمایش درآورند. به‌طور کلی تنظیمات گوگل کروم در بخش حفاظت از حریم شخصی کاربران بسیار محدودتر و گنگ‌تر از فایرفاکس است. برای نمونه، امکان مسدود کردن کوکی‌های مرتبط با سایت‌های گوناگون در انتهای صفحه مربوط به امنیت کاربران در بخش تنظیمات قرار گرفته؛ به‌طوری که پیدا کردن آن به‌سادگی امکان‌پذیر نیست!

همچنین تنظیمات مربوط به حفاظت از کاربران داخل گوگل کروم در حالی که برای کاربران علاقمندان به تکنولوژی بسیار مفید است، توسط بسیاری افراد قابل دسترسی نبوده و به‌طور پیش‌فرض فعال است! حتی با غیرفعال کردن این قابلیت هم همچنان امنیت حریم شخصی کاربران در گوگل کروم بسیار محدودتر از فایرفاکس است.

البته باید توجه کنید که فایرفاکس نیز برخی اطلاعات و عادت‌های دیجیتالی کاربران را جمع‌آوری کرده و برای ارتقای عملکرد اپلیکیشنش از آن‌ها استفاده می‌کند. این اطلاعات البته با بخش تجاری و فروش موزیلا تحت نام Adjust به اشتراک گذاشته می‌شود. با این وجود می‌توان آن را از بخش تنظیمات غیرفعال کرد.

گوگل کروم از بخش اختصاصی مدیریت رمز و داده‌های حساس بهره‌مند است

گوگل محافظت اسناد

یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده گوگل کروم که فایرفاکس از آن بی‌بهره است، بخش مدیریت رمزها و داده‌های حساس است که به‌تازگی به آن اضافه شده و اطلاعات مربوط به لاگین در سایت‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف متصل به یک اکانت را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. این قابلیت برای افرادی که از اکانت گوگل خود برای اتصال به سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند، بسیار کاربردی و مفید بوده و در زمان آن‌ها بسیار صرفه‌جویی می‌کند. گوگل همچنان چند ماه قبل، Passkey را نیز منتشر کرد که لاگین کردن به وبسایت‌ها را بسیار ایمن‌تر می‌کند.

علاوه بر این، گوگل کروم همچنین به‌خاطر وابستگی فراوان به اکانت گوگل تا حدی دسترسی‌پذیرتر و کاربرپسندتر از فایرفاکس نیز خواهد بود و در گشت و گذار روزمره عملکرد بهتری ارائه می‌کند. همچنین همسان‌سازی فوق‌العاده گوگل کروم با اکانت گوگل باعث می‌شود که دسترسی به یک سایت یا سرویس در چندین دستگاه اندرویدی به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. در این خصوص البته باید توجه کرد که فایرفاکس نیز در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد و شاید تنها برای نخستین بار لاگین کردن کمی زمان‌برتر از کروم باشد! بنابراین نمی‌توان Firefox را در این بخش چندان عقب‌تر از کروم توصیف کرد!

در هر صورت اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید از پروتکل‌های امنیتی گوگل بهره‌مند شده و از پسکی‌های منحصربفرد روی دستگاه‌های مختلف خود بهره ببرید یا از اکانت‌های متعددی برای دسترسی به سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنید، احتمالا گوگل کروم مرورگر مورد نیاز شما خواهد بود.

همچنین بخوانید:

امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

عملکرد فنی Firefox و Google Chrome تقریبا مشابه یکدیگر است

مرورگر فایرفاکس کروم

اکثر کدهای مرورگر کروم از کرومیوم ساخته شده است. کرومیوم پلتفرمی متن‌باز و رایگان است که به کدنویس‌های سرتاسر جهان امکان می‌دهد در توسعه آن مشارکت کنند.‌ البته خود مرورگر کروم متن‌باز نیست؛ با این وجود بسیاری کدهای آن با کرومیوم مشترک بوده و در نتیجه از بسیاری خاصیت‌های آن برخوردار است. این مساله همچنین باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان نیز استقبال بیشتری از این پلتفرم کنند. به‌عنوان مثال اکنون بسیاری توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مخصوص گوگل کروم را به‌طور اختصاصی در Chromium توسعه می‌دهند.

از سوی دیگر، موزیلا فایرفاکس کاملا متن‌باز بوده و از مدت‌ها قبل بهینه‌سازی‌ها و بهبودهای آن توسط کدنویسان و توسعه‌دهندگان جامعه موزیلا انجام شده است. در نتیجه همین متن‌باز بودن، نواقص این مرورگر در سال‌های گذشته توسط توسعه‌دهندگان رفع شده و بسیاری قابلیت‌های جذاب نیز به آن افزوده شده است. علاوه بر این، رابط این مرورگر هم طی سال‌های اخیر پیشرفت فراوانی داشته و بسیاری کارآمدتر از قبل شده است.

همچنین در بخش عملکرد و میزان مصرف رم نیز هر دو مرورگر وضعیت تقریبا مشابهی داشته و هریک در تست‌های مختلف، آمار متفاوتی را بروز داده‌اند. تفاوت‌های مشاهده شده در عملکرد این دو بیشتر به‌خاطر تعداد تب‌های باز شده و نسخه مورد بررسی از مرورگر بوده است. با این وجود به‌طور کلی با توجه به این که Firefox کوکی‌ها را مسدود کرده و قابلیت‌هایی مثل Reader Mode را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در نگاه اول اندکی سریع‌تر از Google Chrome به نظر می‌رسد.

البته در خصوص مقایسه عملکرد این دو مرورگر حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد و هرکس، یکی از این دو مرورگر را بهینه‌تر و سریع‌تر از دیگری توصیف می‌کند. با این وجود، واقعیت این است که عملکرد فنی این دو مرورگر کاملا نزدیک به هم است؛ خصوصا با در نظر گرفتن این که ظرفیت رم گوشی های اندرویدی هر سال در حال افزایش یافتن بوده و نسخه‌های جدیدی این مرورگرها نیز بهینه‌تر از نسخه‌های پیشین هستند.

انتخاب بهترین مرورگر به سلیقه شما بستگی خواهد داشت

بهترین مرورگر اندروید

همانند هر نرم افزار دیگر، دو مرورگر فایرفاکس و گوگل کروم نیز هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. Firefox به‌طور خاص مناسب افرادی‌ست که به حریم شخصی خود توجه فراوانی داشته و تمایلی به مشاهده تبلیغات و تعقیب‌شدن توسط دنبال‌کننده‌ها ندارند. همچنین قابلیت‌هایی مثل Reader Mode یا افزونه‌ها نیز از جمله قابلیت‌های اختصاصی این مرورگر به شمار می‌روند که نمونه آن‌ها در گوگل کروم قابل مشاهده نیست.

البته استفاده از مرورگر فایرفاکس به معنای دوری از بسیاری قابلیت‌های جذاب و انحصاری گوگل کروم است که به‌واسطه تلاش مهندسین گوگل در این مرورگر تعبیه شده است. مواردی نظیر سرویس مدیریت رمزها و اطلاعات لاگین یا Passkey که در هسته مرورگر کروم تعبیه شده‌اند، آن را به گزینه‌ای ایمن‌تر در مقایسه با گوگل کروم تبدیل می‌کنند.

همچنین مترجم گوگل نیز دیگر قابلیت منحصربفرد مرورگر Chrome است که آن را از حیث کاربری، یک کلاس بالاتر از رقیب اصلی‌اش قرار می‌دهد. همچنین اتصال به اکانت و سرویس‌های متعدد گوگل نیز در Google Chrome به‌راحتی امکان‌پذیر است. بنابراین افرادی که قصد استفاده شخصی یا اداری از اینترنت را داشته و از اکانت گوگل خود برای اتصال به سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند، احتمالا از مرورگر گوگل کروم استقبال بیشتری خواهند کرد.

در نهایت اگر قصد انتخاب یکی از این دو مرورگر را دارید لازم است نوع استفاده و اولویت‌های خود در گشت و گذار در اینترنت را شناسایی کرده و مناسب‌ترین گزینه متناسب با آن‌ها را انتخاب کنید. با این وجود می‌توانید مطمئن باشید که هر دو مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس گزینه‌هایی سریع، ایمن و مطمئن هستند که تجربه فوق‌العاده‌ای از کاوش در اینترنت را در اختیارتان قرار خواهند داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*