مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE؛ کدام ارزش خرید بالاتری دارد؟

در اینجا با مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE از نظر فنی، طراحی و امکانات، به‌شما در انتخاب بهترین گوشی برای خرید کمک می‌کنیم.

سامسونگ گلکسی اس ۲۳ و اس ۲۳ اف ای، دو تا از گوشی‌های جذاب پرچمدار اندرویدی حال حاضر بازار هستند که بی‌شک ارزش خرید بالایی دارند. ولی خب طبیعی است که تفاوت‌هایی بین این دو وجود داشته باشد. گوشی S23 FE شباهت زیادی با مدل نسل قبلی خودش، S22 FE دارد. سامسونگ از تراشه پرچمدار نسل قبلی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ زیر قاب این گوشی استفاده کرده، در حالی که مدل اس ۲۳ از نسل جدیدتر این تراشه به‌نام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می‌برد. همچنین مدل FE وزن بالاتری دارد، حاشیه‌های دور نمایشگر آن ضخیم‌تر است و ماهیت آن باعث شده تا یک پله عقب‌تر از نسخه اصلی قرار بگیرد. با این حال همچنان می‌تواند انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربران باشد.

بیشتر بخوانید:

گوشی خوش قیمت گلکسی S23 FE سامسونگ با طراحی و امکانات جذاب معرفی شد

گلکسی اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس معرفی شدند؛‌ دوقلوهای افسانه‌ای سامسونگ

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 و گلکسی S23 FE

ما در اینجا این دو گوشی را کنار یکدیگر قرار داده‌ایم تا به‌طور کامل آن‌ها را از نظر ظاهری، فناوری‌های داخلی و قدرت دوربینشان با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

فهرست مطالب

طراحی

اول از همه با طراحی این دو گوشی شروع می‌کنیم. مدل FE به‌طور قابل توجهی سنگین‌تر و ضخیم‌تر از نسخه معمولی است. وزن آن‌ها ۲۰۹ گرم در برابر ۱۶۸ گرم است و ضخامت ۸.۲ میلی‌متری در برابر ۷.۶ میلی‌متری خواهد بود. البته که اس ۲۳ اف ای به نمایشگر بزرگ‌تری مجهز شده و بدیهی است که بزرگ‌تر باشد، اما در کنار آن ضخامت حاشیه‌های اطراف صفحه هم بیشتر است و فریم دور گوشی ضخیم‌تر شده تا به گوشی‌های میان‌رده نزدیک‌تر باشد.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

به جز وزن و ضخامت، همه چیز در طراحی این دو گوشی شبیه به هم است. این شامل پنل پشتی شیشه‌ای مسطح با محافظت گوریلا گلس، فریم آلومینیومی و سه حلقه دوربین روی قاب پشتی می‌شود. البته محافظ نمایشگر به‌کار رفته در نسخه معمولی، یک محافظ رده‌بالاتر به‌نام گوریلا گلس ویکتوس ۲ است که مقاومت بیشتری نسبت به محافظ گوریلا گلس ۵ مدل FE دارد. هر دو مدال از گواهی ضد آب و گردوغبار IP68 برخوردارند و می‌توانند تا عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورند.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

در مجموع گرچه هر دو پرچمدار بسیار زیبا هستند، اما S23 معمولی به‌خاطر بدنه سبک‌تر و ابعاد جمع‌وجورتر خودش نسبت به مدل Fe‌ برتری دارد.

نمایشگر

در یک طرف، اس ۲۳ معمولی با نمایشگر ۶.۱ اینچی حضور دارد،‌در طرف دیگر نسخه FE به نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۴ اینچی مجهز است. هر دو از پنلی به‌نام Dynamic AMOLED 2X بهره می‌برند و حداکثر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی دارند. نمایشگر مدل معمولی با نرخ ۱۱۹۸ نیت روشنایی بیشتری نسبت به نرخ ۹۸۵ نیت مدل اف ای دارد. رنگ‌ها نیز در هر دو نمایشگر به‌خوبی نمایش داده می‌شوند.

گلکسی S23 کنترل بسیار بهتری روی نرخ رفرش را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. شما می‌توانید بین نرخ‌های ۲۴، ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی گزینه دلخواه را به‌صورت دستی انتخاب کنید. در آن سمت S23 FE فقط حق انتخاب بین نرخ‌های ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین هر دو نمایشگر از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کنند.

عمر باتری

گوشی اس ۲۳ به یک باتری ۳،۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است، در حالی که مدل اف ای از یک باتری بزرگ‌تر ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیرو می‌گیرد. تست‌هایی که وب‌سایت GSMarena از این دو گرفته، نشان می‌دهد که گوشی اس ۲۳ فن ادیشن با ۳۴ ساعت و ۱۵ دقیقه شارژدهی، بیشترین عمر باتری را حین تماس تلفنی بین گوشی‌های بازار ارائه می‌کند. اما در وب‌گردی، پخش فیلم و بازی کردن پایین‌تر از اس ۲۳ معمولی قرار می‌گیرد. حضور یک چیپست مدرن‌تر زیر قاب S23 به آن کمک کرده تا عمر باتری طولانی‌تری نسبت به برادر ارزان قیمت‌تر خودش داشته باشد.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

سرعت شارژ

هر دو این گوشی‌ها از حداکثر سرعت شارژ‌ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. این نرخ متعلق به شارژ سیمی است. برای شارژ بی‌سیم نیز حداکثر توان ۱۵ واتی را ارائه می‌کنند. ولی علیرغم اینکه گوشی گلکسی S23 FE در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ از باتری بزرگ‌تری برخوردار است، ولی ۶ دقیقه زودتر (۷۰ دقیقه‌ای) به شارژ کامل می‌رسد. بنابراین اختلاف بین سرعت شارژ آن‌ها بسیار ناچیز است.

اسپیکر

سامسونگ روی هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو هیبریدی استفاده کرده است که شامل یک اسپیکر پرتاب از پایین برای یک کانال و یک اسپیکر روگوشی تقویت شده برای کانال دوم می‌شود. صدای S23 FE بلندتر است، در حالی که هر دو صدایی باکیفیت و غنی را به‌گوش مخاطب می‌رسانند.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

عملکرد

گلکسی اس ۲۳ از نسخه سفارشی چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قدرت می‌گیرد که از پردازنده و پردازشگر گرافیکی اورکلاک شده برخوردار است. در آن سمت نسخه SE از مدل قدیمی‌تر این تراشه استفاده می‌کند. این همان چیپست قدرت‌بخش گوشی‌های سری گلکسی S22 است. نسخه پایه هر دو مدل ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی دارد.

بنچمارک

نسخه نرمال گلکسی S23 در بنچمارک انتوتو ۱۰ موفق به کسب ۱،۴۶۴،۲۵۷ امتیاز شده است. همچنین در آزمون‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ نیز ۱۵۵۰ و ۵۳۲۷ امتیاز را کسب کرده است.

در آن سو گلکسی S23 FE هم ۱،۱۲۹،۲۸۰ امتیاز را در بنچمارک انتوتو ۱۰ کسب کرده و ۱۲۰۸ و ۳۹۴۷ امتیاز را از آزمون‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ دریافت کرده است.

در مجموع گلکسی اس ۲۳ استاندارد از پردازنده قدرتمندتر و پردازشگر گرافیکی توانمندتری برخوردار است.

دوربین

دو گوشی پرچمدار سامسونگ از دوربین‌های پشتی سه‌گانه برخوردارند که شامل سنسور واید، اولترا واید و تله فوتو با زوم ۳ برابری می‌شود. سنسورهای دوربین جلو هم در عین تفاوت در رزولوشن، از نظر لنز و کیفیت مشابه هستند. دوربین اصلی این دو گوشی هم به سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز شده‌اند.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 23 با گلکسی S23 FE

دوربین تله فوتو این گوشی‌ها زوم ۳ برابری و لرزشگیر اپتیکال تصویر را ارائه می‌کنند، اما رزولوشن آن‌ها با هم متفاوت است. این سنسور در مدل معمولی ۱۰ مگاپیکسلی و در مدل اف ای ۸ مگاپیکسلی است. اما هر دو از یک سنسور دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهایی مشابه استفاده می‌کنند. در جلوی مدل FE هم یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت تعبیه شده، در حالی که مدل معمولی از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بهره می‌برد.

در مجموع دوربین اصلی این گوشی‌ها عکس‌های باکیفیت و خوبی را می‌گیرد که مثل دیگر گوشی‌های سامسون؛، کمی رنگ‌های بیش از حد اشباع شده‌ای دارند. در این تصاویر همچنین باید به نویز کم، کنتراست بالا و محدوده داینامیکی بالا اشاره کرد.

نمونه تصاویر دوربین‌های پشتی گلکسی S23

نمونه تصاویر دوربین‌های پشتی گلکسی S23 FE

نمونه تصاویر دوربین‌های سلفی دو گوشی

در مورد عکس‌های سلفی باید گفت که نویز کم و زاویه دید به‌طور قابل توجهی عریض است. حاشیه‌های نرم تصویر کمی آینه‌ای شده‌اند، ولی شبیه به عکس‌های گرفته شده با لنزهای فیش آی دفورمه نیستند.

در بخش زوم هم عملکرد مشابهی با هم دارند، ولی نسخه معمولی به‌خاطر رزولوشن بالاتر سنسور می‌تواند شفافیت بیشتری داشته باشد.

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ هم در مقایسه با دوربین ۱۰ مگاپیکسلی گلکسی S23 FE جزئیات نسبتا بیشتری را ثبت می‌کند.

در فیلمبرداری هم کمی تفاوت بین این دو وجود دارد که البته اختلاف جزئی است. گلکسی اس ۲۳ می‌تواند ویدیوهای 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه‌ای و ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای بگیرد. گلکسی اس ۲۳ اف ای گرچه نرخ فریم مشابهی را در فیلمبرداری 4K ارائه می‌کند، اما نرخ فریم آن در فیلمبرداری 8K کمی پایین‌تر و روی نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه آمده است.

جمع بندی

گلکسی S23 FE در بازارهای محدودی عرضه شده است. بنابراین به‌راحتی نمی‌توانید آن را در هر فروشگاهی پیدا کنید. این درحالیست که گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی S23 عرضه گسترده‌تری دارند و به‌طبع در فروشگاه‌های بیشتری یافت می‌شوند. با این حال اگر مشتاق خرید نسخه فن ادیشن باشید، می‌توانید آن را به‌آسانی از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید.

اما قبل از تصمیم گیری بد نیست نگاهی به مقایسه گلکسی اس ۲۳ با گلکسی S23 FE بیاندازید تا ببینید این دو گوشی شانه به شانه یکدیگر، چه تفاوت‌های باهم دارند و کدام گزینه بهتری برای خرید است.

نقاط مثبت گلکسی S23

  • بدنه جمع‌وجورتر
  • بدنه مستحکم‌تر با گوریلا گلس ویکتوس ۲
  • چیپست سریع‌تر اسنپدراگون ۸ نسل ۲
  • رزولوشن بالاتر دوربین‌های زوم و سلفی
  • عمر باتری بهتر

نقاط مثبت گلکسی S23 FE

  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • اسپیکرهای پرقدرت‌تر
  • قیمت مقرون به‌صرفه‌تر

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*