6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن

با این 6 تکنیک به راحتی جلوی افزایش وزن را بگیرید

اگر بعد از پایان رژیم کاهش وزن، نگران بازگشت وزن سابق خود هستید، با این 6 تکنیک می‌توانید به‌راحتی جلوی افزایش وزن را بگیرید.

بعد از تحمل کردن سختی‌های رژیم کاهش وزن، وارد مرحله جدید به نام حفظ وزن جدید می‌شویم. در واقع اگر بعد از رسیدن به وزن مد نظر خود و قطع رژیم لاغری، احتیاط نکنید و همان سیکل سابق خود را ادامه دهید، بعد از مدتی وزن سابق شما بازمی‌گردد. پس اگر نمی‌خواهید دچار چنین شرایطی شوید و دستاورد زحمات خود را حفظ کنید، در ادامه 6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن را به شما آموزش می‌دهیم.

حفظ کاهش وزن فرآیند سختی است، اما غیر ممکن نیست. حتی اگر نتوانید تمام وزنی را که کم کرده‌اید حفظ کنید باز هم شما گام بلندی را به سوی سلامتی بیشتر، برداشته‌اید. کاهش وزن، دوره‌ای چالش‌برانگیز و همراه با برنامه است؛ اما همان‌طور که هر فردی که وزن کم کرده است می‌داند حفظ وزن جدید چالشی واقعی است. چرا که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از پایان دوره رژیم به‌طور کامل به هدف خود رسیده‌اند و دیگر نیازی به برنامه برای حفظ وزن جدید خود ندارند.

صرف نظر از روشی که برای از بین بردن چربی‌های بدن خود دنبال می‌کنید، حفظ وزن از دست رفته چالشی دشوار است. به‌عنوان نمونه نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای دوره کاهش وزن خود یک رژیم غذایی کم کالری (800 تا 1200 کالری در روز) دارند، در صورتی که پس از پایان دوره به قواعد جدید پایبند نباشند، 5 سال پس از درمان 26 تا 121 درصد وزن از دست رفته خود را دوباره به‌دست می‌آورند؛ یعنی حتی ممکن است این افراد از حالت اولیه خود نیز چاق‌تر شوند.

6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن

همچنین افرادی که از برنامه‌های رفتار درمانی برای مدیریت وزن از رفته خود استفاده می‌کنند نیز چندان موفق نیستند و پس از مدت یک‌سال 30 تا 35 درصد از وزن از رفته خود را به‌دست می‌آورند. حتی افرادی که به‌همراه رژیم غذایی از داروهای کاهش وزن مانند ویگووی استفاده می‌کنند، یک‌سال پس از قطع دارو 66 درصد وزن از دست رفته خود را پس می‌گیرند.

به دلایل مختلفی افراد پس از پایان دوره رژیم، وزن از دست رفته خود را به‌دست می‌آورند؛ اول آن‌که کاهش وزن می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون‌های گرسنگی در بدن شود که در نتیجه‌ آن متابولیسم سلول‌های بدن کاهش پیدا می‌کند. این تغییرات می‌تواند باعث بروز گرسنگی کاذب شده و در نتیجه آن افراد با انجام پرخوری دچار افزایش وزن شوند.

دوم آن‌که قوانین و مقرارتی که برای خود در دوره رژیم تعیین کرده‌اید بسیار سخت هستند؛ به‌گونه‌ای که سبک زندگی افراد در دوران رژیم لاغری با قبل از آن بسیار متفاوت است. در نتیجه اگر این تغییرات با شرایط واقعی زندگی ما سازگار نباشند بعد از مدتی آن‌ها را کنار می‌گذاریم و به شرایط سابق برمی‌گردیم و در نهایت حس و حالی که هنگام کاهش اعداد روی ترازو پیدا می‌کنیم بسیار خوشایندتر از حفظ همان اعداد است و همین موضوع سبب کاهش انگیزه افراد در دوران پس از رژیم خواهد شد.

چگونه مانع بازگشت وزن، پس از رژیم لاغری شویم؟

اگر نگران بازگشت وزن سابق خود هستید و برنامه‌ای برای جلوگیری از آن ندارید با 6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن همراه ما باشید.

1. صبحانه را به صورت کامل بخورید

اگرچه نتایج به‌دست آمده در تحقیقاتی که درباره اهمیت صبحانه صورت گرفته، متفاوت است، اما 97 درصد افرادی که وزن کم کرده‌اند گزارش داده‌اند که صبحانه خود را به‌صورت کامل مصرف کرده‌اند. تحقیقات دیگری نیز در این‌باره با تمرکز روی نوع ماده مصرفی در وعده صبحانه وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که روزانه مقدار زیادی سبزیجات و غذاهای دارای فیبر زیاد مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو دوسر مصرف می‌کنند از افزایش وزن جلوگیری کرده‌اند. خوردن این نوع مواد غذایی به‌دلیل پروسه هضم پیچیده‌تر، شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد و احتمال آن که کمتر بخورید یا به سراغ وعده‌های غذایی میانی بروید بیشتر است.

حفظ کاهش وزن دوران سختی است، اما به معنای غیر ممکن بودن نیست! حتی اگر بتوانید مقدار کمی وزن از دست رفته خود را حفظ کنید باز هم گام بلندی به‌سوی سلامتی جسمی بدن خود برداشته‌اید.

2. وزن خود را به‌طور منظم یادداشت کنید

وزن انسان در طول هفته 1 تا 2 کیلوگرم نوسان می‌کند. اگر هر هفته وزن خود را با ترازو اندازه بگیرد و آن را یادداشت کنید، در انتهای ماه می‌توانید میانگین وزنی خود را محاسبه کنید. اگر میانگین وزنی شما رو به بالا رفتن وزن باشد باید در خصوص رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنید و مواردی را که دارای کالری بالایی هستند از آن حذف کنید.

نتایج تحقیقاتی که جدیدا در این راستا انجام شده‌اند نشان می‌دهند افرادی که از محدوده وزنی شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند از افزایش وزن خود جلوگیری کنند؛ چرا که این افراد با تجدیدنظرهایی که در رژیم خود اعمال می‌کنند مانع افزایش وزن به‌صورت ناآگاه می‌شوند.

3. فعالیت بدنی داشته باشید

مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن که سبب افزایش راندمان یک رژیم غذایی می‌شود، فعالیت بدنی است. مطالعه‌ای که روی افرادی که توانسته‌اند کاهش وزن خود را حفظ کنند صورت گرفته است نشان می‌دهد فعالیت بدنی مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن است. این بدان خاطر است که در هنگام فعالیت بدنی متابولیسم سلول‌های بدن افزایش پیدا می‌کند و سلول‌های بدن بخش قابل توجهی از کالری دریافتی را مصرف می‌کنند. بهترین فعالیت بدنی برای کاهش وزن، فعالیتی است که از آن لذت می‌برید. در واقع در انتخاب ورزش خود به سمت کارهایی نروید که به آن‌ها علاقه ندارید و بعد از مدتی از آن زده شوید؛ چرا که شما تا زمانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید باید فعالیت‌های ورزشی را به‌عنوان بخشی از برنامه روزمره خود بپذیرید.

6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن

با وجود تمامی این موارد نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که باید زمان فعالیت شما در طول هفته به 250 دقیقه برسد تا بتوانید کاهش وزن خود را حفظ کنید.

4. سبک زندگی خود را تغییر دهید

این‌که برای رسیدن به هدفی مانند وزن ایده‌آل کل زندگی خود را تحت تاثیر قرار دهید و با بروز کوچک‌ترین شک دیگر به آن پایبند نباشید چندان با اهداف سلامتی هم‌راستا نیست. در واقع شما باید یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کنید که با زندگی کردن در آن سالم باشید!

ایجاد عادات صحیح می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. عادت‌ها همواره تحت تاثیر مواردی نظیر انگیزه قرار می‌گیرند. مثلا انجام دادن پیاده‌روی در تایم صبح برای رسیدن به محل کار یا پیاده‌روی‌ها‌ی شبانه می‌تواند کمک شایانی در این زمینه به شما بکند.

5. به دستاوردهای خود افتخار کنید

وزن ما در طول زمان در حال نوسان است. گاهی بالا و گاهی پایین می‌رود، اما اگر شما بتوانید صرف نظر از اعداد نمایش داده شده روی صفحه ترازو، وزن خود را در محدوده نرمال کنترل کنید به دستاورد بزرگی دست پیدا کرده‌اید. تجربیات نشان می‌دهد افرادی که روی محدوده طبیعی وزن تمرکز دارند موفق‌تر از افرادی که تنها به یک عدد خاص فکر می‌کنند می‌توانند به رژیم خود پایبند باشند. درست است که رژیم این افراد هر از چندگاهی شکسته می‌شود، اما روحیه خود را به‌طور کامل از دست نمی‌دهند و دوباره به رژیم سابق خود باز می‌گردند؛ اما افرادی که تنها به رسیدن به یک عدد خاص فکر می‌کنند با نوسانات کوچکی لغزش پیدا می‌کنند و هدف خود را برای مدت طولانی‌تری از دست می‌دهند.

6. با اتفاقات ناخواسته منطقی برخورد کنید

درست است که حفظ وزن کم شده نیازمند یک برنامه و مراعات دائمی است، اما گاهی شرایط پیش می‌اید که علی‌رغم میل باطنی مجبور به شکستن رژیم خود و پیروی از محیط اطراف خود هستیم. در چنین مواقعی احساس گناه نکنید و سعی کنید فعالیت‌ها و وعده‌های غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم تابع محیط پیرامون و هم تابع برنامه شخصی خود باشید. درست است که چنین شرایطی راندمان برنامه شخصی شما را ندارد، اما چاره‌ای نیست. پس از پایان این اتفاقات به‌سرعت به رژیم سابق خود برگردید و دستاوردهای خود را مجددا تکرار کنید.

برای مثال اگر احساس می‌کنید که در آخر هفته یا یک مسافرت پرخوری کرده‌اید با اضافه کردن چند غذای رژیمی و پیاده‌روی به برنامه خود کالری‌های اضافه دریافت شده را جبران کنید.

6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن

توجه داشته باشید در تلاش‌هایی که برای مدیریت وزن خود انجام می‌دهید ممکن است اتفاقاتی نظیر تعطیلات، مراسم ازدواج و جشن‌های تولد وجود داشته باشند. برای مثال اگر می‌دانید در تعطیلات ممکن است وزن شما چند کیلو اضافه شود می‌توانید قبل از تعطیلات چند کیلو وزن خود را کاهش دهید تا به این صورت وزن خود را کنترل کنید.

همچنین اگر به مهمانی‌ای با باربیکو برای پخت کباب می‌روید بهتر است به سراغ سیخ سبزیجات یا گوشت‌های فاقد چربی بروید. در این صورت گزینه با کالری کمتر را انتخاب کرده‌اید و تاثیر زیادی روی رژیم خود نگذاشته‌اید.

داشتن چنین برنامه‌ریزی‌هایی سبب جلوگیری از رویکرد «همه یا هیچ» خواهد شد و به موجب آن زمانی که نمی‌توانید برنامه رژیمی و فعالیتی خود را به‌طور کامل در زندگی روزمره خود پیاده‌سازی کنید کمتر احساس گناه می‌کنید و در عوض تلاش‌هایتان را رها نخواهید کرد.

جمع بندی

اگر پس از پایان دوره رژیم خود فکر می‌کنید که به پایان دوران نداشتن تناسب اندام رسیده‌اید سخت در اشتباه هستید! بلکه شما وارد چالش جدیدی به‌نام حفظ وزن مد نظر وارد شده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر برای این دوران برنامه‌ریزی مناسبی نداشته باشید به‌سرعت به شرایط سابق خود بازخواهید گشت. برای چنین دورانی وجود فعالیت‌‍‌های بدنی و رژیم با کالری مناسب، حکم تعیین‌کننده میزان وزن شما رادارند.

هرگز از تغییر شرایط زندگی و عدم اجرای کامل رژیم خود ناامید نشوید و سعی کنید تا در هر شرایطی بیشترین سازگاری با رژیم خود را ایجاد کنید و بعد از گذر از بحران رژیمی خود بلافاصله به اجرای رژیم خود بپردازید.

نظر شما در خصوص 6 تکنیک جلوگیری افزایش وزن ارائه شده در این مطلب چیست؟ آیا آن‌ها را رعایت می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*