شاسی بلند سمند

ایران خودرو گنو یا نسخه شاسی بلند سمند در راه است

اخیرا تصاویری در فضای مجازی تحت عنوان شاسی بلند سمند دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد ایران خودرو گنو، به‌عنوان کراس اوور جدید این شرکت به‌زودی عرضه خواهد شد.

ایران خودرو برای حضور در بازار فروش خودروهای شاسی بلند قصد دارد سمند شاسی بلند را با نام گنو تولید و راهی بازار کند. البته این فرضیه در حد یک ادعا بوده و هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده است.

با توجه به نزدیک شدن زمان عرضه خودرو ری‌را در بازار، هنوز اطلاعات دقیقی از شاسی بلند جدید ایران خودرو در دسترس نیست و به‌نظر می‌رسد این محصول پروژه بعدی ایران خودرو باشد که احتمالا با همان پیشرانه و سیستم انتقال قدرت سمند در دست توسعه است. بنابراین انتظار می‌رود پس از تکمیل شدن پروژه طراحی پلتفرم گنو، پیشرانه EFP روی این محصول به‌کار برود.

این پیشرانه که با اعمال تغییراتی روی موتور همیشگی ایران خودرو یعنی EF7 ایجاد شده، یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1.7 لیتر است که قدرتی معادل 170 اسب بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور را در شرایط استاندارد تولید می‌کند. البته جدیدا ایران خودرو اخباری مبنی بر طراحی و توسعه یک موتور سه سیلندر منتشر کرده است که با تکنولوژی TGDI هم‌خوان شده است. اگر ایران خودرو برای سمند جدید از موتور EFP استفاده نکند، احتمالا شاهد به‌کارگیری پرقدرت‌ترین نسخه موتور جدید ایران‌خودرو روی این محصول خواهیم بود.

شاسی بلند سمند

تصاویری که از این محصول به نمایش گذاشته شده‌اند فقط در حد یک نمونه کانسپت بوده و هنوز حتی پلتفرم این محصول در دست طراحی قرار نگرفته است. شرکت ایران خودرو نسبت به تصاویری که با نام سمند شاسی بلند در فضای مجازی دست به دست می‌شود واکنش نشان داد و اعلام کرد رندر اولیه طرح ارائه شده در سال 1395 توسط شخصی به نام آلاد تهیه شده و این رندر در سال 1397 به‌روزرسانی شد.

بنابراین احتمال لغو شدن این پروژه وجود دارد و ایران خودرو می‌تواند با ارزیابی ظرفیت‌های موجود و احتمال موفقیت این محصول به تخصیص سرمایه برای توسعه پلتفرم سمند شاسی بلند فکر کند. همچنین در صورتی که سرمایه توسعه این طرح با آینده بازار تطابق نداشته باشد احتمال لغو این پروژه از سوی ایران خودرو وجود خواهد داشت.

از آنجایی که رندرهای به نمایش گذاشته شده، یک خودروی مدرن و امروزی را تداعی می‌کنند باید دید که آیا پلتفرم سمند انعطاف لازم برای پذیرش این تغییرات را دارد یا خیر.