دایناسورها در سیاراتی دیگر

موجوداتی ترسناک‌تر از دایناسورها در سیاراتی دیگر زندگی می‌کنند

آیا فکر می‌کنید دایناسورها در سیاراتی دیگر همچنان زنده هستند و فرمانروایی می‌کنند؟ اختر‌زیست‌شناسان پاسخ جالبی می‌دهند.

دایناسورها جانورانی هستند که به‌مدت طولانی در زمین حکم‌فرمایی کرده‌اند و حالا ما بر اساس فسیل‌ها شاهد عظمت آنها هستیم. دنیای ژوراسیک، دنیایی است که در آن جانورانی با طول‌های چند متری و وزن‌های چند تنی در حال زندگی هستند و دیگر جانوران جرات مقابله با آنها را ندارند.

شرایط وجود دایناسورها در سیاراتی دیگر

رشته اختر‌زیست‌شناسی رشته‌ای است که به تحقیق و مطالعه در مورد امکان وجود حیات در دیگر کرات و کهکشان‌ها می‌پردازد. بنا به گفته‌های محققان این رشته، در سیارات دورتر از زمین که روزی امکان یافتن این سیارات وجود دارد، ممکن است بنا به برخی شواهد، گونه‌هایی شبیه دایناسورهای زمین در آنجا سکونت داشته باشند.

بنا به اظهارات یکی از محققان این تحقیق، آنها برای یافتن حیات در دیگر سیارات از الگوی حیات زمین در زمان دایناسورها  استفاده می‌کنند. به این صورت که با جمع‌آوری تمام شرایط لازم برای وجود حیات در زمین در آن زمان و با مقایسه آن با دیگر سیارات، احتمال وجود حیات را پیش‌بینی می‌کنند. مثلا سطح اکسیژن زمین در زمان دایناسورها 30 درصد بوده است که این مقدار برای به‌وجود آمدن موجودات پیچیده لازم بود. پس با بررسی این که در کدام سیاره سطح اکسیژن 30 درصد است احتمال بیشتری هم در وجود موجودات پیچیده وجود دارد. این در حالی است که سطح اکسیژن زمین در حال حاضر 21 درصد است. بنا به گفته محققان، سطح بالای اکسیژن می‌تواند نشانه مهمی از وجود حیات پیچیده در یک سیاره باشد.

مرحله فانروزوئیک؛ شرط کامل حیات پیچیده

دایناسورها در سیاراتی دیگر

مرحله فانروزئیک در مورد بازه زمانی از یک سیاره است که شرایط کامل وجود حیات‌های بزرگ و پیچیده در آن سیاره محیا می‌شود. برای مثال، مرحله فانروزوئیک سیاره ما تنها 12 درصد از عمر زمین را در بر می‌گیرد. این دوره در واقع از حدود ۵۴۱ میلیون سال پیش تاکنون به درازا کشیده شده است؛ چندین شاخه از جانوران به‌سرعت پدیدار شدند، ماهی‌ها تکامل پیدا کردند، حشرات و چهارپایان پدید آمدند و گیاهان پیشرفته‌تری به منصه ظهور رسیدند. در ابردوران فانروزوییک بود که نیروهای زمین‌ساختی با فشار خود، باعث فشرده شدن قاره‌های جهان در یک ابرقاره به نام پانجه‌آ شدند و این ابرقاره سپس تکه‌تکه شده و قاره‌های امروزی را به‌وجود آورد.

بنا به گفته محققان، این مرحله زمانی می‌تواند کمک بسیاری به ما در یافتن حیات پیچیده در دیگر سیارات کند؛ چون در این مرحله زمانی است که حیات پیچیده به‌وجود می‌آید. یکی از شرایط وجود این بازه زمانی هم داشتن سطح اکسیژن بیشتر است. کالتنگر می‌گوید امیدواریم در حال حاضر سیاراتی را پیدا کنیم که اتفاقاً اکسیژن بیشتری نسبت به زمین دارند؛ زیرا این امر جستجوی حیات را کمی آسان‌تر می‌کند.

آیا شما هم امیدوار هستید که بتوانیم فرمان‌روایان پیشین سیاره خود را بیابیم؟ شاید چیزهای عجیب‌تری در انتظار ما باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*