قاتل حافظه گوشی

قاتل حافظه گوشی شما اینجاست؛ فضای ذخیره سازی موبایل خود را آزاد کنید

از آنجا که فضای ذخیره سازی در گوشی‌های همراه برای کاربران اهمیت زیادی دارد، بهتر است بدانید که چه عواملی می‌توانند قاتل حافظه گوشی شما باشند.

حافظه بخش بسیار مهمی از گوشی‌های هوشمند است که تقریبا برای هر چیزی با آن سر و کار داریم. حافظه‌های پنهان بخشی از حافظه اصلی گوشی‌ها هستند؛ بنابراین نباید آن‌ها را نادیده گرفت چرا که می‌توانند روی عملکرد دیوایس تاثیرگذار باشند. پس حافظه‌ پنهان موبایل‌ علاوه بر ذخیره داده‌های وب سایت‌ها برای بارگیری سریع، می‌تواند یک منبع ذخیره سازی نیز باشد. اما عواملی هستند که می‌توانند قاتل حافظه گوشی شما باشند، با ما همراه باشید تا فضای ذخیره سازی گوشی شما دچار دردسر نشود.

قاتل حافظه گوشی خود را شناسایی کنید

بسیاری از کاربران دائما در حال پاک کردن کش یا حافظه‌ی پنهان گوشی خود هستند، اما روش کارآمدتری برای شناسایی و هدف قرار دادن وب‌سایت‌های خاصی که فضای ذخیره سازی بسیاری زیادی را اشغال می‌کنند، وجود دارد.

سایت‌هایی که حافظه گوشی‌تان را می‌بلعند

به عنوان مثال ممکن است وب سایتی که مدت‌ها وارد آن نشده‌اید، ۱ گیگابایت داده در گوشی شما ذخیره کرده باشد. این مقدار با مقدار حافظه‌ای که برخی از برنامه‌های گوشی برای ذخیره سازی نیاز دارند قابل مقایسه است. شاید این مثال کمی اغراق باشد، اما برخی از وب سایت‌ها پتانسیل اشغال کردن اطلاعات غیرضروری را دارند و این را نمی‌توان نادیده گرفت.

قاتل حافظه گوشی

شناسایی سایت‌هایی که قاتل حافظه گوشی هستند

بهتر است کمی زمان بگذارید و وب‌سایت‌هایی که در گوشی شما ذخیره شده‌اند را بررسی کنید. برای دسترسی به اطلاعات لازم در این خصوص، باید وارد تنظیمات گوگل کروم شوید، سپس وارد Site Settings شوید. در قسمت پایین روی Stored Data ضربه بزنید تا لیستی از وب سایت‌ها به همراه میزان استفاده‌ی آن‌ها از فضای ذخیره سازی نشان داده شود.

بازیابی فضای ذخیره سازی

اگر در لیست مربوطه وب سایت‌هایی را پیدا کردید که مقدار زیادی از حافظه گوشی شما را مصرف کرده‌اند، روی آن‌ها ضربه بزنید تا داده‌های مربوط به آن‌ها را پاک شوند. همچنین می‌توانید گزینه‌ی Delete All Data را انتخاب کنید تا فضای ذخیره سازی تمامی وب سایت‌ها پاک شود. فقط به خاطر داشته باشید که برای بازدید مجدد از برخی از آن سایت‌ها ممکن است نیاز به لاگین مجدد داشته باشید.

قاتل حافظه گوشی

تجربه نویسنده از بازیابی ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی

با استفاده از این روش، من توانستم ۱ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را بدون مختل کردن عملکرد آن به طور قابل توجهی بازیابی کنم. اگر نیاز به دسترسی به وب سایت خاصی باشد، مستقیما می‌توانم از طریق گوگل کروم آن را بازدید کنم.

با آنکه کش یا حافظه پنهان در افزایش میزان کارایی و بهره‌وری مرورگر نقش دارد، نظارت بر استفاده از آن و شناسایی وبسایت‌هایی که فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال می‌کنند، بسیار مهم است. با بررسی و پاک کردن منظم داده‌های غیرضروری می‌توانید فضای ذخیره سازی گوشی خود را به خوبی مدیریت کنید.

نحوه آزادسازی فضای ذخیره سازی گوشی‌های اندرویدی

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها، فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی‌تان را افزایش دهید.

۱. برای شناسایی و حذف فایل‌های پرحجم از Google Files استفاده کنید

Google File یک اپ رایگان از گوگل است که به شما کمک می‌کند تا فایل‌های پر حجم مثل فیلم‌ها، عکس‌ها و اسناد قدیمی را پیدا کرده و حذف کنید. برای استفاده از Google Files، روی آن ضربه زده و Free up space (آزاد کردن فضا) را لمس کنید.

۲. اسکرین شات‌ها را حذف کنید

اسکرین شات و ویدیوهای ضبط شده از صفحه می‌توانند فضای زیادی از گوشی شما را اشغال کنند. برای حذف Screenshot و Screen recording باید به قسمت Photos گوشی خود رفته و تب Albums را لمس کنید. سپس آلبوم Screenshots یا Screen recording را انتخاب کرده و روی نماد سطل زباله ضربه بزنید.

۳. فایل‌های دانلود شده را حذف کنید

همانطور که می‌دانید یکی از چیزهایی که قاتل حافظه گوشی شماست، پر کردن بیش از حد آن است. فایل‌های دانلود شده مثل PDF، اسناد Word و فایل‌های ZIP می‌توانند فضای زیادی از گوشی شما را اشغال کنند. برای حذف فایل‌های دانلود شده باید برنامه‌ی Files by Google app را باز کرده و تب Downloads را لمس کنید. سپس هر فایلی که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب کرده و روی نماد سطل زباله ضربه بزنید.

۴. برنامه‌های بلااستفاده را غیرفعال کنید

اگر برنامه‌های بلااستفاده را غیرفعال کنید، دیگر آن‌ها در پس زمینه‌ی گوشی اجرا نمی‌شوند و در نتیجه از منابع گوشی شما استفاده نمی‌شود. برای غیرفعال کردن یک اپلیکیشن، باید به ترتیب وارد تنظیمات و بعد از آن بخش App شوید و برنامه‌ای که می‌خواهید غیرفعال شود را انتخاب کنید. سپس روی Disable (غیرفعال کردن) را لمس کرده و بعد آن را تایید کنید.

۵. از یک لانچر سبک‌تر استفاده کنید

لانچر برنامه‌ای است که از آن برای راه اندازی و اجرای سایر اپلیکیشن‌ها در گوشی استفاده می‌شود. برخی از لانچرها سنگین‌اند و این باعث می‌شود تا از منابع تلفن شما استفاده‌ی بیشتری شود. اگر می‌خواهید مقداری از فضای ذخیره سازی گوشی خود را آزاد کنید، می‌توانید از یک لانچر سبک‌تر مثل Nova Launcher یا Lawnchair Launcher استفاده کنید.

قاتل حافظه گوشی

۶. از یک رام سفارشی استفاده کنید

رام سفارشی نسخه تغییر یافته اندروید است که می‌توان آن را روی گوشی نصب کرد. برخی از رام‌های سفارشی سبک طراحی شده‌اند و نسبت به اندروید استوک فضای کمتری از حافظه گوشی شما اشغال می‌کنند، در نتیجه با این کار می‌توانید جلوی یکی از عوامل دیگری که می‌تواند قاتل حافظه گوشی شما باشد را بگیرید. اگر قصد فلش کردن رام‌های سفارشی را دارید، این گزینه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی گوشی شما باشد.

۷. گوشی خود را روت کنید

با روت کردن گوشی می‌توانید کنترل بیشتری روی دستگاه خود داشته باشید، برای مثال می‌توانید فایل‌های سیستم را حذف کنید. این کار می‌تواند یک فرآیند پر ریسک باشد، اما اگر با روت کردن و خطرات آن آشنایی دارید و از نظرتان مشکلی ندارد، این کار می‌تواند راهی برای آزاد سازی فضای ذخیره‌ سازی زیادی در گوشی شما باشد.

۸. از سرویس ذخیره سازی ابری استفاده کنید

سرویس‌های ذخیره سازی ابری مثل، Google Photos، Dropbox‌ و Amazon Photos به شما امکان ذخیره سازی عکس‌ها و ویدیوها در فضای ابری را می‌دهند. با این کار فضای ذخیره سازی زیادی در گوشی شما آزاد می‌شود و در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گوشی، عکس‌ها و ویدیوهای شما در امان می‌مانند.

۹. از سرویس پخش موزیک و فیلم استفاده کنید

سرویس‌های پخش نظیر، Spotify, Netflix و Amazon Prime Video به شما این امکان را می‌دهند که موزیک و فیلم‌های خود را بدون نیاز به دانلود در گوشی خود پخش کنید. با این کار می‌توانید فضای ذخیره سازی زیادی را آزاد نگه دارید.

۱۰. یک گوشی با حافظه قابل ارتقا بخرید

اگر همیشه فضای ذخیره سازی گوشی شما پر می‌شود، می‌توانید تلفنی بخری که فضای ذخیره سازی آن قابل ارتقاست. به این صورت می‌توانید با استفاده از یک کارت میکرو اس دی فضای ذخیره سازی بیشتری به گوشی خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین حافظه های میکرو اس دی (microSD) برای گوشی های اندرویدی

با پیروی از این ترفند‌ها می‌توانید از عوامل مهمی که می‌توانند قاتل حافظه گوشی اندرویدی شما باشند، جلوگیری کرده و آن را تا مقدار قابل توجهی آزاد کنید تا عملکرد روان‌تری را تجربه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*