ماهواره نظامی

کدام کشورها بیشترین ماهواره نظامی را در فضا دارند؟

به نظر شما کدام کشورها در دنیا بیشترین تعداد ماهواره های نظامی را به مدار زمین فرستاده‌اند؟ در این متن با توانایی‌های هوافضایی نظامی این کشورهای پیشرفته آشنا خواهیم شد.

در قرن اکتشافات فضایی و سفر به سایر نقاط منظومه شمسی از جمله داغ‌ترین سوژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی دانشمندان حوزه هوافضا در دنیا بوده است. در عین حال، این کاوش‌های فضایی در سال‌های اخیر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و بیشتر روی حوزه‌های نظامی مثل هدایت، جمع‌آوری اطلاعات و ارتباطات نظامی متمرکز بوده است.

در دوره جنگ سرد، هم آمریکا و هم شوروی در یک قدمی دستیابی به سلاح‌های فضایی قرار گرفتند؛ سلاح‌هایی قدرتمند که توانایی ساقط کردن اهداف روی زمین از فضا را داشتند. با این وجود تمامی تلاش‌های نظامی این دو کشور با تصویب پیمانی در سال 1967 که کشورهای جهان را از فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز فضایی و توسعه سلاح‌های ماهواره‌ای منع می‌کرد متوقف شد.

سلطه آمریکا بر علم هوافضا و ماهواره‌های نظامی

ماهواره نظامی

در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا موفق شده نام خود را به‌عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین توسعه‌دهنده ماهواره‌های نظامی در دنیا مطرح کند. برنامه نظامی این کشور در فضا از دهه 1950 میلادی و با اهداف تصویربرداری از مواضع مختلف آغاز شد. از جمله مهم‌ترین پروژه‌های ایالات متحده در حوزه هوافضا می‌توان به پروژه‌های Discoverer اشاره کرد که با استفاده از ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار داشتند، تصاویری با رزولوشن بالا از برخی مواضع استراتژیک روی سطح زمین یا دریا ثبت می‌کرد و سپس با بازگشت به مدار زمین، این تصاویر را به دست سازندگانش می‌رساند! همچنین پروژه SAMOS که با هدف جمع‌آوری گسترده اطلاعات آغاز شده بود هم دیگر پروژه مهم این کشور به شمار می‌رفت.

در گجت نیوز بخوانید:

درگیری نظامی در فضا ، زندگی بشر را به شدت تغییر خواهد داد

در سال‌های اخیر آمریکا به‌لطف مشارکت گسترده کمپانی‌های خصوصی در پروژه‌های کلان فضایی توانسته به قطب علم هوافضا و ماهواره‌های نظامی در دنیا تبدیل شده و همه ساله با صرف بودجه‌های کلان در بخش‌های تحقیق و توسعه به موفقیت‌های فراوانی دست پیدا کند. از جمله دستاوردهای کلیدی ارتش ایالات متحده در این حوزه می‌توان به سیستم مکان یابی ماهواره‌ها از طریق جی پی اس اشاره کرد که قابلیت هدایت و مکان‌یابی دقیق ماهواره‌ها را در اختیار مهندسین قرار می‌دهد. کمپانی‌های شناخته‌شده‌ای مانند RTX و لاکهید مارتین از جمله کمپانی‌های بزرگی بوده‌اند که در انجام این طرح‌ها مشارکت داشته‌اند.

کشورهای با بیشتری تعداد ماهواره های نظامی در فضا

مدار زمین

در ادامه به معرفی 14 کشور برتر جهان از حیث تعداد ماهواره های نظامی در فضا می‌پردازیم و توضیحاتی مختصر را در خصوص هریک ارائه می‌کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

ترکیه

تعداد ماهواره‌های نظامی: 2

ترکیه اخیرا فعالیت خود در حوزه هوافضا را گسترش داده و شش ماهواره را در مدار زمین قرار داده است. از میان این شش ماهواره، دو مدل Göktürk-1 و Göktürk-2 به‌طور خاص برای کاربری نظامی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هر دوی این ماهواره‌ها توسط وزارت دفاع ترکیه و صنایع هوافضای این کشور طراحی و ساخته شده‌اند تا به این کشور در تصویربرداری از اراضی و مواضع مختلف اطلاعاتی کمک کنند.

مکزیک

تعداد ماهواره‌های نظامی: 2

طی 40 سال گذشته حدود 15 ماهواره مکزیکی در مدار کره زمین قرار گرفته‌اند که دوتا از آن‌ها استفاده‌های نظامی دارند. «ماهواره ترمینال» یکی از این دو است که بیشتر در جهان شناخته شده و نقش پشتیبانی از نیروهای نظامی اضطراری در نقاط مختلف کشور را بر عهده دارد و در تمامی شرایط، تلفن و اینترنت را در اختیار نیروها قرار می‌دهد تا بتوانند راحت‌تر با هم ارتباط برقرار کنند.

ژاپن

تعداد ماهواره‌های نظامی: 2

ژاپن هم تعدادی ماهواره در مدار زمین دارد که برخی از آن‌ها هم برای اهداف نظامی و هم غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده استفاده نظامی این ماهواره‌ها رصد فعالیت‌های مرزی چین و کره شمالی است. به‌طور خاص دو ماهواره DSN-2 و X-band مهم‌ترین ماهواره‌هایی هستند که برای ارتباطات نظامی در ژاپن استفاده می‌شوند. البته بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رویترز، ژاپنی‌ها همچنین قصد دارند از ماهواره‌های استارلینک هم در ارتباطات خود استفاده کنند.

امارات متحده عربی

تعداد ماهواره‌های نظامی: 3

همسایه ما، امارات هم یکی از قدرت‌های نوظهور در نبرد برای سلطه بر فضاست! این کشور از سال 2000 که نخستین ماهواره ارتباطی خود تحت نام «ثریا 1» را به مدار زمین فرستاد، چندین پرتاب دیگر هم داشته که برخی از آن‌ها ظاهرا با اهداف نظامی-اطلاعاتی بوده‌اند. جدیدترین ماهواره این کشور FalconEye نام دارد که در سال 2020 و برای استفاده ارتش این کشور به فضا فرستده شده است.

اسپانیا

تعداد ماهواره‌های نظامی: 4

اسپانیا چهار ماهواره در اختیار دارد که همگی برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانشمندان این کشور در حال حاضر مشغول کار روی توسعه مدارهای جدیدی هستند که روی آنتن‌های فرستنده ماهواره ارتباطی Spainsat NG و توانایی‌های ارتباطی این ماهواره که همین الان هم یکی از قدرتمندترین نمونه‌های جهان است را ارتقا دهند.

استرالیا

تعداد ماهواره‌های نظامی: 4

استرالیا هم یکی دیگر از کشورهایی‌ست که بیشترین تعداد ماهواره های نظامی دنیا را در اختیار دارد. ماهواره‌های این کشور نقش مهمی در برنامه‌های راهبردی سیستم دفاعی آن دارند و ارتباط راه دور نیروهای ارتش با یکدیگر را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تسهیل کرده‌اند. در ماه آوریل سال 2023 دولت استرالیا به‌طور رسمی لاکهید مارتین را به‌عنوان همکار خود در پروژه کلان ماهواره‌ای JP9102 اعلام کرد.

انگلستان

تعداد ماهواره های نظامی: 6

ارتباطات نظامی نیروهای دفاعی انگلستان بیش از همیشه به تکنولوژی‌های ماهواره‌ای گره خورده و دولت هم در همین راستا بودجه‌های کلانی را برای توسعه سامانه‌های ماهواره‌ای مدرن و پیشرفته مثل اسکای‌نت 5 در نظر گرفته است. بد نیست بدانید که سیتسم Skynet 5 به‌طور اختصاصی توسط وزارت دفاع این کشور مورد استفاده قرار گرفته و امکان انتقال داده، صوت و تصویر امن را برای نیروهای ارتش کشور انگلستان فراهم می‌کند. علاوه بر این، دیگر تکنولوژی فوق پیشرفته ماهواره‌ای ارتش انگلستان SCSS نام دارد که ارتباط مطمئن و سریع بین مقامات نظامی و پایگاه‌های این کشور در دیگر نقاط جهان را فراهم می‌کند.

آلمان

تعداد ماهواره‌های نظامی: 7

کشور آلمان هم یکی دیگر از ابرقدرت‌های جهانی در حوزه هوافضاست که هفت ماهواره را با اهداف نظامی در مدار زمین قرار داده است. از جمله این ماهواره‌ها می‌توان به ماهواره SARah ساخته شده توسط ایرباس، SAR-Lupe، Georg، CSO 3 و COMSATBw اشاره کرد.

ماهواره ارتباطی

ایتالیا

تعداد ماهواره‌های نظامی: 8

دیگر کشور اروپایی با بیشترین تعداد ماهواره های نظامی، ایتالیاست که در حال حاضر هشت ماهواره نظامی در مدار کره زمین دارد. این کشور البته در بودجه آتی خود سهم زیادی را برای توسعه فناوری‌های ماهواره‌ای نظامی در نظر گرفته و قصد دارد جایگاه خود در فضا را مستحکم‌تر کند. بر اساس گزارش‌های موجود، مقامات کشور ایتالیا سعی دارند ظرف پنج سال آینده بودجه‌ای نزدیک به 900 میلیون یورو را صرف پرتاب ماهواره‌های جدید به مدار زمین کنند.

هند

تعداد ماهواره‌های نظامی: 9

بر اساس گزارش‌های جهانی موجود، کشور هند از سال 1975 تا به امروز حدود 129 ماهواره را روانه فضا کرده است. همچنین مهندسین هندی 342 ماهواره دیگر را هم برای سایر کشورهای جهان به فضا فرستاده‌اند. از میان ماهواره‌های این کشور، نه عدد کاربردهای نظامی دارند. از جمله مهم‌ترین ماهواره‌های نظامی این کشور می‌توان به GSAT-7 که در خدمت نیروی دریایی است اشاره کرد. علاوه بر این، ماهواره GSAT-7A هم دیگر ماهواره این کشور است که اکنون به نیروی هوایی خدمت‌رسانی می‌کند.

فرانسه

تعداد ماهواره‌های نظامی: 10

فرانسه در میان کشورهای اروپایی بیشترین تعداد ماهواره های نظامی موجود در مدار کره زمین را در اختیار دارد. این کشور در ماه جولای سال 2023 ماهواره سیراکیوز 4B را روانه مدار زمین کرد که انتظار می‌رود نه ماه پس از رسیدن به مدار مورد نظر فعالیتش را آغاز کند. این ماهواره بخش از پروژه 3.9 میلیارد دلاری Syracuse IV این کشور است که از سال 2015 تا به امروز در جریان بوده است.

روسیه

تعداد ماهواره‌های نظامی: 102

روسیه در کنار چین به‌عنوان مهم‌ترین رقبای ایالات متحده آمریکا در سلطه بر فضا شناخته می‌شوند. به گزارش موسسه اطلاعاتی جیمزتاون، مسکو تنها در سال گذشته 14 ماهواره را با هدف‌های مختلفی مثل مسیریابی، جمع‌آوری اطلاعات و تصویربرداری روانه فضا کرده است. همچنین در یکی دو سال اخیر، جنگ اکراین باعث شده که تعداد پرتاب‌های این کشور افزایش پیدا کند. البته به‌دلیل این که روسیه از ابتدا در فعالیت‌های فضایی جهانی حضور داشته، بسیاری ماهواره‌های این کشور اکنون قدیمی شده و کاربری محدودتری پیدا کرده‌اند.

چین

تعداد ماهواره‌های نظامی: 125

درگیری‌های نظامی و اطلاعاتی کشور چین با تایوان باعث شده که جمع‌آوری اطلاعات از طریق ماهواره‌های نظامی اهمیتی دوچندان برای مسئولین این کشور پیدا کند. به همین دلیل، این کشور در سال‌های اخیر دوشادوش ایالات متحده با صرف بودجه‌های باورنکردنی در صدد تسلط بر منظومه شمسی است. این کشور به‌تنهایی در سال گذشته 200 ماهواره را با اهداف نظامی و غیرنظامی به فضا پرتاب کرد. در میان ماهواره‌های این کشور، 125 عدد استفاده نظامی دارند.

همچنین بخوانید:

چینی ها با ارتش ماهواره‌ای خود به جنگ استارلینک و ایلان ماسک می‌روند

ایالات متحده آمریکا

تعداد ماهواره‌های نظامی: 218

همان‌طور که اشاره شد، کشور آمریکا سلطان کنونی علم هوافضا و دارنده بیشترین تعداد ماهواره های نظامی در مدار زمین است. این ماهواره‌ها امکان مسیریابی بسیار دقیق، ارتباطات از راه دور امن را در اختیار ارتش این کشور قرار داده و با تصویربرداری از مناطق مختلف دنیا، مزیت اطلاعاتی فراوانی برای این کشور به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، برخی از ماهواره‌های این کشور هم در حال حاضر قادر به ارسال پیام‌های خطر راکت و موشک به ارتش آمریکا و متحدانش در سرتاسر جهان هستند.