مقابله چین با استارلینک

چینی ها با ارتش ماهواره‌ای خود به جنگ استارلینک و ایلان ماسک می‌روند

دولت چین قصد دارد برای مقابله با استارلینک و ایلان ماسک هزاران ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کند تا انحصار اینترنت ماهواره ای را بشکنند.

ماهواره‌های چینی قادرند ماهواره‌های استارلینک را ردیابی کرده و مکانی امن برای چین در فضای مدار پایین فراهم کنند. این طرح چینی‌ها با هدف سرکوب استارلینک، سرویس اینترنت پرسرعتی که به‌شبکه‌ای از ماهواره‌ها در مدار پایین زمین متکی است، انجام می‌شود.

صورت فلکی استارلینک 4،500 ماهواره در شبکه نسل اول خود دارد و برنامه دارد 7،500 ماهواره دیگر را در مدار قرار دهد. این سرویس در اکثر کشورها و مناطق سراسر جهان در دسترس است و عمدتاً برای ارائه اینترنت پرسرعت به مناطق محروم طراحی شده است.

مقابله چین با استارلینک

در برخی مکان‌ها مانند مناطق روستایی، فراهم کردن زیرساخت‌هایی که یک سرویس اینترنت کابلی مدرن به آن نیاز دارد، هزینه بالایی دارد، اما استارلینک با هزینه معقول‌تر می‌تواند این مشکل را حل کند.

میلیون‌ها کاربر تنها در ایالات متحده هنوز با مشکلات اینترنت درگیر هستند یا اصلاً خدماتی ندارند. بنابراین رواج اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که به کابل نیاز ندارد و فقط به‌ گیرنده ماهواره و دید واضح از آسمان متکی است، می‌تواند کمک بزرگی باشد.

باوجود اهمیت استارلینک، دلیل چینی‌ها برای این اقدام رقابتی چیست؟

مقابله چین با استارلینک

مشکل اینجاست که برنامه‌های کاربردی این سرویس بسیار فراتر از ارائه پهنای باند برای کاربران محروم است.

پس‌از اینکه بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین در اثر حملات موشکی روسیه آسیب دید، استارلینک برای این کشور بسیار ارزشمند واقع شد. دو روز پس‌از حمله روسیه به اوکراین، ماسک محموله‌ای از دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به اوکراین فرستاد.

قابل حمل بودن پایانه‌ها و این واقعیت که آنها را فقط می‌توان با پارازیت‌های محلی قطع کرد، ماهواره‌های استارلینک را به یک ابزار ارتباطی ایده‌آل در زمان جنگ تبدیل می‌کند. استارلینک همچنین می تواند به‌عنوان پایه‌ای برای سیستم GPS مورد استفاده قرار گیرد. این خدمت‌رسانی اینترنت استارلینک به‌اوکراین برای تقابل با روسیه، زنگ خطری جدی برای مقامات چینی محسوب می‌شود.

مفید واقع شدن استارلینک در مقابله با تهاجم روسیه، دولت چین را به‌فکر وا داشته که در شرایط حساس نظامی و امنیتی چگونه قادر خواهند بود با آن مقابله کنند.

علاوه‌براین، چین پس از احتمال جدی در وقوع دو سانحه فضایی بین ایستگاه فضایی چین و ماهواره‌های استارلینک، این ابزار را یک تهدید جدی برای جان فضانواردان خود تلقی کرده و اسپیس ایکس را به‌نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی و انجام رفتارهای غیرمسئولانه و ناامن متهم کرده است.

چین دقیقاً چه برنامه‌ای برای مقابله با استارلینک دارد؟

مقابله چین با استارلینک

چین در حال راه‌اندازی نسخه مشابه خود از استارلینک است. نزدیک به 13 هزار ماهواره این شبکه را تشکیل خواهند داد که قادر به ارائه خدمات اینترنتی در سراسر جهان هستند، درست مانند Starlink.

این برنامه می‌تواند با هدف خدمت‌رسانی به کشورهایی که در حال حاضر توسط استارلینک به آنها خدمات داده نمی‌شود، تقویت شود. این کشورها عبارتند از خود چین، روسیه، ایران، بلاروس، کوبا، ونزوئلا و افغانستان.

دولت چین با بسیاری از این کشورها روابط بهتری نسبت به دولت ایالات متحده دارد، بنابراین ممکن است که خدمات کشور آسیایی شکاف در بازار را برطرف کند.

مقابله چین با استارلینک

با این حال، به‌نظر می‌رسد که هدف چین از مقابله با استارلینک به‌همینجا ختم نمی‌شود و شبکه ماهواره‌ای هدف پلیدتری دارد.

این پروژه که با نام رمز «GW» شناخته شده و توسط یک گروه تازه تاسیس به‌نام «China Satellite Network Group Co» اداره می‌شود، قصد دارد تا سال 2027 حدود 12000 ماهواره در مدار داشته باشد. دولت چین با این اقدام می‌خواهد شبکه خود را قبل از تکمیل پروژه استارلینک ایجاد کند.

هدف این کار با عنوان «جلوگیری از تسلط بیش‌از حد استارلینک در مدار پایین زمین» معرفی شده است. اما اهداف چین ممکن است فراتر از این باشد.

چین با ماهواره‌های خود می‌تواند استارلینک را سرکوب کند

شبکه پیشنهادی چین می‌تواند برای تأثیر مستقیم و همانند استارلینک مورد استفاده قرار گیرد. این ماهواره‌ها همچنین پتانسیل افزایش پوشش اینترنت و برقراری ارتباط در سراسر جهان را دارند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند ماهواره‌ها را در منطقه‌ای متمرکز کند که استارلینک هنوز هیچ یک از ماهواره‌های خود را قرار نداده است. اما مشکلات زمانی رخ خواهند داد که ماهواره‌های رقیب به یکدیگر نزدیک شوند. ماهواره‌های GW همچنین می‌توانند برای جاسوسی مؤثر از شبکه ماسک استفاده شوند.

محققان دانشگاه مهندسی فضایی به چین پیشنهاد کرده‌اند که یک ائتلاف بین‌المللی «ضد استارلینک» راه‌اندازی کند که می‌تواند به‌طور مشترک از اسپیس ایکس بخواهد مکان دقیق ماهواره‌هایش را به اطلاع عموم برساند.

مقابله چین با استارلینک

اسپیس‌ایکس هنوز پاسخی به این برنامه‌ها نداده است. این شرکت قبلاً موافقت کرده که ماهواره‌های خود را در صورت لزوم از مسیر دارایی‌های ناسا خارج کند، بنابراین آنها ممکن است با دولت چین نیز همکاری کنند.

در نهایت، تسلیحات با فناوری پیشرفته که قادر به نابود کردن ماهواره‌های استارلینک هستند، می‌توانند به ماهواره‌های GW چین متصل شوند. همچنین ممکن است از تسلیحاتی از جمله لیزر برای خارج کردن ماهواره‌های استارلینک که وارد مناطقی می‌شوند که دولت چین معتقد است نباید در آن باشند، مانند فضای بر فراز چین، استفاده شود.