استارشیپ اسپیس ایکس

اولین پرتاب سفینه فضایی اسپیس ایکس ماه آینده انجام می‌شود؛ رویای استارشیپ ایلان ماسک محقق شد

ایلان ماسک در توییتی مدعی شد که موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس سرانجام پس از وقفه‌ای طولانی، طی ماه آینده پرتاب خواهد شد.

به‌نقل از اظهارنظر اخیر ایلان ماسک، سیستم پرتاب موشک فوق سنگین شرکت اسپیس ایکس به‌نام استارشیپ، برای اولین پرواز آزمایشی خود طی اوایل ماه آینده آماده خواهد شد. پیشتر طی ماه گذشته، مدیرعامل اسپیس ایکس در توییتر اشاره کرد که این شرکت در اواخر فوریه آزمایشی بزرگ را در دستور کار قرار خواهد داد.

سیستم پرتاب جدید اسپیس‌ایکس که به‌طور مجدد نیز قابل استفاده است، از دو سطح تقویت‌کننده Super Heavy و فوقانی استارشیپ تشکیل شده و قرار است نحوه تصور دانشمندان از ماموریت‌های فضایی عمیق را به‌طرز چشم‌گیری متحول کند.

استارشیپ با امکان حمل بارهای بسیار بزرگ‌تر و کاهش بالقوه هزینه‌ها در مقایسه با سیستم‌های توسعه یافته توسط ناسا، مزایای متعددی را به ارمغان می‌آورد. در نوامبر 2022، ناسا پس از ماموریت خود برای بازگرداندن بشر به سطح ماه با آرتمیس 3، به اسپیس ایکس ماموریت داد تا سیستم فرود انسان استارشیپ را به‌عنوان بخشی از دومین نمایش فرود انسانی تا پیش از ماموریت آرتمیس 4 تکمیل کند. اگرچه آزمایش پرتاب استارشیپ، یک سال به تعویق افتاد، اما به‌نظر می‌رسد این موشک سرانجام در مارس 2023 پرتاب شود.

استارشیپ اسپیس ایکس برای پرتاب آماده می‌شود

استارشیپ اسپیس ایکس

ماسک در این باره گفت:

اگر آزمایش‌های باقی‌مانده به‌خوبی انجام شوند، موشک استارشیپ طی ماه آینده پرتاب خواهد شد.

طی روزهای گذشته، اسپیس ایکس اولین آزمایش سوخت‌گیری کامل را انجام داد و هم‌چنین برخی از روش‌های شمارش معکوس که در روز پرتاب صورت می‌گیرند را نیز آزمایش کرد. اکنون، این شرکت باید چند آزمایش زمینی دیگر و هم‌چنین تست آتش استاتیک موتورهای رپتور که بخشی از تقویت‌کننده Super Heavy هستند را تکمیل کند.

استارشیپ که توسط اسپیس ایکس، به‌عنوان قدرتمندترین وسیله پرتابی توسعه یافته تاکنون، نامیده شده است، می‌تواند تا 150 تن محموله را به‌مدار منتقل کرده و برای سرویس و استفاده مجدد به مدار زمین بازگردد. نکته جالب آنکه، طی اوایل ماه جاری، ماسک در حساب توییتر خود یک نسخه قابل مصرف از استارشیپ که می‌توانست تا 250 تن محموله را حمل کند را به‌نمایش گذاشته بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*