چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ مدیاتک

چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ مدیاتک با بهره‌گیری از هوش مصنوعی معرفی شد

مدیاتک از چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ – Dimensity 8300 با قدرت‌گیری از هوش مصنوعی رونمایی کرد. این تراشه، رقیب چیپست‌های میان‌رده اسنپدراگون است.

مدیاتک به‌سختی مشغول توسعه تراشه‌های جدید است تا شکست مقابل کوالکام در بازار گوشی‌های پرچمدار را با درخشش در گوشی‌های میان‌رده جبران کند. گرچه این شرکت با چیپست پرچمدار دایمنسیتی ۹۳۰۰ خودش تلاش می‌کند تا با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام رقابت کند، اما تمرکز اصلی آن‌ها روی تراشه‌های میان‌رده است. یکی از تازه‌ترین دستاوردهای این کمپانی که ساعاتی پیش از آن پرده‌برداری شد، چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ است که عملکرد خوب فنی و قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به‌ارمغان میاورد.

امکانات و مشخصات چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰

چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ مدیاتک

این تراشه که روی دومین نسل فناوری پردازش ۴ نانومتری TSMC تولید شده است، عملکرد فنی چشمگیرتر و بهره‌وری به‌مراتب بیشتری را نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کند. سازنده از یک CPU سه‌لایه شامل یک هسته ۳.۳۵ گیگاهرتزی Cortex-A715، سه هسته ۳ گیگاهرتزی Cortex-A715 و چهار هسته ۲.۲ گیگاهرتزی Cortex-A510 می‌شود. این پیکربندی ۲۰ درصد عملکرد بهتر و تا ۳۰ درصد بهره‌وری بیشتر در مقایسه با دایمنسیتی ۸۲۰۰ را به‌ارمغان میاورد.

تراشه Dimensity 8300 در عملکرد گرافیکی ارتقا بزرگی را تجربه کرده و پردازشگر گرافیکی Mali-G615 MC6 روی آن ۶۰ درصد عملکرد بهتر و ۵۵ درصد بهره‌وری بیشتر را وعده می‌دهد. این می‌تواند به‌معنای اجرای روان‌تر و بهتر بازی‌ها روی دستگاه‌های قدرت‌گرفته از این تراشه باشد.

چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ مدیاتک

چیپست جدید میان‌رده مدیاتک پیشرفت‌های خوبی در بخش دوربین کرده و حالا از فیلمبرداری ویدیوهای HDR با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای پشتیبانی می‌کند. همچنین فیلمبرداری به‌لطف این تراشه با مصرف انرژی کمتری انجام می‌شود و از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می‌کند. در کنار دوربین، هوش مصنوعی در بخش‌های دیگری هم حضور پررنگی خواهد داشت. یکی از آن‌ها پشتیبانی از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) با ۱۰ میلیارد پارامتر است که می‌تواند قابلیت‌هایی مثل ترجمه زبان در لحظه، خلاصه‌سازی متن و حتی نوشتن متن‌های خلاقانه را امکان‌پذیر کند.

از دیگر ویژگی‌های این تراشه باید به دکودینگ AV1، بلوتوث نسخه ۵.۴، وای فای 6E و پشتیبانی از نمایشگرهایی با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن +WQHD (یا ۱۸۰ هرتزی +FHD) اشاره کرد. نخستین محصولی که با بهره‌گیری از این چیپست اواخر ماه جاری میلادی راهی بازار می‌شود، ردمی K70e خواهد بود. بنابراین برای بررسی ادعاهای سازنده باید تا آن زمان منتظر بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*