خودرو اسپرت برقی نتا GT بهمن موتور

نتا GT، هیولای 460 اسب بخاری برقی به ایران می‌آید

بهمن موتور خودرو الکتریکی Neta GT را تحت برند بی ام کارز به ایران می‌آورد. نتا GT یک کوپه برقی با طراحی جوان‌پسند و خروجی 460 اسب بخاری است.

گروه بهمن پس از موفقیت محصولاتی مثل دیگنیتی، تابستان گذشته با معرفی برند «بی ام کارز» (BM Cars) فصل جدیدی از فعالیت خود در حوزه خودروهای سواری را آغاز کرد. این خودروساز بخش خصوصی قرار است تحت این برند محصولات شرکت‌های شناخته شده مختلف از جمله هونگچی، هاوال، بستیون و KG موبیلیتی یا همان سانگ یانگ سابق را به بازار کشور بیاورد؛ حتی اخیراً شرایط فروش هونگچی H5 و همچنین شرایط فروش بستیون T77 مشخص شد تا به عرضه اولین محصولات بی ام کارز در ایران نزدیک‌تر شویم.

حالا بر اساس جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، بی ام کارز واردات خودرو جدید دیگری را در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد بی ام کارز در نظر دارد سری متفاوتی از خودروها را که احتمالاً اسپرت، عملکردمحور و بالارده‌اند، تحت زیربرندی با عنوان «بی ام اسپیس» (BM Space) به عرضه برساند. یکی از محصولات این برند هم نتا GT، سدان تمام برقی اسپرتی خواهد بود که شرکت چینی نسبتاً تازه‌تاسیس «هوزون آتو» (Hozon Auto) از سال جاری میلادی روانه بازار چین کرده است. به‌طور دقیق‌تر، «نتا» (Neta) برندی است که هوزون تحت آن خودروهایی مثل نتا GT، نتا S و… را تولید و عرضه کرده.

در ادامه نگاهی به نتا GT از جهات مختلف شامل طراحی، مشخصات فنی، امکانات و… خواهیم داشت.

فهرست عناوین:

معرفی خودرو اسپرت نتا GT

زمان زیادی از عرضه نتا GT نمی‌گذرد و این خودرو پس از رونمایی رسمی در اواخر سال 2022، چند ماه بعد به تولید رسید. این محصول برند نتا در دسته اتومبیل‌های اسپرت سایز متوسط قرار می‌گیرد و طراحی دو درب کوپه دارد که ماهیت اسپرت آن را نشان می‌دهد. در نتیجه، خودرویی خاص در بازار الکتریکی‌ها است که مسیری متفاوت از سدان‌ها یا کراس اوورهای تمام الکتریکی شهری بازار چین در پیش گرفته.

طراحی نمای بیرونی Neta GT

نمای جلو خودرو اسپرت برقی نتا GT بهمن موتور

در طراحی نمای بیرونی Neta GT اول از همه این چراغ‌های باریکِ کشیده آن هستند که نگاه فرد را جلب خود می‌کنند. چراغ‌های این کوپه وارداتی بهمن موتور احتمالاً شما را به یاد محصولات فراری مثل لافراری بیندازند و فرم منحصر به فرد آن‌ها ترکیبی از جلوه اسپرت و ظریف را به وجود می‌آورد که بعید است کسی نپسندد. پایین این چراغ‌ها در دو گوشه سپر ورودی‌های مشکی مثلثی قرار گرفته‌اند تا چهره خودرو را تکمیل کنند و دو دریچه فیک هم روی کاپوت جا گرفته‌اند تا ظاهر یک خودرو اسپرت کوپه بنزین‌سوز مرسوم را تداعی کند.

نمای عقب خودرو اسپرت برقی نتا GT بهمن موتور

در نمای کناری می‌توان دید که طول ناحیه کاپوت به‌واسطه طراحی کوپه به مقدار زیادی افزایش پیدا کرده است. در این قسمت همچنین دستگیره‌های مسطح یا مخفیِ بیرون‌پر (پاپ آپ) به چشم می‌خورند که به ظرافت یک خودرو الکتریکی اسپرت ظریف مثل این محصول نتا اضافه می‌کنند. در کنار این‌ها، پورت شارژ در گلگیر عقب پهلو راست جا گرفته و تریم نقره‌ای در قاب لچکی به کار رفته است.

چراغ جلو خودرو اسپرت برقی نتا GT بهمن موتور

این خودرو در عقب هم چراغ‌هایی عریض دارد که به‌همراه المان‌هایی مثل دیفیوزر و اسپویلر جزئی ادغام‌شده با درب صندوق، طراحی این قسمت را شکل می‌دهند. به‌صورت کلی می‌توان این‌طور ارزیابی کرد که نتا جی تی هرچند اورجینال‌ترین طراحی ممکن را ندارد، به خوبی می‌تواند حس و حال یک خودرو اسپرت را با المان‌های نمای بیرونی خود القا کند. البته نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که دریچه‌های فیک روی کاپوت نمی‌توانند آن‌طور که باید خودرو را اسپرت‌تر جلوه بدهند.

کابین خودرو اسپرت بی ام اسپیس

کابین خودرو اسپرت برقی نتا GT بهمن موتور

در طراحی فضای داخلی نتا GT، محصول وارداتی جدید بهمن موتور سعی شده که شکل و شمایل آن به‌روز، پرظرافت و اسپرت باشد؛ هرچند به‌دلیل محدوده قیمتی آن اثری از تریم لوکس در کابین نیست. بخش عمده اجزای کابین تریم پلاستیکی، البته از نوع باکیفیت دارند و در صندلی‌ها و پنل‌های درب‌ها چرم مصنوعی به‌جای چرم ناپا یا روکش آلکانتارا به کار رفته است.

در همین حال، جهت القای حس اسپرت داخل کابین از فیبر کربن فیک استفاده شده که المان تازه‌ای بین محصولات چینیِ این‌چنینی نیست. صندلی‌های دو رنگ هم با فرم خاص خود، به راننده یادآوری می‌کنند که پشت فرمان یک خودرو اسپرت نشسته است. این خودرو با چندین رنگ تریم کابین نظیر آبی تیره و سفید یا مشکی و نارنجی عرضه می‌شود که هر کدام می‌توانند فضایی متفاوت را برای راننده و سرنشین به وجود بیاورند.

در مرکز داشبورد Neta GT یک نمایشگر بزرگ عمودی 17.6 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی به چشم می‌خورد که توان پردازشی آن را پردازنده اسنپدراگون 8155 تامین می‌کند. یک نمایشگر مستطیلی افقی 10.25 اینچی هم به‌عنوان صفحه آمپر تمام دیجیتال پشت فرمان قرار گرفته و خود فرمان از نوع دی‌کات (با قسمت پایینی تخت) است.

صندوق عقب با ظرفیت 297 لیتر در اختیار راننده قرار دارد و 50 لیتر فضای اضافی دیگر در صندوق جلو موجود است. فضای بار این سدان الکتریکی با احتساب هر دو صندوق به 347 لیتر می‌رسد. در صندلی‌های عقب هم همان‌طور که در تصویر می‌بینید، به سختی یک انسان بالغ با قد 1.75 متر به بالا می‌تواند جا بگیرد و به نظر می‌رسد این ناحیه بیشتر برای کودکان یا حمل وسایل اضافی مناسب باشد.

مشخصات فنی نتا جی تی بهمن موتور

نمای جلو خودرو اسپرت برقی جی تی بهمن موتور

نتا جی تی در دو نسخه با سیستم‌های محرکه و خروجی‌های متفاوت عرضه شده است. نسخه دیفرانسیل عقب (RWD) این خودرو از یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم (PMSM) بهره می‌برد که می‌تواند 170 کیلووات برابر با 227 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نسخه دیگر که سیستم محرکه دو دیفرانسیل (AWD) دارد، با اتکا بر 2 موتور الکتریکی 340 کیلووات معادل 456 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ خروجی بالایی که در چینی‌های همیشگی 150 تا 200 اسب بخاری بازار ایران وجود نداشته است.

نتا جی تی دیفرانسیل عقب با یک موتور الکتریکی قادر است طی 6.2 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. نسخه دو دیفرانسیل به‌لطف خروجی 456 اسب بخاری خود توانایی این را دارد تا ظرف تنها 3.7 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بر اساس اطلاعات رسمی، سقف سرعت این خودرو اسپرت چینی هم به 190 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نمای عقب خودرو اسپرت برقی جی تی بهمن موتور

برای GT سه باتری پک با ظرفیت‌های 64.2، 74.4 و 77.9 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. با باتری اول که کمترین ظرفیت را بین همه گزینه‌های موجود دارد، باید بتوان مسافت 560 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کرد. باتری 74.4 کیلووات ساعتی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافت 580 کیلومتر را تامین کند. نهایتاً بزرگ‌ترین باتری پکی که برای این خودرو ارائه می‌شود، شعاع حرکتی 660 کیلومتری دارد. البته این ارقام بر اساس استاندارد CLTC به دست آمده‌اند که مثل همیشه احتمالاً در دنیای واقعی تفاوت محسوسی خواهند داشت.

باتری‌ 64.2 کیلووات ساعتی این خودرو از نوع لیتیوم آهن فسفاتی (LFP) است، ولی باتری‌های 74.4 و 77.9 کیلووات ساعتی که به نسخه‌های بالارده‌تر تعلق دارند، نیکل کبالت منیزیمی (NCM) هستند. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل این سدان کوپه برقی با شارژر عادی خانگی بسته به ظرفیت باتری آن متغیر خواهد بود، اما در هر صورت این پروسه بین 11 تا 14 ساعت زمان می‌برد. با این حال، راننده در صورت استفاده از فست شارژر DC می‌تواند طی فقط نیم ساعت باتری را از 20 تا 80 درصد شارژ و پیمودن چند صد کیلومتر مسافت با خودروی خود را تضمین کند.

امکانات رفاهی و ایمنی نتا GT بی ام کارز

بعد از نگاه به مشخصات فنی و طراحی داخلی و بیرونی، نوبت به امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی محصول وارداتی جدید بهمن موتور می‌رسد. در ادامه لیست آپشن های موجود برای این خودرو را مشاهده می‌کنید. این نکته بدیهی است که باید منتظر ماند و دید کدام موارد از بین امکانات مذکور در نسخه وارداتی بازار ایران هم به مشتریان ارائه می‌شوند.

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • ترمزهای دیسکی در عقب و جلو
  • ترمز پارک برقی
  • سیستم صوتی فراگیر با 12 اسپیکر
  • نمایشگر مرکزی لمسی 17.6 اینچی
  • صفحه آمپر دیجیتال 10.25 اینچی
  • دوربین 360 درجه
  • صفحه شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند
  • چند پورت USB-C
  • سه حالت رانندگی
  • گرمایش و تهویه صندلی‌های جلو
  • نورپردازی داخلی
  • اتصال به شبکه 4G
  • سانروف پانورامیک
  • دستیار حفظ خودرو در خط
  • کروز کنترل تطبیقی

قیمت کوپه الکتریکی نتا

نمای جلو خودرو اسپرت برقی جی تی بهمن موتور

نسخه پایه دیفرانسیل عقب 227 اسب بخاری نتا GT تحت عنوان GT 560 Lite قیمتی معادل 24 هزار و 500 دلار دارد. نسخه GT 560 که یک پله بالاتر از آن قرار می‌گیرد، با قیمت 26 هزار دلاری عرضه شده است. نسخه GT 660 هم که باتری پک 74.4 کیلووات ساعتی و در نتیجه شعاع حرکتی بیشتر را به دنبال می‌آورد، وارد محدوده 28 هزار دلار می‌شود. نهایتاً قیمت نسخه GT 580 با قدرت 456 اسب بخار و بالاترین سطح عملکرد ممکن بین همه نسخه‌ها، به 31 هزار دلار می‌رسد. این یعنی قیمت نتا GT در محدوده بین 25 هزار تا 31 هزار دلار قرار دارد که آن را به یکی از گزینه‌های اسپرت مقرون به صرفه‌تر بازار چین تبدیل می‌کند.