مدل جدید قیمت گذاری خودرو

وزارت صمت مدل جدیدی برای قیمت گذاری خودرو اعمال می‌کند + جزئیات

وزارت صمت مدل جدیدی برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته و قصد دارد تغییراتی را برای تعیین قیمت خودروهای داخلی ایجاد کند.

سال‌هاست که قیمت خودرو در ایران به‌صورت دستوری تعیین و اعمال می‌شود و این روند همیشه مورد انتقاد شرکت‌های خودروساز یا مونتاژکننده و همچنین بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو واقع شده است. خودروسازان مدعی شده‌اند که قیمت گذاری دستوری یکی از اصلی‌ترین عوامل ضرر و زیان آنها و مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان است. بر اساس جدیدترین صورت‌های مالی خودروسازان، این شرکت‌ها تا پایان تابستان امسال در مجموع حدود 164 هزار میلیارد تومان ضرر و زیان داشته‌اند که عدد حیرت‌انگیز و بسیار چشمگیری است.

مدل جدید قیمت گذاری خودرو

اکنون بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، به‌نظر می‌رسد که دولت و وزارت صمت قصد دارند تغییراتی در روند قیمت گذاری خودرو ایجاد کنند تا شاید بتوانند مشکلات این صنعت را اندکی کاهش دهند. خودروسازان و مونتاژکنندگان و حتی بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که قیمت گذاری دستوری باعث شده بین هزینه‌های تمام شده تولید و قیمت فروش محصول، تعادلی برقرار نباشد و به همین دلیل است که این شرکت‌ها با ضررهای هنگفتی مواجه شده‌اند.

این شرکت‌ها از دولت می‌خواهند در تعیین قیمت خودروها دخالت نکند و آزادسازی قیمت خودرو را می‌توان مهم‌ترین خواسته‌ی حال حاضر خودروسازان دانست. با وجود این، مسئولان و برخی از کارشناسان نیز می‌گویند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو ایران، امکان آزادسازی قیمت خودروها وجود ندارد. در نتیجه، فعلا شورای رقابت مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفته که البته این شورا نیز برای خودروسازان کم نگذاشته و در همین چند ماه اخیر بارها قیمت محصولات داخلی و مونتاژی را افزایش داده است.

حالا در این روزها، تغییر مدل قیمت گذاری خودرو جدی‌تر از همیشه شده و آنطور که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و مسئولان دولتی نیز از آن صحبت می‌کنند، قرار است خیلی زود تغییراتی در روند تعیین قیمت خودروهای داخلی ایجاد شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور جدی در تلاش است تا عرضه خودروهای داخلی و وارداتی به بازار کشور را افزایش دهد و با بیشتر کردن تنوع در بازار، فضای رقابتی‌تری را به‌وجود بیاورد و انحصار را از بین ببرد. هنوز جزئیات دقیق برنامه این وزارتخانه برای قیمت گذاری اعلام نشده، اما بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده از طرح تحول صنعت خودرو، می‌توانیم برخی جزئیات این طرح جدید را بررسی کنیم.

جزئیات مدل جدید قیمت گذاری خودرو

ظاهرا دولت برای صد در صد قیمت تمام شده خودرو، هشت آیتم هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص را در نظر گرفته است. بخش مربوط به هزینه مواد، 45 تا 55 درصد از کل قیمت تمام شده خودرو را به خود اختصاص داده و 10 تا 14 درصد نیز متعلق به هزینه دستمزد است. هزینه‌های سربار تولید بین 8 تا 12 درصد و هزینه‌های گارانتی نیز بین 1.5 تا 3 درصد از قیمت تمام شده خودرو را تشکیل می‌دهند.

در این طرح جدید، 3 تا 6 درصد برای هزینه توسعه محصول در نظر گرفته می‌شود که خودروسازان به‌کمک آن می‌توانند فرایند توسعه محصول و پلتفرم‌های جدید را در دستور کار خود قرار بدهند. 1 تا 1.5 درصد هزینه استهلاک و 3 تا 6 درصد هزینه‌های سربار ستاد و فروش از دیگر هزینه‌هایی هستند که در این مدل جدید اعمال می‌شوند. در نهایت، طبق مدل جدید قیمت گذاری خودرو، سود خالص خودروسازان از قیمت تمام شده هر خودرو، بین 12 تا 16 درصد خواهد بود.

باید دید مدل جدید قیمت گذاری خودرو از چه زمانی توسط وزارت صمت اعمال می‌شود. به نظر شما آیا باز هم قرار است شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی باشیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*