کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی در سال 1403 از مالیات معاف می‌شوند

طبق لایحه تصویب شده در مجلس، از سال 1403 قرار است صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از هرگونه مالیات معاف شوند؛ اما این قانون فقط شامل افرادی خاص خواهد شد!

مدتی پیش قانونی مبنی بر دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تصویب شد که با واکنش‌های بسیاری همراه بود. حالا طبق لایحه بودجه مربوط به سال 1403، آن دسته از کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی که در سکوهای داخلی فعالیت دارند و از طرفی بستر فعالیت‌شان مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد؛ البته در صورتی که فاقد هرگونه پرونده مالیاتی بوده باشند.

پس از تنظیم لایحه بودجه سال آینده، بر اساس تبصره ششم که به عوارض و مالیات تعلق دارد، طرح حمایت گسترده از اقتصاد دیجیتال و همچنین تشویق کسب و کارهای اینترنتی به فعالیت در پلتفرم‌های بومی بسیار پررنگ شده و دولت می‌خواهد با این کار خود، از آن‌هایی که در این سکوها به فعالیت و اشتغال مشغول هستند پشتیبانی کند. با توجه به این مورد، اشخاص حقیقی که در پلتفرم‌های داخلی تایید شده توسط وزارت ارتباطات به فعالیت اقتصادی مشغول‌اند و کسب و کاری را اداره می‌کنند، درآمدشان تا پایان امسال بررسی خواهد شد. اگر این اشخاص در سال گذشته فاقد هرگونه پرونده مالیاتی بوده باشند، در سال 1403 از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

نگاه طبقاتی، این‌بار به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی!

کسب و کار اینترنتی

سوال اصلی اینجاست که این رفتار، دقیقا چه تفاوتی با پدیده عجیب اینترنت طبقاتی دارد؟ در آنجا برخی از اساتید دانشگاه، یک قشر الیت خاص و تعدادی از افراد ویژه دیگر، زیر تیغ بُرنده فیلترینگ قرار نمی‌گرفتند و اینترنت بدون محدودیت برای‌شان در دسترس بود. حالا این ماجرا قرار است در قالبی دیگر تکرار شود؛ اما با نیتی کاملا مشابه! در این لایحه آمده است که تنها کسب و کارهای اینترنتی که در پلتفرم‌های بومی -آن‌هایی که وزارت ارتباطات تاییدشان کرده- فعالیت دارند شامل معافیت مالیاتی خواهند شد. این بدین معناست که اگر شما در اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌های خارجی فیلترشده که از نظر قانون‌گذاران و بانیان فیلترینگ هیچ محلی از اعراب ندارند فعالیت می‌کنید یا صاحب کسب و کار خاصی هستید، نه‌تنها شامل این قانون نمی‌شوید، بلکه در دسته‌بندی‌ها نیز هیچ جایگاه رسمی و مشخصی نخواهید داشت!

همچنین مطالعه کنید:

استفاده مردم از فیلترشکن برای دولت سود دارد!

با توجه به تصویب شدن این لایحه و قانون معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی اشخاص حقیقی فعال در سکوهای بومی، بیش از پیش به این موضوع پی می‌بریم که انگار نه‌تنها قرار نیست شاهد رفع فیلترینگ پلتفرم‌های فیلترشده باشیم، بلکه مسئولین و افراد تصمیم‌گیرنده قصد دارند تمام مزایا و امکانات را در اختیار آن دسته از اشخاصی قرار دهند که تمام فعالیت‌شان را به پلتفرم‌های داخلی منتقل کرده‌اند؛ این یعنی نمونه تازه و نادری از نگاه و رفتار طبقاتی. نظر شما در این رابطه چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*