استفاده مردم از فیلترشکن

استفاده مردم از فیلترشکن برای دولت سود دارد!

رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت فیلترینگ در ایران جواب نداده و استفاده مردم از فیلترشکن ها هم فقط برای دولت سود دارد. در ادامه به بررسی اظهارات این نماینده مجلس می‌پردازیم.

موضوع فیلترینگ چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که دولت و سایر مسئولان ذی‌ربط با تصمیمات خلق‌الساعه خود، پلتفرم‌های مختلف را فیلتر می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر، فیلترینگ در ایران شدت پیدا کرده و در حال حاضر کمتر پلتفرم خارجی را می‌توانیم پیدا کنیم که بدون نیاز به فیلترشکن امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد. استفاده از فیلترشکن‌ها می‌تواند عواقب بسیار بدی را در پی داشته باشد و بحث این که چه کسی از فروش وی پی ان‌ها سود می‌کند نیز به یکی از بحث‌های جدی در این روزها تبدیل شده است.

مدتی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت، مافیای فروش فیلترشکن‌ها در واقع همان افرادی هستند که فیلتر می‌کنند. این اظهار نظر با واکنش عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مواجه شد و وی از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی خواست این اظهارات را بررسی کنند تا متوجه شویم چه کسانی پشت پرده فروش فیلترشکن‌ها حضور دارند.

استفاده مردم از فیلترشکن ، دیتافروشی دولت را بیشتر می‌کند

حالا نیز جلال رشیدی کوچی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس که بارها انتقاداتی را نسبت به تصمیم‌های دولت مطرح کرده بود، به انتقاد از فیلترینگ پرداخت. نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد این‌که گفته می‌شود همان کسانی که فیلتر می‌کنند، خودشان فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌توانم به‌صورت مستند تایید کنم؛ اما فیلترشکنی که کاربران نصب می‌کنند، باعث می‌شود مصرف دیتای کاربر دو برابر بیشتر شود و دیتا را نیز دولت می‌فروشد. در واقع وقتی شما برای دانلود یک فایل، دو برابر بیشتر برای اینترنت هزینه کنید، پول بیشتری به مخابرات و وزارت ارتباطات پرداخت می‌کنید.

رشیدی کوچی

رشیدی کوچی در ادامه افزود فیلترشکن‌ها گردش مالی سنگینی را در کشور به‌وجود آورده‌اند. بعضی از افرادی که نمی‌خواهند قبول کنند به ما حمله کردند که این گردش مالی که شما از آن صحبت می‌کنید دقیق نیست. اما همین چند روز پیش یک فروشنده فیلترشکن را در قم رصد کرده بودند که از این راه توانسته بود حدود 46 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. وی در ادامه به بی‌اثر بودن فیلترینگ اشاره کرد و گفت آیا فیلترینگ جواب داده و مردم ما دیگر از شبکه‌ای به نام اینستاگرام استفاده نمی‌کنند. برخی از عزیزان می‌گویند قبل از فیلترینگ، پنجاه درصد از ترافیک کشور به اینستاگرام اختصاص داشته که الان دیگر نیست. اما الان هم هست و چون کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند و آی‌پی آن فیک است، این‌طور به‌نظر می‌رسد. حتی می‌توانم بگویم از قبل هم بیشتر شده است.

این نماینده مجلس در خصوص این ادعای خود اضافه کرد:

من اگر قبل از فیلتر شدن اینستاگرام، یک استوری منتشر می‌کردم، 12 هزار نفر آن را می‌دیدند و الان که فیلتر شده هم باز تعداد آن تغییری نکرده است. این نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ، باز هم مسیر همانی هست که بود. آیا با فیلتر کردن فیسبوک، توییتر، وی‌چت، وایبر، تلگرام، اینستاگرام و واتساپ توانستیم به نتیجه مطلوبمان دست پیدا کنیم. آنهایی که می‌گویند نتیجه مطلوب حاصل شده، اگر فهم درستی از ماجرا داشتند، پارسال آن اتفاقات در عرصه فضای مجازی رخ نمی‌داد. فیلتر کردن به این روش فقط باعث تولید نارضایتی می‌شود.

رشیدی کوچی تاکید کرد با گذشت بیش از یک سال از موج جدید فیلترینگ، هنوز هم مردم از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند و به همین دلیل اعمال فیلترینگ، بی‌نتیجه بوده است. به‌گفته او، ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که فیلترشکن بخرند و این موضوع تبعات زیادی برای کشور در حوزه‌های اقتصاد، امنیت روانی جامعه، امنیت اجتماعی، سیاسی و آسیبی که به اعتماد عمومی مردم وارد می‌شود، دارد.

تداوم فیلترینگ غیر قانونی است

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در انتهای صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که فیلترینگ به‌طور کلی سیاست غلطی نیست، اما باید در مواقع خاصی از آن استفاده کرد. این داستان فیلتر کردن نباید یک روش دائمی باشد؛ در واقع در برخی شرایط مثل اتفاقات سال گذشته، لازم می‌شود که در یک برهه خاص فیلتر کنیم، اما تداوم فیلترینگ، نادرست است. خود رئیس جمهور هم گفت تا فضا آرام شود، فیلتر می‌کنیم و اینستاگرام و واتساپ را می‌بندیم و فضا که آرام شد رفع فیلتر می‌کنیم. این تضادی که در بیان وجود دارد، اعتماد عمومی را در جامعه از بین می‌برد و باعث می‌شود بعدا اگر حرفی زدید، مردم اعتماد نکنند.

فیلترینگ

وی در رابطه با غیر قانونی بودن تداوم فیلترینگ، به قانون اساسی استناد کرد و گفت در بحث حکومت نظامی، برقراری حکومت نظامی ممنوع است؛ مگر در حالت جنگ و اضطراری که دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی، موقتا محدودیت‌های ضروری را برقرار کند؛ اما مدت آن نمی‌تواند بیشتر از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد، دولت باید مجددا از مجلس مجوز بگیرد. رشیدی کوچی درباره ارتباط مجلس شورای اسلامی با فیلترینگ نیز بیان کرد:

قاطعانه می‌گویم که فیلترینگ به هیچ وجه تصمیم مجلس نبوده و اصلا با مجلس در این مورد مشورت نشده است. طبق قانون باید این اقدام با تصویب مجلس انجام می‌شد، اما این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و رئیس جمهور نیز به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور در آن حضور دارد. الان هم اگر تصمیمی برای رفع فیلتر گرفته شود باید در همان جا صورت بگیرد.

این نماینده مجلس در خصوص فیلتر شدن تیک تاک در آمریکا گفت کشورهای دیگر این‌طور فیلتر نمی‌کنند و در آمریکا، تیک تاک برای همه فیلتر نیست؛ بلکه در مکان‌هایی که از وای فای استفاده می‌کنند، بعضا فیلتر شده است. با این حال در آمریکا حدود پنج ساعت درباره این فیلتر کردن بحث کردند. در اینجا هم باید موافقان و مخالفان حرفشان را بزنند. وی درباره کوچ کاربران از پلتفرم‌های خارجی به پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی داخلی نیز اظهار کرد ما نمی‌توانیم ذائقه مردم را با زور و فشار تغییر بدهیم. من در شبکه های اجتماعی داخلی هم عضو هستم، اما وقتی می‌بینم که مخاطبان بیشتر در اینستاگرام با من در ارتباط هستند، من به آن سمتی می‌روم که مخاطب بیشتری دارد. رشیدی کوچی درباره این ادعا که 50 میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی داخلی داریم نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت دلیل اصلی عدم حضور مردم در پلتفرم‌های داخلی، بی‌اعتمادی آنها است.

ممنوعیت واردات آیفون باعث رونق قاچاق شده است

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی به موضوع ممنوعیت واردات گوشی های آیفون نیز اشاره کرد و گفت رجیستری گوشی های تلفن همراه، تصمیم درستی بود که باعث شد قاچاق از بین برود و همه مردم هم آن را پذیرفتند؛ اما حالا با ممنوعیت واردات آیفون، دوباره قاچاق به رونق افتاده است و دوباره در حال از بین بردن همان قانون خوب هستیم. وی افزود به‌زودی جونان نخبه کشور، راهکارهایی را ابداع می‌کنند تا گوشی های سامسونگ و شیائومی هم نیازی به رجیستری نداشته باشند. دولت این موارد را ممنوع می‌کند و درآمد خود را به صفر می‌رساند. یعنی دولتی که از واردات گوشی های آیفون درآمد داشته، حالا آن را صفر کرده و الان برای مبارزه با قاچاق آیفون، هزینه هم می‌کند؛ بعد هم می‌گوید واردات آیفون را ممنوع می‌کنیم، چون ارزبری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*