دلیل ممنوعیت واردات آیفون

افشای پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون 14 توسط نماینده مجلس

قوانین باورنکردنی در کشور ما کم نیستند، اما یکی از عجیب‌ترین قوانین، ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ بود که دلیل واضحی برایش بیان نشد. حالا پس از گذشت چندین ماه، یکی از نمایندگان مجلس دلیل اصلی ممنوعیت واردات سری آیفون ۱۴ را رسما اعلام کرده است.

هر چند با توجه به بالا رفتن قیمت ارز در سال‌های اخیر، دیگر کمتر کسی توان خرید گوشی‌های آیفون را دارد، اما همچنان گوشی‌های این برند آمریکایی بخش قابل توجهی از بازار را در دست داشتند. با معرفی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ اپل، بسیاری از کاربران امیدوار به خرید این سری بودند اما قانونی اعمال شد که از واردات و رجیستری این سری گوشی جلوگیری می‌کرد. چند ماهی از آغاز اعمال این قانون گذشته و حالا جلال رشیدی کوچ، نماینده مجلس شورای اسلامی دلایل پشت پرده ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ را رسانه‌ای کرده است.

چرا واردات و رجیستری آیفون ۱۴ ممنوع شد؟

این نماینده مجلس در گفتگویی که به‌تازگی با خبر آنلاین داشته، اعلام کرده است که ممنوعیت واردات این گوشی‌ها هیچ ارتباطی با ویژگی‌های ارتباط ماهواره‌ای این سری ندارد. در ماه‌های اخیر برخی از کاربران تصور می‌کردند دلیل اصلی جلوگیری از واردات این سری، قابلیت‌های ماهواره‌ای این گوشی بوده است.

قیمت گوشی‌های سری آیفون ۱۴ هم به باور جلال رشیدی کوچی تاثیری در جلوگیری از واردات ندارند. او اعلام کرده پرچمدارهای سامسونگ هم با ارز دولتی وارد می‌شوند و با توجه به قیمت هزار دلاری‌شان، حداقل در این زمینه تفاوتی با یک دیگر ندارند. نکته قابل توجه دیگر این است که کره جنوبی هم پول‌های ایران را بلوکه کرده و ظاهرا دلایل سیاسی هم دلیل جلوگیری از واردات نیستند.

رشیدی کوچی، با تأیید سخنان رهبری درباره ممنوعیت و تخصیص ارز به کالاهای لوکس و تولید آمریکا، پرسید که آیا واردات گوشی‌های مسافری توسط رهبری نیز ممنوع شده است؟

این نماینده مجلس به قوانین مربوط به جلوگیری از واردات مسافری گوشی هم انتقاد کرد و گفت این حق هر شهروند است که گوشی مورد علاقه خود را به‌صورت مسافری خریداری کرده و وارد کشور کند.

باز هم مافیا دلیل اصلی معرفی شد!

نماینده مجلس شورای اسلامی در انتهای صحبت‌هایش به گردش مالی واردات گوشی‌های هوشمند اشاره کرد و گفت عده‌ای خاص از واردات گوشی‌های هوشمند سود می‌برند و این‌جا یک مافیای جدید در حال به‌وجود آمدن است که از جلوگیری از واردات گوشی‌های آیفون سود می‌برد.

گوشی سامسونگ

در کنار معرفی شدن مافیا به‌دلیل عدم واردات آیفون، گوشی‌های سامسونگ هم پیش‌تر به‌عنوان یکی از دلایل معرفی شده بودند.

نکته قابل توجه این است که این نماینده مجلس در اسفندماه سال گذشته، دلیل اصلی ممنوعیت واردات گوشی‌های سری آیفون ۱۴ را فروش بیشتر گوشی‌های سامسونگ عنوان کرده بود!

نظر شما درباره سخنان این نماینده مجلس درباره دلیل ممنوعیت واردات گوشی های سری آیفون ۱۴ اپل چیست؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را در این‌باره به اشتراک بگذارید.