مافیای فیلترشکن

وزیر ارتباطات از شر مافیای فیلترشکن به قوه قضائیه پناه برد

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس در رابطه با مافیای فیلترشکن از قوه قضائیه خواست این ادعاها و افراد پشت پرده مافیای فروش فیلترشکن‌ها را بررسی کنند.

چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای تلویزیونی، اظهارات جنجال‌برانگیزی درباره افراد پشت پرده فیلترینگ و فروش فیلترشکن‌ها مطرح کرد. جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد مردم، فضای مجازی را به‌سختی دارند. وی در خصوص فیلترینگ به صراحت اعلام کرد نویسنده‌ی برنامه فیلترینگ، همان افرادی هستند که نویسندگان برنامه VPN هستند. نیک بین در ادامه افزود کسانی که نقشه فیلترینگ را می‌نویسند یا خودشان به‌طور مستقیم فیلترشکن می‌فروشند یا با دو سه واسطه اقدام به فروش VPN می‌کنند. همچنین گردش مالی فروش وی پی ان‌ها دست کسانی است که فیلتر می‌کنند. در واقع، فروشندگان فیلترشکن در خارج از کشور نیستند؛ بلکه آنها در داخل کشور حضور دارند.

ادعای نماینده مجلس درباره مافیای فروش فیلترشکن باید بررسی شود

پس از این اظهارات که ظاهرا به مذاق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خوش نیامد، عیسی زارع پور واکنش نشان داد و از قوه قضائیه خواست این ادعاها مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود چه کسانی پشت مافیای فروش فیلترشکن پنهان شده‌اند. زارع پور در پستی که در یکی از شبکه های اجتماعی داخلی منتشر کرد، نوشت:

ایشان (جواد نیک بین) و هر کسی که چنین ادعایی را مطرح می‌کند باید مستندات خود را در محکمه ارائه کند. از قوه قضائیه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهم این ادعای ایشان را بررسی کنند تا معلوم شود چه کسانی پشت مافیای فیلترشکن فروشی پنهان می‌شوند. البته که کلید حل مشکل قانون‌گذاری و دست مجلس است.

وزیر ارتباطات در روز بعد نیز در نشست شورای اداری استان مرکزی بیان کرد در بحث برخورد با فروشندگان فیلترشکن متاسفانه یک خط قانون نداریم و به همین منظور به ابزارهای قانونی نیاز خواهیم داشت. مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه، همراهی خوبی در حوزه امور فاقد قانون داشت؛ اما درباره مدیریت فضای مجازی، در حال حاضر هیچ قانونی در این رابطه نداریم.

نظر شما در این رابطه چیست و فکر می‌کنید چه کسانی در پشت پرده مافیای فروش فیلترشکن‌ها حضور دارند؟