لغو ارتباط ماهواره ای در گوشی های اندرویدی

فعلاً منتظر ارتباط ماهواره ای در گوشی های اندرویدی نباشید؛ اما چرا؟

پروژه کوالکام با نام اسنپدراگون ستلایت به بن‌بست خورد؛ اتفاقی که ارائه ارتباط ماهواره ای در گوشی های اندرویدی را در حال حاضر منتفی کرده است.

بعد از اینکه کوپرتینویی‌ها آیفون 14 را با قابلیت تماس ماهواره ای اضطراری تحت عنوان Emergency SOS عرضه کردند، بقیه شرکت‌های حوزه گوشی‌های هوشمند هم به سمت ارائه این قابلیت سوق پیدا کردند. در این راستا کوالکام هم از پروژه «اسنپدراگون ستلایت» (Snapdragon Satellite) با همکاری شرکت «ایریدیوم» (Iridium) رونمایی کرد که بزرگ‌ترین پروژه در زمینه ارتباط ماهواره ای برای دستگاه‌های اندرویدی بر شمرده می‌شد. با وجود این، این مشارکت دوام پیدا نکرده و وضعیت پشتیبانی گوشی‌های اندرویدی از ارتباط ماهواره ای را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

برنامه ارتباط ماهواره ای گوشی های اندرویدی، در هاله‌ای از ابهام

لغو ارتباط ماهواره ای در گوشی های اندرویدی

بر اساس جدیدترین اخبار تکنولوژی، کوالکام به مشارکت خود با ایریدیوم بر سر پروژه قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون خاتمه داده است. ایریدیوم هم به‌تازگی در مطلبی در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که مرحله توسعه و اجرای قابلیت ارسال پیام ماهواره ای در گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، اما چون شرکت‌های تولیدکننده فناوری Snapdragon Satellite را در محصولات خود به کار نبرده‌اند، کوالکام تصمیم به لغو مشارکتشان گرفته است.

فناوری اسنپدراگون ستلایت با پوشش جهانی به‌صورت قطب به قطب، هدف از فراهم‌سازی امکان رد و بدل دو طرفه پیام در مواقع اضطراری را داشت و قرار بود در گوشی‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 که از لحاظ سخت‌افزاری توانایی پشتیبانی از این قابلیت را داشتند پیاده‌سازی شود. کوالکام اعلام کرده بود که این فناوری را در نیمه دوم سال 2023 ابتدا در اروپا و آمریکای شمالی به مرحله عرضه می‌رساند، ولی با قطع مشارکت آن با ایریدیوم، دیگر اجرای این برنامه ممکن نیست.

به گفته کوالکام، شرکت‌های سازنده گوشی به‌جای فناوری اختصاصی این شرکت، نسبت به راهکارهای همه‌شمول برای برقراری اتصال ماهواره به گوشی در محصولات خود تمایل نشان داده‌اند. در همین جهت کوالکام با ایریدیوم جهت توسعه راهکارهایی که بین عمده شرکت‌های تولیدکننده گوشی پذیرفته شده باشد همکاری می‌کند. از طرفی دیگر، با اتمام مشارکت کوالکام و ایریدیوم برای توسعه فناوری اختصاصی، ایریدیوم از این به بعد می‌تواند با بقیه شرکت‌های تولیدکننده چیپ و سازنده‌های گوشی هوشمند همکاری کند.

در پی این اتفاق، عرضه گوشی جدید با فناوری ماهواره ای اسنپدراگون در سال جاری میلادی منتفی است و باید منتظر ماند و دید که کوالکام به‌همراه بقیه شرکت‌ها چه اقداماتی در این راستا در سال 2024 انجام خواهند داد. البته انتشار اطلاعیه رسمی اوپو مبنی بر پشتیبانی گوشی فایند X7 از ارتباط ماهواره ای مایه خوش‌بینی نسبت به تداوم ارائه این قابلیت در گوشی های اندرویدی است؛ هرچند مشخص نیست که این برند چینی با کدام شرکت برای مهیا کردن امکان تماس ماهواره ای در محصول جدید خود همکاری کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*