قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون

قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون چیست و چگونه گوشی‌ها را متحول می‌کند؟

کوالکام در کنفرانس MWC 2023 از قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون به‌نام “Snapdragon Satellite” رونمایی کرد. اما این فناوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

در آغاز سال ۲۰۲۳، کوالکام از Snapdragon Satellite رونمایی کرد. اسنپدراگون ستلایت یک برنامه طراحی شده برای بالا بردن سطح اتصالات موبایل با ارائه ارتباطات ماهواره‌ای از طریق گوشی‌های هوشمند معمولی کاربران است. گوشی‌های ماهواره‌ای چیز جدیدی نیستند، اما اینکه ارتباط ماهواره‌ای در حال اضافه شدن به گوشی‌های هوشمند معمولی است، مسیر جدیدی را در صنعت به‌وجود آورده است. شروع‌کننده این مسیر کمپانی اپل با قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ای در آیفون ۱۴ بود. اما راهکارهای دیگری هم وجود دارد که در حال توسعه هستند.

بیشتر بخوانید:

کوالکام، اینترنت ماهواره ای اسنپدراگون را به تمام گوشی‌های اندرویدی میاورد

یکی از آن‌ها تماس ماهواره ای اسنپدراگون است که می‌تواند به گوشی‌های اندرویدی اضافه شده و این قابلیت مهم ارتباطی را در اختیار طیف وسیعی از کاربران در سراسر جهان قرار دهد.

مزایای تماس ماهواره ای اسنپدراگون چیست؟

قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون

ارتباط ماهواره‌ای برای زمانی طراحی شده که کاربر نمی‌تواند از آنتن دکل‌های مخابراتی روی گوشی خود استفاده کند. در حالی که اکثر شهرها و مناطق از آنتن‌دهی مخابراتی برخوردارند، اما وقتی به دل کوه یا جنگل که بزنید، عملاً نمی‌توانید با گوشی معمولی خود تماسی برقرار کنید؛ چرا که در این مناطق آنتن مخابراتی وجود نخواهد داشت.

افرادی که دارای مشاغلی در محیط‌های فاقد آنتن‌دهی هستند، از راهکارهای تماس ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. اما کاربران عادی از آن تجهیزات برخوردار نیستند؛ بنابراین خیلی مفید به‌نظر می‌رسد که این افراد بتوانند از طریق گوشی معمولی خود تماس‌های اضطراری بگیرند یا پیام‌هایشان را بر بستر ماهواره ارسال کنند.

در ابتدا قرار است تماس ماهواره ای اسنپدراگون فقط به‌عنوان اطلاع‌دهنده موقعیت مکانی و نیازمندی کمک شما به خدمات اورژانسی عمل کند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد اضافه شدن سیستم‌های پیام‌رسان مبتنی بر ماهواره نیز خواهیم بود که به شما اجازه می‌دهد پیام‌هایتان را بدون نیاز به آنتن گوشی و با استفاده از ماهواره‌های فضایی به دوستانتان ارسال کنید یا آنکه با محل کار خود در ارتباط بمانید.

اسنپدراگون ستلایت چگونه کار می‌کند؟

فناوری Snapdragon Satellite هم دقیقاً مثل Emergency SOS‌ اپل عمل می‌کند. بنابراین برای استفاده از آن شما به آسمانی صاف نیاز خواهید داشت. یک اپلیکیشن روی گوشی به شما نشان می‌دهد که دقیقاً باید گوشی‌تان را در چه جهتی بگیرید تا به ماهواره‌ها متصل شوید. وقتی اتصال برقرار شد،‌شما می‌توانید از این سرویس برای تماس اضطراری یا ارسال و دریافت پیام کوتاه استفاده کنید.

قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون

برخلاف تلفن‌های ماهواره‌ای که از آنتن‌هایی غول پیکر استفاده می‌کنند، فناوری تماس ماهواره ای اسنپدراگون از آنتن‌های داخلی خود گوشی‌ها استفاده می‌کند. به‌همین خاطر هم هست که گوشی باید مستقیماً به‌طرف ماهواره‌ها گرفتن شود تا بتواند اتصال با ماهواره‌ها برقرار شود.

بیشتر بخوانید:

فناوری تماس ماهواره ای دوطرفه سامسونگ معرفی شد؛ ارسال و دریافت پیام و فایل

ارسال و دریافت پیام در این سیستم چگونه انجام می‌شود؟

کاربران با استفاده از این فناوری علاوه بر تماس‌های اضطراری و اورژانسی، می‌توانند از آن برای ارسال و دریافت پیام نیز استفاده کنند. البته این فناوری هنوز در حال توسعه است و شاید تولیدکنندگان موبایل خدماتی را ارائه کنند که به‌واسطه یک سرویس اشتراکی بتوانید برای دوستان خود پیام بفرستید.

قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون

این احتمال وجود دارد که شما برای ارسال و دریافت پیام از طریق ماهواره مجبور به نصب اپلیکیشن مخصوصی باشید. در واقع شما باید اتصال ماهواره‌ای را روی گوشی خود فعال کنید، گوشی‌تان را به‌طرف آسمان بگیرید و وارد اپلیکیشن پیام‌رسان مخصوص شوید. سپس پیام خود را ارسال کنید و منتظر رسید ارسال آن بمانید. هر زمانی که مخاطب شما پاسخی را هم ارسال کند، از طریق یک نوتیفیکیشن این موضوع به‌اطلاع شما خواهد رسید.

ارسال پیام‌ها می‌تواند در عرض چند ثانیه انجام شود. البته تماس ماهواره‌ای دائما فعال نمی‌ماند. بنابراین اگر از صفحه چت خارج شدید، باید مجدداً به آن بازگردید تا نوتیفیکیشن پیام‌های دریافت شده روی صفحه گوشی شما به‌نمایش درآید.

فناوری کوالکام از چه شبکه ماهواره‌ای استفاده می‌کند؟

فناوری تماس ماهواره ای اسنپدراگون از شبکه Iridium استفاده می‌کند. این یک شبکه از ماهواره‌های قرار گرفته در مدارهای پایین زمین است که شامل ۶۶ ماهواره در حال حرکت در آسمان با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت می‌شود. شبکه Iridium در حال حاضر ۲ میلیون کاربر دارد، اما Snapdragon Satellite می‌تواند تعداد کاربران آن را به بیش از ۴۰ میلیون نفر افزایش دهد.

قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون

آیا اسنپدراگون ستلایت در ایران هم در دسترس قرار می‌گیرد؟

شبکه Iridium کل جهان را پوشش می‌دهد، اما به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی برخی از کشورها نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. کوالکام می‌گوید که این فناوری در افغانستان، چین، کوبا، هند، ایران، کره شمالی، سوریه و سودان در دسترس نخواهد بود.

علاوه بر این، در ابتدا این فناوری فقط به گوشی‌هایی که از پردازنده‌های پرچمدار کوالکام قدرت می‌گیرند، اضافه خواهد شد؛‌ اما این شرکت برنامه دارد تا فناوری ماهواره‌ای خودش را به پردازنده‌های میان‌رده نیز اضافه کند.