شهر گمشده

آغاز کاوش ها در شهر مرموز گمشده اعماق اقیانوس؛ تمدنی ناشناخته با برج های ۶۰ متری

به‌تازگی محققان کاوش‌هایی بزرگ را آغاز کرده‌اند و با گسترش اکتشافات در دل یک شهر گمشده پنهان درون اعماق اقیانوس‌ها، باری دیگر تاریخ ناشناخته را هویدا ساختند. در ادامه به شرح این یافته‌ها می‌پردازیم.

تصور یک شهر گمشده مدفون زیر آب که در دل اقیانوس نفس می‌کشد، همیشه ما را به یاد افسانه‌ها و قصه‌های برآمده از ادبیات می‌اندازد. حتی برخی‌ با تجسم این واژه‌ها، شهر رپچر در سری بازی‌های «بایوشاک» را به خاطر می‌آورند. اما این‌بار نه قصه‌ای خیالی در کار است و نه یک بازی ویدیویی! 23 سال پیش، درست در منطقه غربی خط‌الراس اقیانوس اطلس، یک شهر گمشده توسط پژوهشگران کشف شد که خبر از یک تمدن ناشناخته و بسیار مرموز می‌داد. حالا کاوش‌های بزرگی برای شناخت بیشتر این شهر آغاز شده که هر تاریخ‌دوستی را به‌وجد می‌آورد.

طبق اکتشافات جدید و تحقیقات میدانی کاوشگران، این شهر گمشده شامل مجموعه‌ای از برج‌های فراخ و صخره‌مانند است که ارتفاع بعضی از آن‌ها، عدد باورنکردنی 60 متر را نشان می‌دهد! در سال 2000، دانشمندان موفق به کشف یک میدان گرمابی بسیار عمیق شدند که بیش از 700 متر در زیر آب مدفون شده در نوع خود یکه و کاملا بی‌بدیل است. در واقع این میدان گرمابی، منطقه‌ای پهناور و وسیع به‌شمار می‌رود که از دریچه‌های گرمابی قلیایی تشکیل شده که اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در توده آتلانتیس قرار دارد؛ درست در تقاطع بین خط‌الراس میانی آتلانتیک و گسل تبدیل آتنلانتیس، واقع در اعماق اقیانوس اطلس.

این منطقه ناب و مرموز، یکی از مهم‌ترین مکان‌ها به‌منظور کشف و بررسی نشانه‌های حیات روی زمین و همچنین سایر سیارات مشابه است. علاوه‌بر این، به‌دلیل میزبانی از سنگ‌های آذرین و توأمان تولید انبوه هیدروژن و متان، به حیات میکروبی تداوم می‌بخشد. جالب است بدانید در این منطقه عجیب و شگفت‌آور که به شهر گمشده معروف شده، گوشته‌ی زمین به سمت بالا متمایل می‌شود و به همین دلیل در مدت زمانی حدود 120 هزار سال و حتی بیشتر، نسبت به آب دریا واکنش‌هایی از خود نشان داده که نهایتا منجر به تولید گازهایی نظیر متان و هیدروژن و پخش کردن آن‌ها به دل اقیانوس شده است.

شهر گمشده؛ تمدنی مرموز و ناشناخته در دل اقیانوس

با وجود تمام عجایب و ناشناخته بودن شهر گمشده که با دره‌ها و برج‌های بلند و وسیعش در ژرفای آب‌ها زیست می‌کند، اما موجودات مختلفی در دل آن وجود دارند. این منطقه محل زندگی گونه‌هایی از سخت‌پوستان، حلزون‌ها، مارماهی‌ها، خرچنگ و میگو و همچنین خارپشت‌های دریایی است که اگرچه تعدادشان زیاد نیست و حتی شاید بسیار کمیاب باشند، اما در اعماق این شهر غرق شده در زیر آب حضور دارند. طبق نظرهای دانشمندان و پژوهشگران، این منطقه بافت غریب و طبیعت خشنی دارد، اما سرشار از زندگی و نشانه‌های حیات است؛ بنابراین حفاظت و نگه‌داری از آن، بدون شک ارزشمند و حائز اهمیت خواهد بود.

تاکنون درباره هیدروکربن‌ها شنیده‌اید؟ طبق نظیات و شواهد علمی، این مواد آلی حکم بلوک‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده حیات را دارند. بنابراین پژوهشگران این تئوری را مطرح کرده‌اند که ممکن است سرآغاز حیات روی زمین، از جایی شبیه به این محیط مرموز نشأت گرفته باشد؛ زیرا درون دریچه‌های این شهر گمشده، هیدروکربن‌هایی تولید می‌شود که علت وجودشان فعل و انفعالات شیمیایی در ژرفای آب‌های اقیانوس است.

همچنین مطالعه کنید:

خطرناکترین جانوران دریایی که در اقیانوس ‌ها پرسه می ‌زنند

علاوه‌بر موارد مذکور، یکی دیگر از چیزهایی که منجر به پررنگ شدن فرضیه وجود شهر گمشده به‌عنوان سرچشمه‌ای از حیات می‌شود، دریچه‌های آتشفشانی موجود در زیر آب یا همان دودکش‌های سیاه هستند. طبق کاوش‌های پژوهشگران، دودکش‌های سیاه شهر گمشده که با برج‌های بزرگ و عظیم این محیط ادغام شده‌اند، به‌مراتب از ویژگی‌ها و منابع بسیار بیشتری برخوردارند و حتی از لحاظ بازه زمانی نیز قدمت بیشتری دارند یا بهتر است بگوییم برای مدت زیادتری فعال بوده‌اند. همچنین جالب است بدانید نام بلندترین این برج‌ها که بیش از 60 متر ارتفاع دارد، با الهام از خدای دریا در اساطیر یونان انتخاب شده و پوزئیدون است.

شکاف تاریخ، برای دستیابی به منابع مالی!

شهر گمشده

احتمالا تا این لحظه پیش خودتان فکر کرده‌اید که با توجه به بکر بودن و ناشناختگی‌های فراوان شهر گمشده، تنها گروهی که به فعالیت در این منطقه پرداخته‌اند، همین گروه محققان و پژوهشگران هستند که دست به کاوشی تاریخی زده‌اند. اما پنج سال پیش، یعنی در سال 2018 معلوم شد که لهستانی‌ها مجوز استخراج از دل آب‌های نزدیک به شهر گمشده را دریافت کرده‌اند. جالبی ماجرا اینجاست که بر اساس یافته‌ها، هیچ‌گونه طلا یا منبع ارزشمندی -از لحاظ مادی- در این محیط وجود ندارد؛ اما انگار تلاش‌هایی برای بیرون کشیدن اسکناس از اعماق تاریخ صورت گرفته است!

پژوهشگران و تعدادی از اکتیویست‌ها، به‌طور جدی در تلاش‌اند تا شهر گمشده را در فهرست میراث جهانی ثبت کنند؛ زیرا این خطر وجود دارد که با هر نوع تخلیه یا ایجاد توده‌های عمیق، آسیبی بزرگ به این تمدن دست‌نیافتنی وارد شود و منجر به نابودی تدریجی آن گردد. در نهایت باید منتظر بمانیم و ببینیم کاوش‌ها و تلاش دانشمندان و افراد فعال در این محیط به کجا خواهد رسید. امیدواریم خدشه‌ای به شهر گمشده وارد نشود و این منطقه مرموز و شگفت‌آور، سرانجام حقایقی را از سرآغاز شکل‌گیری حیات روی کره زمین افشا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*