مقایسه دایون Y5 با دایون Y7

مقایسه دایون Y7 با دایون Y5 ؛ شاسی بلندهای ایلیا موتور چه تفاوتی با هم دارند؟

دایون وای 5 و دایون وای 7 شاسی بلندهای ایلیا موتور برای بازار ایران هستند. در این مطلب به مقایسه دایون Y7 با دایون Y5 می‌پردازیم.

دایون Y5 که نسل قدیمی‌تر دایون Y7 است، محصول مشترک بین شرکت خودروسازی ایلیا موتور و شرکت چینی چنگدو دایون اتومبیل Dayun Automobile محسوب می‌شود. این شرکت چینی که واحد تولیدی خودروی سبک خود را در سال 2018 با معرفی یک مینی‌ون تجاری شروع کرد، حالا نسخه جدیدتر دایون Y5 را با عنوان دایون Y7 با همکاری شرکت خودروسازی ایلیا موتور در بازار ایران معرفی کرده است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات و مقایسه دایون Y7 با دایون Y5 بپردازیم.

مشخصات مختصری از دایون Y5

این خودروی شاسی بلند با قابلیت حمل 7 نفر و سیستم تعلیق مستقیم و حرکت دو دیفرانسیل در بازار ایران عرضه می‌شود. از لحاظ فنی این خودرو از یک موتور توربوشارژ 2 لیتری میتسوبیشی قدرت می‌گیرد و گیربکس 6 سرعته زومکس نیز به کنترل این قدرت به چرخ‌ها کمک می‌کند.

مقایسه تفاوت های دایون Y7 با دایون Y5

مدلدایون Y5دایون Y7
مدل موتور (میتسوبیشی)4K21D4W4K22D4T
حجم و نوع موتور۲۰۰۰ سی‌سی توربو۲۴۰۰ سی‌سی توربو
حداکثر توان موتور (اسب بخار)۲۰۲۲۱۵
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۲۸۰۳۲۰
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESCندارددارد
سیستم چراغ اتوماتیک Autolightندارددارد
سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر TPMSدارددارد
برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور بارانندارددارد
چراغ روشنایی در روز Daylightندارددارد

مشخصات ظاهری دایون Y7

دایون وای 7

شاسی بلند دایون Y7 از لحاظ ابعادی در رده D و از لحاظ دسته‌بندی از نوع SUV آفرود می‌باشد. این خودرو دارای ابعاد طولی 4771 میلی‌متر و عرض 1870 میلی‌متر و ارتفاع 1828 میلی‌متر بوده و فاصله محوری چرخ‌های جلو و عقب آن نیز 2790 میلی‌متر است. صندلی‌ها در 3 ردیف مستقر شده‌اند و حجم فضای صندوق عقب هم 2785 لیتر اعلام شده است.

این خودرو در مقایسه با رقبای هم‌قیمت خود طراحی جذاب و جدیدی به مشتری ارائه نمی‌کند و از این لحاظ نیز دیگر خودرو‌های در این سطح، دارای ظاهر جذاب و طراحی‌های مدرن‌تری هستند. طراحی این خودرو از لحاظ کیفی و کمی بیشتر شبیه خودروهای آفرودی قدیمی است و خودرو‌هایی در این سطح، ظاهرهای بسیار شیک و البته در کنار چهره خشن خودروهای آفرودی نیز دارند.

دایون Y7 در مقایسه با نسل قبل خود از لحاظ ظاهری و ابعاد تفاوتی نداشته و همان ظاهر قدیمی در این خودرو‌ها به مشتری القا می‌شود. البته فقط از قسمت جلو، چراغ روشنایی روز به نسل جدید اضافه شده است که شاید بتواند این نقص ظاهر نه‌چندان جذاب را جبران کند.

مشخصات فنی

دایون Y7

شاسی بلند دایون Y7 که به موتور 2.4 لیتری توربوشارژ K22 میتسوبیشی مجهز شده است، تونایی تولید قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر را دارد. همچنین نسبت به نسل قبل خود توانایی تولید 13 اسب بخار قدرت بیشتر و 40 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر را دارا است. افزایش حجم موتور در این خودرو نسبت به قبل هم باعث شده است شتاب 0 تا 100 خودرو از 11 ثانیه به زیر 10 ثانیه برسد.

گیربکس این خودرو همانند نسل قبلی خود از نوع 6 سرعته اتوماتیک بوده و چهار چرخ متحرک هستند. مصرف سوخت این خودرو حدود 10.15 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و به‌دلیل داشتن استاندارد یورو 5، تولید آلایندگی کمتر و مصرف بهینه‌تری دارد.

موتور جدید میتسوبیشی که در این خودرو قرار دارد، فناوری جدیدی به‌نام MIVEC میتسوبیشی دارد که به سوپاپ‌ها زمان‌بندی متغیر داده است تا بتوانند بنا به شرایط مختلف جاده که در آن قرار دارند، مصرف سوخت و گشتاور و حتی توان تولیدی را نیز کنترل و تغییر دهند؛ این امر باعث کاهش استهلاک خودرو می‌شود.

مشخصات ایمنی دایون Y7

دایون Y7

شاید این بخش را بتوان اصلی‌ترین تفاوت دایون Y7 با دایون Y5 معرفی کرد؛ جایی که بالاخره دایون Y7 می‌تواند تفاوت خود را نسبت به نسل قبل خود نشان دهد.

شاسی بلند Y5 از لحاظ ساختار‌های ایمنی حتی از خودرو‌های ایرانی نیز عقب بود و فاقد هرگونه سیستم‌هایی مانند اتولایت و دی‌لایت بود؛ اما این نقص‌ها در Y7 جبران شده و ایمنی سرنشینان را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. برای تامین ایمنی سرنشینان، در بدنه محکم این خودرو از جنس فولادهای فشرده و نرم بهره گرفته شده است. حال نسل جدید به سیستم‌های کنترل الکترونیکی پایداری، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز مجهز شده است.

سیستم قدرت این ماشین همان‌طور که در قسمت قبل هم گفته شد از نوع چهار چرخ متحرک است، ولی به‌طور پیش‌فرض قسمت عمده قدرت در بخش عقب ماشین است که راننده می‌تواند توزیع قدرت در قسمت جلو و عقب را کنترل و تغییر دهد.

برای دفع ضربات کابین در قسمت جلو از سیستم تعلیق جناغی دوبل و در قسمت عقب از سیستم مولتی‌لینک فنر لول محور یکپارچه استفاده شده است.

امکانات و تجهیزات

دایون وای 7

این بخش را نیز می‌توان نقطه عطف دایون Y7 نسبت به نسل قبل دانست. امکاناتی که ارتقا داده شده است در این بخش بررسی می‌شود.

از مواردی که در نسل جدید مد نظر قرار گرفته است می‌توان به چراغ روشنایی روز، سیستم پایش فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری و سنسور باران اشاره کرد. بر اساس گفته‌ها، قرار است در آینده شاهد تیپ پلاس دایون Y7 باشیم؛ همان‌طور که در مدل Y5 نیز دیده شد. این تیپ که نسبت به نسخه اصلی خودرو از لحاظ امکانات، پیشرفته‌تر و کامل‌تر شده است، می‌تواند شامل مواردی همچون سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه‌ای، رادار نقطه کور و تزئینات چوبی داشبورد باشد.

بقیه تجهیزات تعبیه شده در خودرو مانند دو کیسه هوای ایمنی راننده، سیستم سرگرمی همراه با نمایشگر 8 اینچی، ترمزهای دیسکی به‌همراه ABS و EBD، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت از جمله مواردی است که در هر دو نسل خودرو قرار داده شده است.

جمع بندی

در بخش جمع‌بندی مقایسه دایون Y7 با دایون Y5 بر اساس مطالبی که گفته شد، می‌توان گفت که خودروی دایون Y7 نسبت به Y5 در دو بخش امکانات و تجهیزات داخلی و فنی و مشخصات ایمنی بهبود‌هایی یافته است. شرکت خودروسازی ایلیا موتور تمرکز خود را بیشتر روی این بخش‌ها قرار داده است تا بتواند با وجود قیمت بالاتر Y7 نسبت به Y5، مشتریان را از خرید این خودرو راضی نگه دارد.