جنگنده سوخو 57

نسخه جدید جنگنده سوخو 57 با یک تغییر مهم در راه است

روسیه پتنت جدیدی برای نسخه دو سرنشینه جنگنده رادارگریز سوخو 57 ثبت کرده است که قابلیت‌های جالبی را ارائه می‌دهد.

شرکت هواپیمایی متحد روسیه (UAC) اخیرا حق اختراع یک جنگنده رادارگریز دو سرنشینه را که شباهت زیادی به سوخو 57 دارد، ثبت کرده است. با این حال، توضیحات ثبت اختراع این جنگنده، به طور عجیبی شبیه به Su-30MK است. در این پتنت، مشخصات فنی طرح جدید تشریح شده و نقش آن را به عنوان یک مرکز فرماندهی هوایی که قادر به نظارت و کنترل هواپیماهای بدون سرنشین مجهز برای جنگ است، برجسته می‌کند.

طبق پتنت مذکور، این هواپیما به عنوان یک پست فرماندهی هوابرد برای عملیات شبکه محور عمل می‌کند و گروه‌های مختلط هواپیما را هماهنگ می‌کند. این هواپیما از تجهیزات هوایی شبیه به سیستم پیوند داده‌های تاکتیکی (TDL) استفاده می‌کند که توسط ایالات متحده، ناتو، ژاپن و سایر نیروهای متحد به‌کار گرفته می‌شود و ظاهراً با قابلیت‌های عملیاتی مشابه با نسل پنجم F-35 شباهت‌های زیادی دارد.

نسخه جدید جنگنده سوخو 57

علیرغم اینکه بدنه این جنگنده با سوخو 57 مشترک است، این پتنت از شباهت‌های زیاد آن با سوخو 30، به عنوان نسل چهارم جنگنده هوایی دو سرنشینه حکایت دارد. نسخه دو سرنشینه و ارتقا یافته Su-57 قصد دارد یک نمونه مدرن‌تر، انعطاف‌پذیر، قابل مانور و پنهان‌تر از Su-30MK باشد که آیرودینامیک بهبودیافته و تعامل اطلاعات-ارتباطات پیشرفته‌تر را فراهم می‌کند.

این پتنت بر هدف فنی کاهش امضای راداری، افزایش مانورپذیری، بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی در سرعت‌های مافوق صوت و گسترش عملکرد ارتباطات اطلاعاتی تاکید می کند. به طور سنتی، جنگنده‌های دو سرنشینه، عملیات تسلیحاتی و رادیویی را به خلبان عقب محول می‌کنند و پرواز را به خلبان در جلو واگذار می‌کنند. با این حال، اویونیک پیشرفته در جنگنده های رادارگریز نسل پنجم، نیاز به اپراتور سیستم‌های تسلیحاتی اختصاصی را برطرف می‌کند.

جنگنده سوخو 57

پتنت نسخه جدید جنگنده سوخو 57، مأموریت کابین عقب را به عنوان «پست فرماندهی هوایی» که هم پهپادهای خلبان و هم بدون سرنشین را هدایت می‌کند، برجسته می‌کند. تفاوت‌های کابین عقب نیز مشخص شده و بر نمایشگر موقعیتی پانورامای گسترده، نمایشگرهای اضافی و مجموعه‌های کنترلی برای انتقال اولویت کنترل تأکید می‌کند. این جنگنذه دو نفره هم‌چنین امکان انتقال کنترل پرواز بین خلبانان را فراهم می‌کند و احتمالاً کنترل‌های پست فرماندهی را در اولویت قرار می‌دهد.

در حالی که هیچ سندی مبنی بر استفاده روسیه از Su-57 در اوکراین وجود ندارد، تحریم‌های بین‌المللی بر صنعت هوافضای روسیه و چالش‌های ژئوپلیتیکی تردیدهایی را در مورد امکان‌ ساخت نسخه جدید سوخو 57 دو سرنشینه ایجاد می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*