کشتی غرق شده سن خوزه ۲۰ میلیارد دلار

این کشتی غرق شده، 20 میلیارد دلار ارزش دارد و شاید دوباره زنده شود

کشتی افسانه‌ای غرق شده سن خوزه با ارزش امروزی معادل 20 میلیارد دلار؛ توسط دولت کلمبیا مورد اهمیت و برسی‌های دقیق‌تری قرار گرفت.

کشتی سن خوزه متعلق به قرن 17 و یکی از کشتی‌های مهم ارتش اسپانیا بود که در سواحل کلمبیا واقع شده است. این کشتی به پروژه‌ای مهم و با اولویت برای دولت کلمبیا بدل شده که رئیس جمهور این کشور بسیار راغب است که هرچه سریع‌تر عمل کاوش و بهره‌برداری از کشتی آغاز شود.

کشتی سن خوزه از کشتی‌های بادبانی معروف به گالئون بوده که چهار یا سه دکل داشته و معمولا برای کارهای جنگی یا بازرگانی مورد استفاده‌ی مستعمره‌گران اروپایی قرار می‌گرفتند. در طراحی این کشتی از تفنگ‌های برنزی‌ با تزئین نقش دلفین‌ها استفاده شده که در زمان خود بسیار محبوب بوده است.

درون این کشتی محموله‌ی باارزشی به مبلغ بر‌آورد شده‌ی 20 میلیارد دلار طلا، نقره و جواهرات پنهان شده است. ضمن اینکه که شکارچیان گنج ایالات متحده مدت طولانی‌ای برای داشتن نیمی از این دارایی گرا‌ن‌بها، مدام در شکایت و پیگیری هستند.

غرق شدن سن خوزه: مداخله استعماری

نیروی دریایی بریتانیا طی نبردی در سال 1708 میلادی یعنی 315 سال پیش سن خوزه را در نزدیکی بندر کارتاخنا در کلمبیا غرق کرد. غرق شدن تراژیک این کشتی در جریان درگیری و پس از یک انفجار رقم خورد.

سن خوزه یکی از اجزای ناوگانی بود که از پاناما به کلمبیا در حرکت بود و در جریان درگیری با انگلیسی ها منفجر می‌شود. گالئون سن خوزه به عنوان یک ماموریت ملی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

سن خوزه مخزنی از گنج‌های باارزشی و گران‌بهایی است که طی شش سال جمع آوری شده بودند. این خزانه‌ی نفیس نقره‌، زمرد‌، ظروفی سفال و چینی، بطری‌های شیشه‌ای و همچنین 11 میلیون سکه‌ی طلا را شامل می‌شود.

کشتی غرق شده

ارزش شگرف بار آن باعث شده که سن خوزه با نام مستعار جام مقدس کشتی‌های غرق شده شناخته شود. گزارش دیلی میل، در کشتی نه تنها گنجینه‌هایی به ارزش تقریبی 20 میلیارد دلار به ارز امروزی وجود داشته است. همچنین 600 ملوان نیز در این کشتی بوده که فقط 11 نفر از آ‌ن‌ها زنده ماندند.

در سال 2015 دولت کلمبیا طی یک خبری اعلام کرد که گروهی از غواصان نیروی دریایی، توانسته‌اند کشتی افسانه‌ای سن خوزه را پیدا کنند. این کشتی در عمق تقریبی 944 متری (3100 فوت) قرار داشته است. علاوه بر این سال گذشته تیم دیگری نیز موفق شدند که تصاویر حیرت‌آوری از گنجیه‌ی باارزش آن ثبت کنند.

خوان دیوید کوریا وزیر فرهنگ کلمبیا در یک مصاحبه‌ بیان کرد: «این یکی از اولویت های دولت پترو در نظر گرفته شده و رئیس جمهور به ما گفته است که سرعت را افزایش دهیم».

ادعاهایی نسبت به گنجینه‌های ۲۰ میلیارد دلاری سن خوزه

تاکنون اداعاهای جالبی بر سر تصاحب گنجینه‌ی پربهای کشتی غرق شده سن خوزه شده است. در سال 1981 یک کنسرسیوم نجات آمریکایی به نام Glocca Morra مدعی شد که سن خوزه را کشف کرده است.

البته گفته شده این تیم همه‌ی مختصات لازم را در اختیار دولت کلمبیا قرار داده‌ است و همچنین گفته‌اند که اگر لاشه‌ی کشتی با موفقیت مورد کاوش و بازیابی قرار بگیرد، درواقع نصف گنج متعلق به آن‌ها خواهد بود.

از آن زمان تاکنون یک اختلاف حقوقی طولانی مدت شروع شده در مورد محتوای حقیقی این قرارداد و اینکه آیا واقعا گلوکا مورا واقعاً کشتی را کشف کرده است. کلمبیا مدعی شده که در سال 2015 این گالئون را کاملا مستقل و همچنین در مکانی ناشناخته و جدا از جایی که ادعای کنسرسیوم نجات ایالات متحده بوده قرار داده است.

کشتی غرق شده

این شرکت پرونده‌ای برمبانی قرارداد ارتقای تجارت بین دو کشور ایالات متحده و کلمبیا را برای قضاوت به لندن برده است.ضمن اینکه این شرکت در داوری صورت گرفته 10 میلیارد دلار درخواست کرده که طبق محاسبات انجام گرفته، معادل نیمی از اعتبار تخمینی گنج کشتی خواهد بود.

زمانی که کشتی غرق شده سن خوزه کشف شد؛ خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور وقت در بیانه‌ای گفت: «این کشف یکی از بزرگترین اکتشافات میراث غرق شده در تاریخ بشریت است». گروه نجات ایالات متحده بعدها اقدامات قانونی بیشتری را آغاز نمود و اعلام کرد کشفی که خود کشور کلمبیا داشته، درواقع در همان قسمت میدان زباله‌ای بوده که آن‌ها برای اولین بار در دهه 1980 شناسایی کردند.

کشتی غرق شده

کلمبیا به حکم داوری احترام می‌گذارد، اما همچنان این پرونده فاقد ارزش به شمار می‌رود. در ادامه دولت این کشور مشخصه‌های عرضه شده توسط این شرکت را برسی کرد و گفت: «ما متوجه شدیم که کشتی غرق شده در آنجا اصلا وجود ندارد». نهایتا دولت می‌خواهد با هدف ایجاد یک آزمایشگاه باستان‌شناسی، محموله‌های سن خوزه را تا قبل از به نمایش درآمدن در موزه‌ی ملی؛ به طور مشخص و درست‌تری تحقیق و فهرست‌بندی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*