شاهین پلاس

شاهین پلاس با موتور +TU5 در راه بازار

اگر قصد خرید خودروی شاهین را دارید، دست نگه دارید؛ شاهین پلاس جدید سایپا با موتور +TU5 در راه است. در ادامه به بررسی جزئیات این خودرو می‌پردازیم.

خودروی شاهین که می‌توان گفت خودروی پرچمدار سایپا است، با توجه به طراحی مدرن و کیفیت بالای قطعات، یکی از محبوب‌ترین خودورهای حال حاضر ایرانی است.

بر اساس شواهد موجود و طبق جدیدترین اخبار خودرو، سایپا تولید آزمایشی شاهین پلاس را شروع کرده است که در این مقاله هم ما به بررسی این پرچمدار جدید سایپا خواهیم پرداخت.

بررسی شایعات موتور شاهین پلاس ؛ TU5 پلاس یا ME16 ؟

شاهین پلاس

بر اساس برنامه سایپا، قرار بر این بود که شاهین پلاس با موتور ME16 ساخته شود؛ ولی با تولید آزمایشی این خودرو با موتور TU5 پلاس، گویا پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و قرار است شاهین پلاس با موتور TU5 پلاس که ساخته ایران خودرو است روانه بازار شود.

موتور TU5 پلاس در واقع همان نمونه مهندسی معکوس شده موتور ME16 مگاموتور، توسط ایران خودرو است. در حقیقت، نسخه ME16 توسط مگاموتور و TU5 پلاس توسط ایران خودرو بر اساس طرح و نقشه نسخه اصلی این دو نوع موتور که توسط سیتروئن طراحی شده است، ساخته شده‌اند. بر اساس باور سایپا، نسخه مگاموتور این موتور بهتر از نسخه ایران خودرو است و بر اساس همین باور بود که قرار شده بود شاهین جدید با موتور مگاموتور تولید شود.

حال چرا نسخه آزمایشی این خودرو توسط موتور ایران خودرو تولید شد نه مگاموتور؟ در واقع طی قراردادی که بین ایران خودرو و سایپا بسته شد، قرار بر این شد که سایپا برای تولید خودروی جدید خود از موتور ایران خودرو استفاده کند و همین هم باعث شد تا نسخه های آزمایشی شاهین پلاس، با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تولید شود؛ اما طی اتفاقاتی که افتاد، این قرارداد بر هم خورد. اتفاق مذکور، در واقع بین ایران خودرو و مگاموتور رخ داد که در واقع مگاموتور قصد داشت موتور خود را بر اساس طرح و نقشه موتور ایران خودرو بسازد و پس از آن‌که ایران خودرو از این امر مطلع شد قرارداد بین ایران خودرو و سایپا منحل شد.

بر اساس توضیحات داده شده، شاهین پلاس فقط در نسخه‌های آزمایشی خود از موتور ایران خودرو استفاده خواهد کرد و به احتمال بسیار زیاد، نسخه اصلی با موتور مگاموتور یعنی ME16 تولید خواهد شد.

گیربکس شاهین جدید؛ با کیفیت یا ارزان

گیربکس های 6 سرعته استفاده شده در ایران خودرو و سایپا محصول Landai هستند که به‌دلیل ارزانی قیمت، هر دو خودروساز از این محصول استفاده می‌کنند. البته با وجود استفاده از قطعات ارزان‌قیمت اما قیمت خودروهای تولیدی هر دو خودروساز در حال افزایش هستند.

در مورد گیربکس‌های تولیدی این شرکت یعنی Landai، باید گفت که عمر بسار پایینی نسبت به بقیه گیربکس‌های شرکت‌های دیگر دارد و مشتری علاوه بر این‌که برای خرید خودرویی که این گیربکس را دارد هزینه زیادتری صرف می‌کند، هزینه‌های نگهداری این خودروها نیز به‌واسطه کیفیت پایین قطعات، گزاف است. یعنی خودروساز، قطعات بی‌کیفیت را با هزینه کم می‌خرد، ولی با سود زیاد به مشتری می‌فروشد.

در نهایت باید منتظر ماند تا نسخه کامل و اصلی شاهین پلاس عرضه شود تا معلوم شود موتور این خودرو، TU5 پلاس ایران خودرو است یا ME16 مگاموتور.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*