قیمت خودرو

نگاهی به آمار کاهش قیمت خودرو در ایران طی 7 ماه گذشته

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که قیمت خودرو اعم از خودروهای مونتاژی و تولید داخل در بازار ایران طی 7 ماه گذشته روندی کاهشی داشته است.

آمارها نشان می‌دهند بازار خودرو ایران طی 7 ماه گذشته با جهش قیمتی مواجه نبوده و قیمت‌ها روند کاهشی داشتند. در واقع دولت با سیاست‌هایی چون افزایش تولید خودرو، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و قیمت‌گذاری خودروها در شورای رقابت به‌همراه ثبات نسبی نرخ ارز توانسته بازار را آرام کرده و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را کاهش دهد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی جزئیات کاهش قیمت خودرو در ایران خواهیم پرداخت.

جزئیات کاهش قیمت خودرو در بازار ایران

سپر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت به‌تازگی در فضای مجازی، گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاثیر مصوبه‌های شورای رقابت در بازار خودرو را منتشر کرد. این گزارش با مقایسه قیمت بازار خودروهای داخلی و مونتاژی طی بازه 21 فروردین 1402 تا 27 آبان 1402 نشان می‌دهد که قیمت‌ها طی 7 ماه روند کاهشی داشته است.

 قیمت خودرو

طبق این گزارش، قیمت انواع خودروهای تولیدی و مونتاژی طی فروردین تا آبان 1402 به‌میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است؛ برای مثال قیمت پیکاپ کی ام سی تی 8 کرمان موتور حدود 69 رصد، قیمت لاماری ایما آرین موتور حدود 57 درصد، قیمت دیگنیتی پرایم بهمن موتور حدود 56 درصد، قیمت رانا پلاس ایران خودرو حدود 35 درصد، قیمت تارا دستی ایران خودرو حدود 29 درصد و قیمت شاهین تیپ 3 سایپا نیز حدود 24 درصد کاهش یافته است.

 قیمت خودرو

سپر دادجوی توکلی در خصوص اثرگذاری حضور شورای رقابت در بازار خودرو عنوان کرد بررسی‌ها به‌خوبی تعادل نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو را نشان می‌دهد. همچنین طبق این گزارش، از 21 فروردین تا 27 آبان قیمت بازار خودروهای تولید داخل به‌شکل متوسط حدود 28 درصد و قیمت خودروهای مونتاژی نیز حدود 48 درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی شورای رقابت در ادامه با اعلام این‌که باید به همه بازیگران یک بازار به‌شکل جامع نگاه کرد، گفت اگر قیمت تولیدکننده واقعی شود، تمایل تولیدکننده به تولید و عرضه نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع خودروسازان با اطمینان از تضمین سود می‌توانند محصولات خود را روانه بازار کنند و در آخر مصرف‌کننده واقعی نیز از قیمت عادلانه و بسیار ارزان بهره‌مند خواهد شد.

سپر دادجوی توکلی افزود اگر قیمت کارخانه به‌شکل تصنعی سرکوب شود، عرضه‌ای نیز انجام نخواهد شد و این موضوع کاملا در بازار تاثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی سوءاستفاده‌کنندگان نیز برای استفاده از این فضا به بازار ورود پیدا می‌کنند. اگر تمام فاکتورهای موثر در این بازار را در نظر بگیریم، باید گفت دستورالعمل 543 در بازار آثار مثبتی داشته که البته با توجه به این‌که ثبات نسبتی به بازار بازگشته است، باید نقاط ضعف موجود را نیز برطرف کرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان نیز مدتی پیش در خصوص شرایط بازار عنوان کرد اگر خودروسازان میزان عرضه خودرو را افزایش دهند، قیمت خودرو در بازار نیز به‌میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما در حال حاضر میزان عرضه‌ها آنچنان زیاد نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*