لگ بازی اینترنتی

با این تنظیمات وای فای، لگ زدن و افت فریم در بازی های اینترنتی را از بین ببرید

کاهش فریم و لگ زدن بازی های اینترنتی بسیار ناراحت‌کننده و اعصاب خوردکن است. در این مطلب قصد داریم روش‌های حل این مشکل را بررسی کنیم.

اگر خود را یک گیمر می‌نامید حتما از اهمیت سرعت و کیفیت اینترنت در تجربه بازی خود آگاه هستید. یک اینترنت کند می‌تواند باعث لگ زدن، کاهش فریم یا حتی قطع شدن در میان بازی شود. پینگ بالا می‌تواند باعث کاهش چشمگیر کیفیت بازی‌های ویدیویی شود؛ خصوصا زمانی که قصد دارید بازی‌های رقابتی نفس‌گیری را تجربه کنید که تصمیمات لحظه‌ای شما در پیشبرد آن تاثیرگذار هستند.

در بسیاری موارد دلیل کند شدن اینترنت و سرعت پایین آن مسائل مربوط به سرور بازی یا سرویس‌دهنده اینترنت بوده و از دست ما خارج است. اما بسیاری اوقات پیش آمده که اینترنت پرسرعت در اختیارمان قرار دارد؛ اما همچنان بازی با سرعتی پایین انجام شده و کیفیت پایینی دارد. در این شرایط، چاره کار فعال کردن تنظیمات مخفی وای فای کامپیوتر است!

ویندوز از ابزارهای مختلف مدیریت مصرف انرژی بهره می‌برد که قادر است با محدود کردن عملکرد برخی اجزای کامپیوتر مانند گیرنده وای فای مصرف انرژی را پایین‌تر بیاورد. این مساله البته می‌تواند باعث کندتر شدن سرعت اینترنت شود. با این حال خوشبختانه امکان فعال یا غیرفعال کردن تنظیمات مربوط به مدیریت مصرف انرژی در کامپیوترها به‌سادگی در اختیار کاربران قرار دارد.

در گجت نیوز بخوانید:

رفع مشکل پینگ بازی های آنلاین در کشور

البته بهترین راهکار در این خصوص آن است که از طریق کابل اترنت به اینترنت متصل شوید تا تجربه کاربری اینترنت به‌طور کلی برایتان ارتقا یابد. با این وجود اگر ناچارا باید از وای فای استفاده کنید، روش‌هایی وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها می‌توانید لگ بازی های اینترنتی در کامپیوترتان را از بین ببرید.

در ادامه به معرفی این روش‌های خواهیم پرداخت.

چگونه تنظیمات انرژی وای فای ویندوز را تغییر دهیم تا لگ بازی های اینترنتی از بین برود؟

افت فریم

متاسفانه برخی تنظیمات بازدارنده اینترنت که باعث افت فریم و لگ زدن بازی های اینترنتی می‌شوند به‌طور پیش‌فرض در ویندوز فعال هستند. این تنظیمات در بخش Properties آداپتور شبکه شما قابل دسترسی بوده و برخی اوقات برای کاهش مصرف برق گوشی موبایل شما آداپتور وای فای را خاموش می‌کند. برای غیرفعال کردن این تنظیمات وای فای لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • در نوار جستجوی ویندوز عبارت Device Manager را جستجو کنید.
  • وارد قسمت Network Adapters شوید و این قسمت را بسط دهید.
  • روی نام آداپتور شبکه خود راست کلیک کنید.
  • روی Properties کلیک کنید.
  • گزینه Power Management را انتخاب کنید.
  • تیک مربوط به گزینه Allow the computer to turn off this device to save Power را بردارید.
  • کلید OK را فشار دهید تا تنظیمات ذخیره شوند.

البته ویندوز علی‌القاعده تنها زمانی که از سیستم خود استفاده نمی‌کنید آداپتور وای فای را با هدف کاهش مصرف انرژی خاموش می‌کند. با این وجود بسیاری کاربران گزارش داده‌اند که پس از غیرفعال کردن این ویژگی، بسیاری مشکلات مربوط به شبکه آن‌ها برطرف شده است. دلیل این اتفاق آن است که برخی مواقع ویندوز به هر دلیل گمان می‌کند که سیستم شما در حالت بلااستفاده (idle) قرار دارد و آداپتور وای فای را خاموش می‌کند! در این شرایط طبیعتا اتصال شما در بازی دچار مشکل شده و شاهد بروز ایرادات فنی خواهید بود.

اگر به‌طور دقیق نمی‌دانید نام آداپتور وای فای‌تان چیست، توصیه می‌کنیم به پانل کنترل (Control Panel) رفته و گزینه Network Connections را انتخاب کنید. در این بخش آداپتور وای فای شما به‌شکل نوارهای سبز رنگ قابل مشاهده خواهند بود.

تنظیمات دیگری که می‌تواند باعث رفع مشکلات اتصال به اینترنت حین انجام گیم شود

لگ بازی اینترنتی

بسیاری مواقع افت فریم و لگ در بازی‌ها به دلیل آن است که ویندوز بازی‌ها را از دستیابی به حداکثر توان کامپیوتر شما منع می‌کند. این مساله بیش از هر چیز متوجه پروفایل مصرف انرژی پیش‌فرض انتخاب شده توسط سیستم عامل است. در صورتی که قصد دارید بازی شما بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد، باید در این بخش گزینه High Performance را انتخاب کنید.

این گزینه در قسمت Power & Sleep پانل کنترل و سپس تحت گزینه Additional Power Settings قابل دسترسی است. همانند تنظیمات وای فای، این قابلیت نیز بسیاری مواقع چندان مورد توجه کاربران ویندوز قرار نمی‌گیرد؛ اما تاثیر چشمگیری در دستیابی به تجربه گیمینگ ایده‌آل دارد.

با ترکیب ترفندهای اشاره شده در بالا می‌توانید لگ بازی های اینترنتی را کاهش دهید. البته باید توجه کنید که در این شرایط مصرف برق کامپیوترتان بالاتر خواهد رفت و اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، احتمالا شاهد عمر باتری کوتاه‌تر خواهید بود.

البته آن‌چه گفته شد تنها دلایل قطع شدن اینترنت حین انجام بازی نیست و ممکن است برای دستیابی به سرعت و پینگ پایدار، مجبور شوید برخی تنظیمات دیگر وای فای را نیز دستکاری کنید. از جمله اقدامات دیگری که در این خصوص می‌توان انجام داد، ریستارت کردن روتر، آپدیت کردن فریمور و استفاده از ابزار رفع ایراد (Troubleshooter) در ویندوز است.

علاوه بر این توصیه می‌کنیم همیشه پیش از آغاز بازی اینترنتی خود، سرعت و کیفیت اینترنت را چک کنید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*