نارضایتی از خودرو

گزارش سازمان استاندارد: بیشترین نارضایتی از تولیدات داخلی مربوط به خودرو است

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان ملی استاندارد در خصوص رضایت مصرف‌کنندگان از کالاهای تولید شده در داخل کشور، بیشترین نارضایتی از تولیدات داخلی مربوط به خودرو بوده است.

سازمان ملی استاندارد برای پایش کیفیت تولیدات داخلی، طرحی به‌نام گزارش شاخص‌های کیفیت کالا برای سال پایه 1401 را در تمامی استان‌های کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان‌ها و با نظرسنجی از 20 هزار مصرف‌کننده نهایی در محل زندگی با مراکز خرید به صورت پیمایشی و نظرسنجی 50 سوالی در خصوص 57 گروه قلم کالایی اجرا کرده است.

گزارش شاخص‌های کیفیت کالا از 24 شاخص برای سنجش ابعاد مختلف کیفیت کالای تولید شده در داخل از نظر مصرف‌کننده نهایی داخلی در سال 1401 تشکیل شده است.

این شاخص‌ها در 4 گروه مرتبط با برند، مرتبط با رفتار، نگرش کلی مصرف کننده‌ها و پایه دسته‌بندی می‌شوند. دامنه مورد ارزیابی گزارش شامل 16 ردیف مهم از کالاهایی است که عموم مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. این ردیف‌ها 56 گروه از اقلام مصرفی عمومی که مشمول شاخص استاندارد اجباری یا مورد رصد ویژه هستند را شامل می‌شود. مقادیر شاخص‌ها با ملاحظات آماری در 4 درجه رتبه‌بندی کلان، اقلام، بخش‌ها و استان‌ها محاسبه شده است. همچنین در هر شاخص برای ارزیابی دقیق‌تر کالاها از حالت خوشه‌بندی استفاده شده است.

گزارش سازمان استاندارد

نتایج منتشر شده از این طرح سازمان استاندارد کشوری نشان می‌دهد از بین کالاهای مختلف مصرف‌کننده ایرانی، تجهیزات ارتباطی، لوازم خانگی، مبلمان و کف‌پوش‌ها و کالاهای منزل در خوشه اول قرار دارند، یعنی این که مصرف‌کنندگان داخلی بیشترین رضایت‌مندی خود را نسبت به این کالاها نشان داده‌اند و در خوشه آخر که خوشه ششم است، کالاهای نقلیه و دخانیات حضور دارند که در جلب رضایت مصرف‌کننده داخلی ناکام مانده‌اند.

در خوشه دومی که در نتیجه این گزارش به دست آمده، کالاهای خوراکی، وسایل خانگی اصلی و کالاهای شخصی حضور دارند. همچنین کالاهای تولید داخل، نظیر ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات سمعی بصری، ظروف غذاخوری، کفش و نوشیدنی در خوشه سوم قرار دارند.

کالاهایی که برای پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرند در خوشه چهارم و تجهیزات حمل و نقل در خوشه پنجم قرار می‌گیرند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم کالاهایی که در خوشه اول قرار دارند بیشترین رضایت مصرف‌کننده داخلی را به‌دست آورده‌اند و هرچه به‌سمت خوشه ششم می‌رویم رضایت مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند.

گزارش سازمان استاندارد

در بین اقلام مختلف تولید شده در داخل، ماکارونی و مایع‌های ظرفشویی تحت لیسانس بیشترین رضایت مصرف‌کننده را به دست آورده‌اند.

همچنین با مراجعه به بخش شکایات مردمی از کالاهای خریداری شده و حس خریدار به کالای خریداری شده، آماری را می‌توان دریافت که نشان می‌دهد کم‌ترین شکایات مربوط به کالای منزل در خوشه یک و بیشترین شکایات مربوط به تجهیزات سمعی بصری و وسایل نقلیه در خوشه هشتم است. در هر صورت جالب‌ترین نکته این گزارش این است بیشترین نارضایتی مصرف کنندگان از انواع خودرو داخلی بوده است و این گزارش استاندارد، مهر تایید دیگری بر کیفیت پایین خودروهای داخلی خواهد محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*