سویه جدید کرونا چین

شایعات سویه جدید کرونا از چین به گوش می‌رسد؛ سازمان بهداشت جهانی تکذیب می‌کند!

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر شیوع سویه جدید کرونا یا یک بیماری تنفسی دیگر در چین به گوش رسید؛ اما سازمان جهانی بهداشت، این موضوع را تکذیب می‌کند.

در روزهای اخیر، بیمارستان‌های پکن و شمال چین با افزایش تعداد کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که یک سال از زمان کاهش کنترل‌های سختگیرانه مربوط به پاندمی کرونا در چین گذشته، حالا این کشور شرق آسیایی دوباره به زمستان سختی رسیده و شایعاتی مبنی بر شیوع سویه جدید کرونا یا شاید یک ویروس جدید، منتشر شده است.

بیمارستان های چین پر شده‌اند!

بر اساس گزارش سی ان ان و رسانه‌های دولتی چین، صدها بیمار در برخی بیمارستان‌های کودکان در شهرهای بزرگ شمال چین در صف‌های طولانی می‌ایستند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا بتوانند توسط پزشکان ویزیت شوند. یکی از مقامات بیمارستان کودکان پکن در روز سه‌شنبه گذشته به رسانه‌های دولتی چین گفت میانگین فعلی بیش از 7 هزار بیمار روزانه، بسیار فراتر از ظرفیت این بیمارستان است. بزرگترین بیمارستان اطفال در نزدیکی تیانجین، روز شنبه با پذیرش بیش از 13 هزار کودک در بخش‌های سرپایی و اورژانس خود، رکوردشکنی کرد. یکی از کارکنان بیمارستان پکن نیز اظهار کرده ممکن است بیماران در تمام طول روز منتظر بمانند تا بتوانند پزشک اطفال را ملاقات کنند. وی می‌گوید در حال حاضر ما کودکان زیادی در این بیمارستان داریم و آنهایی که دیروز وقت اورژانسی رزرو کردند، هنوز نتوانسته‌اند پزشک اطفال را ببینند.

سویه جدید کرونا چین

مقامات بهداشتی در پکن و دیگر شهرهای بزرگ شمال چین گفته‌اند بیماری‌های فصلی معمولی از جمله آنفلوانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و همچنین یک عفونت باکتریایی به‌نام پنومونی مایکوپلاسما که معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از علل اصلی این بیماری هستند. افزایش مبتلایان در شمال چین در بحبوحه افزایش عفونت‌های تنفسی فصلی در نیم‌کره شمالی زمین از جمله در ایالات متحده، رخ می‌دهد. در آمریکا نیز ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV به‌طور بی‌سابقه‌ای در بین کودکان گسترش یافته است؛ اما وضعیت به‌وجود آمده در چین، موجب نگرانی‌های جهانی شده است.

سویه جدید کرونا در چین شیوع پیدا کرده؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در روز چهارشنبه از چین خواست اطلاعات بیشتری درباره افزایش بیماری‌های تنفسی و گزارش‌های مربوط به ذات‌الریه تشخیص داده نشده در کودکان، ارائه دهند. با این حال، سازمان جهانی بهداشت پس از صحبت با مقامات بهداشتی و بیمارستانی در چین، در روز پنجشنبه اعلام کرد که اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهند افزایش بیماری‌های تنفسی کودکان در این کشور به‌دلیل پنومونی مایکوپلاسما در ماه می و بیماری‌های فصلی شایع از جمله RSV، آدنوویروس و ویروس آنفلوانزا در ماه اکتبر است.

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد، افزایش این بیماری‌ها در چین با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به کووید 19، غیر منتظره نیست و در سایر کشورها نیز تجربیات مشابهی اتفاق افتاده است. WHO با استناد به اظهارات و اطلاعات مقامات چینی، خاطرنشان کرده که هیچ‌گونه پاتوژن غیر معمول یا جدید یا علائم بالینی غیر عادی شناسایی نشده است.

سویه جدید کرونا چین

کارشناسان خارجی که وضعیت چین را زیر نظر دارند نیز تایید می‌کنند که هیچ مدرکی در رابطه با یک عامل بیماری‌زای جدید وجود ندارد؛ اما از مقامات چین خواسته شده که اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت به‌وجود آمده، با مردم به اشتراک بگذارند. جین دونگیان، ویروس‌شناس دانشکده علوم زیست پزشکی دانشگاه هنگ کنگ در این خصوص به سی ان ان گفت ما فکر نمی‌کنیم که یک پاتوژن ناشناخته در کار باشد و هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد.

کاترین بنت، اپیدمیولوژیست دانشگاه دیکین استرالیا نیز می‌گوید نگرانی اصلی این است که آیا افزایش شیوع ذات‌الریه کودکان، نشان‌دهنده یک پاتوژن جدید یا سطوح جدیدی از شدت بیماری است؟ وی افزود تاکنون گزارشی از این اتفاق به دست ما نرسیده، اما نظارت بر منابع عفونت کودکان برای رد چنین نگرانی‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در هفته‌های اخیر، والدین کودکان بیمار شده چینی، در شبکه‌های اجتماعی از شلوغی بیمارستان‌ها شکایت کرده‌اند و می‌گویند ساعت‌ها طول می‌کشد تا پزشکان، کودکان آنها را ویزیت کنند و آزمایش خون یا آزمایش‌های دیگر انجام شود. با توجه به سیستم مراقبت‌های اولیه نسبتا توسعه نیافته چین، افراد بیمار معمولا در ابتدای بیماری به بیمارستان‌ها یا اورژانس‌ها مراجعه می‌کنند و این امر باعث شده در چنین مواقعی شاهد شلوغی بیش از حد بیمارستان‌ها باشیم. یک عکس در شبکه اجتماعی چینی Weibo منتشر شده که نشان می‌دهد بیمارستانی در چین به بیماران اطلاع داده که بیش از 700 نفر در صف حضور دارند و زمان انتظار، تقریبا 13 ساعت تخمین زده شده است.

مقامات بهداشتی و بیمارستانی در چین مکررا از والدین خواسته‌اند که کودکان خود را مستقیما به بیمارستان‌های بزرگ اطفال نیاورند و آنها را برای تشخیص به سایر مراکز بهداشتی که مراقبت‌های اولیه یا خدمات عمومی ارائه می‌دهند، ببرند. کمیسیون ملی بهداشت (NHC) در روز پنجشنبه به والدین هشدار داد که در بیمارستان‌های بزرگ علاوه بر این‌که باید زمان زیادی را منتظر بمانند، خطر ابتلا به عفونت‌های دیگر نیز بسیار زیاد است.

اولین زمستان پساکرونا در چین

تا حدود یک سال پیش، محدودیت‌های سخت‌گیرانه کرونایی در چین اعمال می‌شد و مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت می‌کردند. حالا در اولین زمستان سخت بدون محدودیت‌های کرونایی در چین هستیم و افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها و شیوع بیماری‌های تنفسی، به‌خصوص در بین کودکان، نگرانی‌های زیادی را به‌وجود آورده است. به‌دلیل اطلاعات محدودی که توسط چینی‌ها منتشر شده، مشخص نیست که آیا افزایش بیماری‌های تنفسی و شیوع چنین ویروس‌هایی در بین کودکان، در سال‌های قبل از پاندمی کرونا نیز وجود داشته یا خیر.

یکی از ویروس‌شناسان دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید در طول اعمال محدودیت‌های کرونایی، بیماری‌های تنفسی کمتری در بین مردم شایع شده بود و مردم این کشور از مراجعه به بیمارستان‌ها دوری می‌کردند. همچنین با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، شیوع چنین بیماری‌هایی بسیار کمتر شده بود. بنابراین امسال با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، طبیعی است که شیوع چنین بیماری‌هایی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند؛ اما این‌که این افزایش بیماری در مقایسه با سال‌های 2018، 2019 یا قبل از آن چگونه بوده، هنوز مشخص نیست.

سویه جدید کرونا چین

کریستین جنکینز، پروفسور پزشکی تنفسی در UNSW سیدنی استرالیا نیز می‌گوید افزایش عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی در بین کودکان در این مقطع از سال، اصلا غیر منتظره نیست و پدیده‌ای است که طی دهه‌های اخیر در سرتاسر جهان در آغاز زمستان مشاهده شده است. با این حال، نظارت‌های بیشتر در رابطه با احتمال شیوع یک ویروس جدید یا جهش‌های جدید در ویروس کرونا، ضروری خواهد بود.

در هر صورت، فعلا سازمان جهانی بهداشت، شیوع سویه جدید ویروس کرونا یا یک ویروس ناشناخته را تکذیب کرده و اعلام کرده افزایش بیماری در بین کودکان چینی به‌دلیل چندین پاتوژن شناخته شده است. ون کرخوف، یکی از مدیران سازمان جهانی بهداشت در این خصوص به یورونیوز گفته، آنچه چین در حال حاضر تجربه می‌کند، همان چیزی است که بسیاری از کشورها در یکی دو سال اخیر تجربه کردند و اتفاق نگران‌کننده‌ای نیست. در واقع این بیماری یک پنومونی مایکوپلاسما، یکی از علل شایع ذات‌الریه کودکان است که می‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*