گوسفند استرالیا

دامداران استرالیا به مردم، گوسفند رایگان می‌دهند؛ اما چرا؟

بارش بیش از اندازه باران باعث بحران ازدیاد گوشت گوسفند در کشور استرالیا شده؛ به‌طوری که برخی کشاورزان حاضرند گوسفندانشان را به‌طور رایگان به دیگران بدهند!

اتفاقی عجیب در استرالیا روی داده و دامداران این کشور با بحران ازدیاد گوسفند روبرو شده‌اند! بر اساس گزارش‌های CNBC، ظرف چند ماه اخیر، تعداد گوسفندهای کشاورزان و دامداران این کشور بیش از اندازه شده؛ به‌طوری که آ‌ن‌ها ناچار به از بین بردن یا بخشیدن آن‌ها به دیگران شده‌اند! همچنین بر اساس داده‌های استخراج شده از بازارهای مالی کشور استرالیا، بازار گوشت و فرآورده‌های گوشتی این کشور نیز به‌دنبال افت 70 درصدی قیمت گوشت ریزشی سنگین را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت گوشت در کشور استرالیا به کیلویی 1.23 دلار رسیده است.

اما دلیل این اتفاق چیست؟

بارش بیش از اندازه باران؛ دلیل بحران گوشتی در استرالیا!

دامداری

بر اساس گزارش‌های موجود، بارش بیش از اندازه باران در سه سال اخیر که باعث رشد بی‌سابقه مراتع و علفزارها در کشور استرالیا شده، دلیل افزایش بی‌اندازه زاد و ولد گوسفندان در نواحی مانند نیو ساوث ولز یا ویکتوریا شده است. طبق آمار موجود، تعداد گوسفندان کشور استرالیا به دلیل همین شرایط آب و هوایی مطلوب به حدود 78.75 میلیون راس رسیده که از سال 2007 تا کنون بی‌سابقه بوده است.

با افزایش بارش در کشور استرالیا قیمت گوشت همچنان بالا باقی ماند. این مساله باعث شد که دامداران استرالیایی تصمیم بگیرند به‌جای فرستادن گوسفندان به کشتارگاه‌ها و بازار، آن‌ها را در مزارع خود نگه دارند! این روند البته در سال 2023 و با گرم و خشک شدن هوا به‌طور کلی تغییر کرد! این تغییر اقلیم باعث شد که هزینه‌های مربوط به نگهداری گوسفندان و سایر دام‌ها افزایش پیدا کند و کشاورزان و دامداران که پیش‌تر هم با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو بودند، دچار چالشی جدید شوند.

بر اساس اطلاع رسانی استیو مک‌گوایر، نایب رئیس گروه مشاوره کشاورزی WAFarmers، در اثر این اتفاقات بسیاری کشاورزان با کاهش چشمگیر حاشیه سود خود در بازار مواجه شده و عملا بازار فروش گوسفندان خود را از دست داده‌اند! به همین جهت برخی کشاورزان اقدام به از بین بردن گوسفندانشان کرده و برخی دیگر نیز گوسفندان خود را به‌طور رایگان به دیگران دادند؛ هرچند که افراد کمی حاضر به قبول کردن این گوسفندان حتی به‌طور رایگان شدند!

مک‌گوایر همچنین اعلام کرد که کشور استرالیا در ماه اکتبر رکورد صادرات گوسفند را شکست. با این وجود حجم گوسفندهای موجود در این کشور به‌حدی بالاست که این میزان صادرات نیز نتوانسته تعادل لازم را در بازار برقرار کند! او معتقد است که کاهش قیمت گوشت گوسفند احتمالا در ماه‌های آتی و بازارهای  هدف این کشور ادامه خواهد یافت. در این شرایط برخی کشاورزان اقدام به جلوگیری از جفت‌گیری گوسفندان با یکدیگر کرده‌اند تا از این طریق هزینه‌های نگهداری را کاهش دهند. با این وجود این اتفاق می‌تواند در ادامه باعث کاهش تعداد گوسفندان جوان در این کشور شود و شرایط را از وفور گوشت به کمبود آن تغییر دهد.

بحران گوسفند در استرالیا ادامه‌دار خواهد بود!

گوسفند استرالیا

بحران گوشتی در کشور استرالیا همچنین تاثیر سوء فراوانی روی روحیه کشاورزان داشته است، به‌طوری که به ادعای فدراسیون ملی کشاورزی استرالیا حدود 60 درصد از دامداران این کشور خوش‌بینی خود نسبت به آینده این صنعت را از دست داده‌اند.

لازم به ذکر است که دامداری تجارت بسیار بزرگی در کشور استرالیا محسوب شده و باعث درآمد فراوان و اشتغال زایی بسیاری افراد در نواحی روستایی این کشور شده است. به گفته مسئولین، تراز مالی این صنعت در سال 2019 حدود 2.2 میلیارد دلار بوده است. محصولات اصلی دامداران استرالیا گوشت و پشم هستند که هر دو در بسیاری مناطق جهان خواهان فراوانی دارند. استرالیا بزرگترین صادرکننده گوسفند در دنیا به شمار رفته و 57 درصد از گوسفندان و 92 درصد از فرآورده‌های دامی خود را صادر می‌کند.

علاوه بر این، دامداری همچنین نقش بسیار پررنگی هم در حفظ اکوسیستم و پایداری طبیعی کشور استرالیا ایفا می‌کند؛ چرا که چرای گوسفندان در مراتع باعث جلوگیری از فرسایش خاک شده و تولید گازهای گلخانه‌ای را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این صنعت البته در استرالیا همانند بسیاری مناطق دیگر دنیا با چالش‌هایی هم روبروست. به‌عنوان مثال، خشکی ناگهانی هوا، کمبود نیروی انسانی، نوسانات قیمت و رقابت با سایر مناطق دنیا از جمله چالش‌هایی هستند که پیش روی این صنعت قرار دارند.

برخی دامداران کشور استرالیا سعی کرده‌اند با افزودن حیوانات دیگری نظیر بز یا گاو در محصولات خود تنوع ایجاد کنند؛ در حالی که برخی دیگر نیز به استفاده از فناوری‌های روز مثل پهپادها، حسگرها یا تست‌های ژنتیکی برای پایش کسب و کار خود و سودآوری بیشتر رو آورده‌اند. همچنین برخی دیگر از کشاورزان و دامداران این کشور نیز سعی کرده‌اند با همکاری‌های سازنده با یکدیگر محدودیت‌های خود را کاهش دهند و از طریق ورود به بازارهای بزرگتر در مقابل چالش‌های کنونی این صنعت در استرالیا دوام بیاورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*