بارش های غیر عادی

منتظر بارش های غیر عادی در آذر ماه باشید

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت ایران در فاز ال نینو قرار گرفته و منتظر بارش های غیر عادی در آذر ماه باشید.

به‌گفته کارشناسان، پدیده ال نینو به ایران رسیده و احتمالا در آذرماه جاری باید منتظر بارش های غیر عادی در برخی مناطق کشور باشیم.

منتظر بارش های غیر عادی و فراوان باشیم؟

بارش های غیر عادی

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد در هفته‌های گذشته هوای گرم در شمال آفریقا به‌ سمت شرق اروپا هجوم برده و باعث شده سامانه‌های بارشی که در مدیترانه شرقی تولید و گسترش می‌یافتند و به ایران وارد می‌شدند، ضعیف بشوند. در فصول سرد، سامانه‌هایی تاثیر زیادی دارند که در مدیترانه شرقی تولید و گسترش می‌یایند و باعث جریان‌ سطوح زیرین سمت دریا از اقیانوس هند و دریای سرخ به‌ سمت ایران می‌شوند.

وی ادامه داد با توجه به این‌که امسال هجوم هوای گرم در شمال آفریقا به‌ سمت شرق اروپا اتفاق افتاد و سامانه‌ها به ایران نرسید، در ماه آبان ما شاهد بارش‌های کم و گسترده بودیم. آبان ماه، مخصوصا نیمه دوم آن از لحاظ بارش باران، برای کشور حائز اهمیت بود اما خوشبختانه حدودا مشکلات برطرف شده است. سامانه های بارشی از شرق مدیترانه و اروپای شرقی به‌ سوی خاورمیانه حرکت کرده‌اند و بارش‌های خوبی در جنوب غرب و جنوب ایران داشته‌ایم. امید داریم که با توجه به شرایط دیگری که در بارش‌ها تاثیر دارند و در زمان و فاز مناسب هستند، تدریجا در ماه آذر شرایط بارشی خوبی داشته باشیم و وضعیت از این که هست بهتر شود.

احد وظیفه درباره پدیده ال نینو اظهار کرد کشور ایران در محوطه اقیانوس آرام در فاز ال نینو یعنی مثبت یا گرم قرار دارد. طبق آمارهای غیر دقیق، با فاز ال‌نینو در کشور ایران مخصوصا در قسمت‌های جنوب و جنوب غربی کشور، شاهد بارش های غیر عادی خواهیم بود و امید به بهبود بارش‌هاست. این بارش‌ها در فصل پاییز و آذرماه رخ می‌دهند. فاز ال‌نینو اثری مثبت در بارندگی‌ها دارد. البته عوامل غیر قابل پیش‌بینی وجود دارند که در بارش‌ها تاثیراتی می‌گذارند و در مدت کوتاهی می‌توانند روی فاز ال نینو تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. در واقع هجوم هوای گرم باعث این شده که سامانه‌های چرخنده‌ مدیترانه تقویت شده و وارد ایران شوند و ساختار تاثیر فاز ال نینو خنثی شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در انتها بیان کرد طی آمارهای به‌دست آمده، در نیم قرن اخیر با بررسی اعداد و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که به‌طور معمول در سال‌های فاز ال نینو بارش‌ها در ایران غیر عادی بوده‌اند و امید داریم که با تغییراتی که انجام شده تدریجا بارندگی‌ها بهتر شده و به شرایط عادی در آخر پاییز و اوایل زمستان برسیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*