سوبارو 360، اولین خودرو سوبارو

ماجرای جالب اولین خودرو سوبارو که بدترین محصول این شرکت بود

سوبارو پیش از کسب شهرت به‌عنوان خودروسازی معتبر، خودرویی فوق‌العاده کم‌توان ساخته بود که بدترین خودرو این شرکت است. در ادامه درباره آن بخوانید.

خودروساز ژاپنی سوبا چند ده سالی است که به تولید محصولات کاربردی، قابل اطمینان و ایمن شناخته می‌شود و این را مدیون خودروهایی نظیر فورستر، ایمپرزا و اوتبک است. با این حال، قبل از اینکه سوبارو این شهرت را برای خود دست و پا کند، در اولین تلاش برای ارائه خودرو تولید انبوه خودرویی با نام 360 را به تولید رساند؛ تلاشی که نتیجه آن بدترین محصول این شرکت تاکنون شد.

اولین خودرو سوبارو

سوبارو 360، اولین خودرو سوبارو

سوبارو 360 در دسته خودروهای «کی» (Kei) قرار می‌گیرد که کوچک‌ترین خودروهای سواری بازار ژاپن هستند. به نوعی کی‌ها معادل همان سیتی کارهایی هستند که در اروپا تولید می‌شوند. چنین خودروهایی در خیابان‌های پرازدحام توکیو و اوساکا می‌توانستند نیاز راننده‌ها را برآورده کنند، اما کافی بود در جایی مثل ایالات متحده پشت فرمان سوبارو 360 نشست تا موتور 356 سی‌سی 2 سیلندر آن که بیشتر از 25 اسب بخار قدرت نداشت، اوج ضعف خود را نشان بدهد.

این کی کار اولین بار در سال 1968 به بازار آمریکا راه پیدا کرد و کانسومر ریپورتز پس از تست در بهار 1969 آن را «غیر قابل قبول» بر شمرد؛ همان کانسومر ریپورتزی که سوبارو را در جایگاه دوم بهترین خودروسازان سال 2023 قرار داده است. بنا به گفته این سازمان، اولین خودرو سوبارو با چندین مشکل مواجه بود؛ نمی‌توانست پا به پای ترافیک پیش برود، درب‌های خودکشی آن (لولا عقب) بسته نمی‌ماندند و عملکرد آن در تست تصادف با صفتی جز فاجعه‌بار قابل توصیف نبود.

سوبارو 360، اولین خودرو سوبارو

نسخه مینی ون سوبارو 360

طی چند وقت اخیر هم «پیتر والدز-دپینا» (Peter Valdes-Dapena)، خبرنگار سی‌ان‌ان در حوزه خودرو پس از تجربه رانندگی با سوبارو 360 کار را یکسره کرد و به سادگی گفت «در واقع، این بدترین ماشینی است که تا به حال سوار شده‌ام». به گفته والدز، این خودرو باعث شد در اوج استرس، برای جان خود هم خنده و هم گریه کند.

جالب است بدانید ارزش سوبارو 360 در این اواخر رشدی غیر قابل هضم داشته و هم‌قیمت با یک کراس اوور الکتریکی لوکس مثل تسلا مدل Y شده است. به‌عنوان مثال، در سال 2020 فردی حاضر به پرداخت 50 هزار دلار برای یک نسخه سدان مدل 1969 از این محصول سوبارو شد و دو نسخه ون آن هم طی دو سال گذشته با قیمت بیش از 30 هزار دلار معامله شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*