حیات در سیاره عطارد

کشف رد پای حیات بیگانه در سیاره عطارد

دانشمندان با اشاره به کشف نشانه‌هایی از وجود حیات در سیاره عطارد اعلام کردند احتمال وجود حیات بیگانه در یخچال های نمکی این سیاره زیاد است.

دانشمندان در بررسی‌های جدید خود روی سیاره عطارد توانستند شواهدی را کشف کنند که نشان می‌دهد در مناطق قطبی این سیاره، یخچال‌های طبیعی وجود دارد. محققان بر این باورند که یخچال‌های طبیعی این سیاره توانسته است حیات بیگانه را حفظ کند.

کشف نشانه‌های حیات در سیاره عطارد

الکسیس رودریگز، دانشمند موسسه علوم سیاره‌ای (PSI) و پژوهشگر ارشد این پروژه عنوان کرد این کشف در خصوص یخچال‌های طبیعی عطارد باعث می‌شود تا بتوانیم درک خود در مورد پارامترهای محیطی که باعث حفظ حیات می‌شوند را گسترش دهیم. گفتنی است بخشی از بودجه این پژوهش توسط برنامه کارکرد سیستم خورشیدی (SSW) ناسا تامین شده است.

محققان بر این باورند که یخچال‌های طبیعی سیاره عطارد که به‌جای آب از نمک تشکیل شده‌اند، چندین کیلومتر در زیر نواحی قطبی عطارد قرار دارند و مناطق قابل سکونت را به‌وجود آورده‌اند. گفتنی است چند هفته قبل نیز دانشمندان از احتمال وجود مواد آلی در قمر گانیمد سیاره مشتری خبر دادند. قمر Ganymede مشتری حتی از سیاره عطارد نیز بزرگتر است.

حیات در سیاره عطارد

اگر وجود یخچال‌های طبیعی روی عطارد به تایید برسد، این دستاورد باعث آغاز عصر جدیدی در اخترزیست‌شناسی خواهد بود که روی مطالعه حیات در کیهان تمرکز دارد. علاوه بر این‌که این کشف تاکیدی بر وجود حیات در محیط‌های ناملایم سراسر منظومه شمسی است، احتمال این‌که سایر سیاره‌های مشابه به عطارد در سراسر کهکشان نیز قابل سکونت باشند را افزایش می‌دهد. بسیاری از دانشمندان در گذشته بر این باور بودند که نزدیکی زیاد عطارد به خورشید موجب شده تا حیات در این سیاره شکل نگیرد.

پژوهشگر ارشد این پروژه در ادامه با اعلام این‌که احتمال وجود یخچال‌ها در گرم‌ترین و سردترین اجرام منظومه شمسی زیاد است، گفت کشف جدید ما می‌تواند سایر پژوهش‌هایی که اخیرا انجام شده را تکمیل کند؛ محققان در پژوهش‌های اخیر موفق به کشف یخچال‌های طبیعی در پلوتو شدند که متشکل از نیتروژن منجمد بود.

یخچال‌های طبیعی عطارد متفاوت با یخچال‌های زمین هستند. محققان بر این باورند که یخچال‌های طبیعی عطارد از جریان نمک ایجاد شده و از اعماق زیر سطح عطارد به بالا جریان پیدا می‌کنند و فقط برخورد سیارک‌ها آنها را آشکار می‌سازد. همچنین در زمین نیز این موضوع تایید شده که ترکیبات نمکی ویژه قادر به ایجاد قابلیت سکونت در مناطق مرده هستند.

مثلا با وجود این‌که در ارتفاعات بالای صحرای آتاکاما شیلی شرایط خشک و شوری وجود دارد، اما محققان موفق به کشف حیات میکروبی در آنجا شدند. رودریگز در این خصوص عنوان کرد ما بر این باوریم که زیر سطح عطارد شرایط بهتری نسبت به سطح خشن آن وجود دارد که توانسته حیات را حفظ کند.

نتایج تحقیقات این محققان تردیدهایی را در تفسیرهای فعلی تاریخ زمین‌شناسی عطارد به‌وجود آورده است. البته دانشمندان برای تایید یافته‌های خود باید روی این سیاره پژوهش‌های بیشتری را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*