جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب

جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب از یک آشوب بی‌سابقه در قلب کهکشان راه شیری خبر می‌دهد

جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب از فعل و انفعلاتی شگفت‌انگیز حکایت دارد که در یک منطقه‌ مرموز از کهکشان راه شیری در جریان است.

جدیدترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب، قلب کهکشان راه شیری را با جزئیاتی خیره‌کننده و بی سابقه به تصویر کشیده است. این تلسکوپ با تمرکز روی منطقه ستاره‌زای “Sagittarius C” که در فاصله تقریبا 300 سال نوری از سیاه‌ چاله کلان کهکشان (Sagittarius A) و هم‌چنین 25 هزار سال نوری از زمین قرار دارد، منظره‌ای با بیش از 500 هزار ستاره و خوشه‌های پیش‌ ستاره را در روند شکل‌گیری ثبت کرده است.

این نمایش کیهانی، بر خلاف گوشه نسبتا پراکنده فضا، ابری مملو از هرج و مرج و ازدحام است. به گفته جاناتان تان، استاد دانشگاه ویرجینیا و یکی از اعضای تیم رصد، این مرکز کهکشانی شدیدترین محیط کهکشان راه شیری به‌شمار می‌رود. جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب با وضوح و حساسیت بی‌نظیری ثبت شده که منجر به یافته‌هایی بی‌سابقه از این منطقه شده است.

در قلب این کهکشان، یک پیش ستاره عظیم به چشم می‌خورد که بیش از 30 برابر جرم خورشید وزن دارد. جالب اینجاست که این جرم عظیم اگرچه باعث می‌شود ناحیه مذکور کم تراکم‌تر به‌نظر برسد، مانند یک پرده کیهانی عمل کرده و نور ستاره‌های پشت آن را مسدود می‌کند. از این رو، حتی تلسکوپ جیمز وب نیز نمی‌تواند گستره کامل ستارگان این منطقه را آشکار کند و تنها چشم‌اندازی محدود و تقریبی را از چگالی آن ارائه می‌دهد.

جدیدترین تصویر تلسکوپ جیمز وب

جدیدترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب توسط دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) انتشاری در مقیاس بزرگ را از هیدروژن یونیزه شده نشان می‌دهد که به صورت رنگ‌های آبی در بخش پایینی تصویر ظاهر می‌شود.این پدیده احتمالا توسط فوتون‌های پرانرژی منتشر شده توسط ستاره‌های جوان و پرجرم ایجاد می‌شود. گستردگی غیرمنتظره منطقه باعث شگفتی محققان شده و امکان کاوش بیشتر را فراهم می‌کند.

ساموئل کرو، محقق اصلی تیم رصد، تاکید کرد که بینش‌های به‌دست آمده از این تصاویر، نظریه‌های شکل‌گیری ستاره‌های کنونی را در معرض سخت‌ترین آزمایش‌های قرار خواهند داد. این داده‌ها نوید کشف اسرار ستارگان عظیم را می‌دهند و به درک ما از داستان منشا جهان کمک خواهند کرد.

این اولین بار نیست که تلسکوپ جیمز وب تصویری گیرا و واضح از کهکشان را ثبت می‌کند. این تلسکوپ پیشتر تولد ستارگان در صورت فلکی سنبله، وجود آب در اطراف یک دنباله دار در کمربند سیارکی و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از ستون‌های آفرینش را ثبت کرده بود.

کاوش‌های مستمر وب موجب شده تا مناظر خارق‌العاده هستی مانند اشک زیر باران از بین نروند و به لطف حضور پایدار آن و عصر اینترنت می‌توانیم از شگفتی‌های خلقت بهره‌مند شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*