خرید آیفون دست دوم

اگر قصد خرید آیفون دست دوم دارید، حتما این موارد را بررسی کنید

اگر قصد خرید آیفون دست دوم را دارید، اما نمی‌دانید که چطور باید سلامت این محصولات را ارزیابی کنید همراه ما باشید.

گوشی‌های کمپانی اپل همواره یکی از بهترین محصولات بازار خرید و فروش بوده‌اند. با ممنوعیت واردات نسخه‌های جدید آیفون به داخل کشور، اکثر افراد مجبور به تهیه نسخه‌های قدیمی‌تر و دسته دوم این محصولات شده‌اند؛ اما برای خرید آیفون دسته دوم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

گوشی های آیفون به‌دلیل بازده مناسب در طولانی‌مدت و افت عملکرد اندک در گذر زمان، همواره برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که عمر برخی قطعات الکترونیکی حتی اگر با بهترین متریال ممکن ساخته شده باشد پایان می‌یابد و نیازمند تعویض هستند. معمولا گوشی های آیفون قبل از سری 12 موجود در ایران، دچار تعمیرات جزئی یا گسترده شده‌اند تا دوباره قابل استفاده باشند؛ پس این موضوع ضروری است که بفهمیم چه قطعاتی در گوشی های آیفون تعویض شده‌اند و آیا از قطعات اصلی استفاده شده است یا خیر.

خرید آیفون دسته دوم

پس اگر قصد خرید آیفون دسته دوم را دارید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

برای خرید آیفون دسته دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

گوشی های آیفون محصولات لوکسی هستند که به‌دلیل کیفیت ساخت بالا، در طول زمان کمتر دچار افت عملکرد می‌شوند و در نتیجه افت قیمت کمتری خواهند داشت. همین امر سبب شده تا افراد تمایل بیشتری برای خرید آیفون دسته دوم داشته باشند.

خرید گوشی دسته دوم آیفون نیازمند بررسی‌های تخصصی است؛ چرا که این محصولات بسیار گران هستند و در صورت اشتباه، دچار ضرر هنگفتی خواهید شد. در نتیجه اگر می‌خواهید خرید بااطمینانی داشته باشید مواردی را که در ادامه مطلب به شما آموزش می‌دهیم در هنگام خرید آیفون دسته دوم مد نظر داشته باشید.

ظاهر گوشی را بررسی کنید

آیفون‌ها گوشی های لاکچری و گرانی هستند که صاحبان این تلفن‌ها معمولا برای حفظ مال خود در برابر حوادث، از انواع گلس و کاورها برای محافظت استفاده می‌کنند. مهم نیست که محافظ نمایشگر، برپوش یا کاور گوشی چقدر گران باشد، چرا که لازم است برای بررسی سلامت فیزیکی یک گوشی، تمامی این موارد را از آن جدا کنید!

در مرحله اول به فریم فلزی دستگاه توجه کنید که دچار ضربه‌خوردگی نباشد. وجود مواردی نظیر خط و خش‌ها تاثیری بر عملکرد سخت افزاری گوشی ندارند و اگر در فریم گوشی این موارد را مشاهده کردید نگران نباشید و آن‌ها را فرصتی برای گرفتن تخفیف بیشتر بدانید. اما داستان در مورد فرورفتگی‌ها و شکستگی فریم دستگاه کمی متفاوت است؛ اول آن‌که ببینید آیا گوشی با چنین ظاهری را دوست دارید یا به دنبال گوشی سالم‌تری هستید؟ اگر با ظاهر گوشی مشکلی نداشتید در قسمت بررسی سخت افزار گوشی باید محتاطانه‌تر بررسی‌ها را انجام دهید. علت اصلی این امر آن است که گوشی های آیفون معمولا با مرغوب‌ترین متریال موجود ساخته می‌شوند و وجود چنین علائمی نشانه‌ای از وارد شدن ضربات سنگین به گوشی است که ممکن است عملکرد سایر قطعات، به‌خصوص فیس آیدی را تحت تاثیر قرار دهد.

در مرحله بعدی به سراغ لنز‌های دوربین بروید. معمولا خریداران آیفون برای جلوگیری از بروز خط و خش روی لنزهای اصلی از محافظ‌ها استفاده می‌کنند. باز هم تاکید می‌کنیم مهم نیست این محافظ‌ها چه قیمتی دارند، حتما آن‌ها را بردارید و در زوایای مختلف به شیشه لنزهای اصلی دوربین نگاه کنید. وجود خط و خش یا تاری لنز دوربین باعث افت عملکرد دوربین گوشی خواهد شد. سپس با استفاده از دوربین گوشی چند عکس از صفحات روشن و تیره بگیرید و در تمامی قسمت‌های تصویر به‌دنبال موارد غیر طبیعی باشید.

خرید آیفون دسته دوم

یکی از بهترین روش‌های تست سلامت محافظ لنز دوربین، عکاسی از منابع نور است. اگر محافظ لنز دارای خط و خش و سطح ناهموار باشد، نور منابع نور به‌صورت کشیده درمی‌آید و نور در تصویر شما پخش می‌شود؛ در حالی که در حالت طبیعی این نور تنها در محدوده منبع نور به‌نمایش درمی‌آید.

خرید آیفون دسته دوم

در مرحله سوم، نمایشگر گوشی را بررسی کنید. اگر از گوشی موبایل حتی برای مدت کمی بدون گلس محافظ استفاده شود روی سطح نمایشگر خطوط ریز و درشتی قابل مشاهده و لمس می‌شوند که چندان مطلوب نیستند. اگر نمایشگر شکستگی ندارد و تنها خط و خش‌های ریز را مشاهده می‌کنید، مشکلی وجود ندارد. اما حتما قیمت گوشی را کاهش دهید. بهترین روش برای مشاهده خط و خش موجود روی نمایشگر استفاده از انعکاس نور است؛ برای این حالت از نمایشگر گوشی در حالت خاموش برای انعکاس پرتوهای نوری استفاده کنید. در این روش تمامی خط و خش‌های موجود روی سطح نمایشگر نمایان خواهند شد.

خرید آیفون دسته دوم

در مرحله چهارم قسمت پشتی گوشی را از نظر وجود خط و خش بررسی کنید. اگر مشکلی وجود نداشت به محل الحاق شیشه پشتی با فریم دستگاه توجه کنید. گوشی‌هایی که تعمیر شده‌اند یا چسب پشتی آن‌ها فاسد شده‌ است معمولا در این ناحیه فواصلی دارند.

خرید آیفون دسته دوم

اگر به‌صورت آنلاین و غیر حضوری قصد خرید آیفون دسته دوم را دارید از فروشنده بخواهید که از هر قسمت گوشی در زوایای مختلف عکس بگیرد و این تصاویر را با کیفیت بالا در اختیار شما بگذارد تا توانایی زوم کردن را داشته باشید.

نمایشگر آیفون دست دوم را بررسی کنید

نمایشگر گوشی‌های دست دوم ممکن است دچار عیوبی نظیر پیکسل سوختگی، سایه نمایشگر، از کار افتادن تاچ و عدم توانایی دریافت چندین لمس به‌صورت همزمان شوند. پس بهتر است در بررسی نمایشگر گوشی تمامی این موارد را بررسی کنید.

گوشی های آیفون نیز مانند بعضی از گوشی های اندرویدی دارای یک کد مخفی برای تست نمایشگر هستند که می‌توانید از آن برای چک کردن موارد زیر استفاده کنید. برای فعالسازی این گزینه کافیست *3001#12345# (از راست به چپ) را شماره‌گیری کنید.

پیکسل سوختگی: یکی از رایج‌ترین مشکلات نمایشگرهای موبایل و حتی آیفون، وجود پیکسل‌های سوخته یا از کار افتاده است. پیکس‌سوختگی زمانی پدید می‌آید که رنگدانه‌های کوچک نمایشگر به‌دلیل ضربه یا پایان طول عمر، تنها یک رنگ ثابت را به نمایش می‌‌گذارند و مانند سایر قسمت‌های نمایشگر نمی‌توانند تغییرات رنگی را در خود ایجاد کنند. برای پیدا کردن پیکسل‌های سوخته می‌توانید با مراجعه به اپ استور اپل برنامه‌های مرتبط را دانلود کنید؛ اما اگر دسترسی به اپ استور برای شما مشکل است تنها کافیست تصویر رنگ‌ها سفید، سیاه، آبی، قرمز و سبز را از گوگل دانلود کنید و به صورت full screen به آن‌ها نگاه کنید در چنین حالتی پیکسل‌های سوخته به‌راحتی نمایش داده می‌شوند.

خرید آیفون دسته دوم

سایه نمایشگر یا تنبلی پیکسل‌ها: وجود هاله یا سایه روی نمایشگر، یکی از آزاردهنده‌ترین موارد یک نمایشگر آسیب دیده است. در این حالت پیکسل‌ها به‌سختی خود را با تصویر جدید هماهنگ می‌کنند و تا مدت زیادی محتوای قبلی را به نمایش می‌گذارند. هاله نمایشگر تنها مخصوص نمایشگر‌های Oled نبوده و ممکن است روی آیفون‌های سری 8 به پایین نیز مشاهده شود. برای تست تنبلی پیکسل‌های نمایشگر بهتر است از تصویر رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه استفاده کنید. به این تصاویر در حالت فول اسکرین نگاه کنید و به‌دنبال جای تصاویری نظیر صفحه کلید، منوی پیام رسان‌ها و… باشید.

خرید آیفون دسته دوم

تاچ نمایشگر: تاچ نمایشگر یکی از قسمت‌هایی بوده که ممکن است در اثر ضربه از کار بیفتد. تست کردن لبه‌های کناری نمایشگر گزینه‌ خوبی است، اما کافی نیست! شما برای تست تاج نمایشگر باید تمامی نواحی یک نمایشگر را تست کنید. برای این کار کافیست انگشت خود را برای جابه‌جایی یک اپلیکشین روی آن نگاه دارید و در تمامی نواحی صفحه آن را جابه‌جا کنید، اگر برنامه در هیچ قسمتی به یک باره قرار نگرفت، تاچ نمایشگر سالم است.

نشت نور: یکی از مواردی که بعد از تعویض نمایشگر گوشی ممکن است روی بدهد، نشت نور است. در واقع اگر تعمیرکار، نمایشگر را به درستی در محل خود فیکس نکند، از لبه‌های فریم گوشی می‌توانید نور نمایشگر را مشاهده کنید.

پیکسل‌های روشن‌تر: تقریبا تمامی گوشی های جدید آیفون ضد آب هستند؛ اما نمی‌توان به این استانداردها چندان اعتماد کرد. به‌خصوص در گوشی‌های دست دومی که ممکن است به‌دلیل فاسد شدن چسب، ضربه و… این خاصیت از بین رفته باشد. هنگامی که این گوشی‌ها در معرض آب یا رطوبت شدید قرار می‌گیرند نمایشگر گوشی آسیب می‌بیند و بعضی از پیکسل‌ها روشن‌تر از بقیه می‌شوند. برای پیدا کردن این نقاط در حالت فول اسکرین به یک تصویر کاملا سفید با دقت نگاه کنید.

خرید آیفون دسته دوم

عدم پردازش چندین لمس به‌صورت همزمان: یکی از مشکلات شایع آیفون‌های قدیمی که کاربران را به دردسر می‌انداخت، عدم پردازش چندین لمس به‌صورت همزمان بود. در واقع در اثر آسیب‌های فیزیکی وارد شده به گوشی، تاچ نمایشگر در دریافت لمس‌ها دچار مشکلاتی می‌شد. برای تست این موضوع از اپلیکیشن MultiTouch tester استفاده کنید. اگر به این برنامه دسترسی ندارید وارد گالری گوشی بشوید و روی تصاویر با دو انگشت بزرگنمایی مثبت و منفی انجام دهید. این عمل باید به‌صورت کاملا روان و بدون بریده بریده بودن انجام بپذیرد.

MultiTouch tester

تست سلامت دوربین آیفون دست دوم

یکی از مواردی که در گوشی های آیفون به‌ندرت پیش می‌آید، خرابی دوربین است. با این حال این موضوع نباید مانع بررسی این قسمت از گوشی از جانب شما شود. گوشی های آیفون جدید معمولا 2 یا 3 عدد دوربین در قاب پشتی و یک عدد دوربین در قاب جلویی گوشی دارند. هر یک از این دوربین‌ها برای سناریوهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با شایع‌ترین مشکلات دوربین‌های موبایل اشاره می‌کنیم.

خرید آیفون دسته دوم

همگی دوربین‌ها را تست کنید: در قدم اول با تمامی دوربین‌های گوشی عکاسی کنید و کیفیت تصویر ثبت شده توسط آن‌ها را محک بزنید. جابه‌جا شدن بین لنز‌های مختلف گوشی کار راحتی بوده و به‌سادگی در منوی اصلی دوربین در دسترس است.

از منابع نور عکاسی کنید: همان‌طور که در بخش ابتدایی مطلب به این موضوع اشاره کردیم پخش شدن پرتوهای منبع نور در تمامی قسمت‌های تصویر، علت اصلی عدم استفاده از محافظ‌های لنز است. اگر چنین پدیده‌ای را مشاهده کنید گوشی مورد نظر در عکاسی و فیلم‌برداری در طول شب حسابی شما را به دردسر خواهد انداخت و مجبورید که شیشه‌های لنز اصلی دوربین را برای این مشکل تعویض کنید.

با کیفیت‌ها و فریم ریت‌های مختلف فیلم‌برداری کنید: برای اطمینان بیشتر از سلامت دوربین‌های گوشی بهتر است با کیفیت‌های مختلف گوشی فیلم‌برداری کنید. برای اطمینان بیشتر از تست انجام شده بهتر است با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 به‌مدت 5 دقیقه فیلم‌برداری کنید و در طول این مدت، رفتار گوشی را ارزیابی کنید اگر با کرش کردن دوربین مواجه شدید این کار را چندین بار دیگر به‌مدت طولانی‌تر انجام دهید. اگر مجددا از برنامه بیرون انداخته شدید دوربین گوشی خراب است.

خرید آیفون دسته دوم

از صفحات سفید و مشکی عکس بگیرید: اگر اختلالی در عملکرد یک دوربین در هنگام ثبت تصاویر وجود داشته باشد در تصاویری که از مناظر و… گرفته می‌شود به‌دلیل رنگ‌های مختلف و سطح جزئیات بالا به‌سختی قابل تشخیص هستند؛ اما هنگامی که از صفحات سفید و تیره عکاسی می‌کنید، نواقص به‌راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

مشکل فوکوس کردن دوربین: یکی از شایع‌ترین موارد خرابی در هنگام خرید آیفون دست دوم مشکل فوکوس دوربین است. از اشیای دور و نزدیک عکاسی کنید و کیفیت تصاویر را ارزیابی کنید. درست است که آیفون‌های قدیمی به نسبت آیفون‌های جدید سطح جزئیات کمتری را نشان می‌دهند، اما نباید مشکل تاری تصاویر را داشته باشند. در ادامه تست فوکوس تصاویر مدام مچ دست خود را به‌جلوی دوربین حرکت دهید. اگر دوربین بتواند به سرعت دست شما را شناسایی کند و روی آن فوکوس کند مشکلی وجود ندارد. در قدم آخر نیز به سراغ گرفتن تصاویر پرتره بروید. ببینید که آیا گوشی توانایی تفکیک سوژه از پس زمینه را دارد یا خیر؟

خرید آیفون دسته دوم

ارزیابی وضعیت باتری آیفون های دست دوم

یکی از معضلات اصلی کاربران در هنگام خرید آیفون دست دوم، بررسی عملکرد باتری گوشی است. باتری گوشی های آیفون از نسل 12 به قبل عملکرد چندان رضایت‌بخشی نداشتند و همواره کاربران را با مشکل خالی شدن سریع و پر شدن کند مواجهه می‌کردند.

اگر قصد خرید آیفون سری 13 به قبل یعنی 12، 11 و… را دارید، تعویض باتری گوشی ویژگی منفی محسوب نمی‌شود. باید توجه داشته باشید که بیش از 2 سال از عمر باتری این محصولات می‌گذرد و نیازمند تعویض هستند. در غیر این صورت خود شما باید با پرداخت هزینه اضافه، باتری گوشی را تعویض کنید.

خرید آیفون دسته دوم

برای ارزیابی وضعیت باتری آیفون های دست دوم در قدم اول باید ظرفیت باتری گوشی را بررسی کنید. برای این کار وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و در بخش Battary به پنجره Battary Health & Charging مراجعه کنید. در این قسمت شما می‌توانید ظرفیت باتری گوشی را مشاهده کنید. اگر این ظرفیت کمتر از 80 درصد باشد باتری گوشی نیازمند تعویض است.

خرید آیفون دسته دوم

چگونه تشخیص دهیم باتری تعویض شده اصلی است؟

به گفته سایت رسمی اپل، باتری‌های اصلی این شرکت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نرم‌افزار دستگاه نیز توانایی تشخیص آن‌ها را دارد. آیفون‌ها از طریق سیستم عامل گوشی جزئیات درصد شارژ و سلامت باتری را به نمایش می‌گذارند. باتری‌هایی که غیر اصل هستند نمی‌توانند جزئیات دقیقی را در اختیار سیستم عامل IOS بگذارند.

چگونه تشخیص دهیم باتری آیفون تعویض شده است؟

برای فهمیدن این موضوع در منوی تنظیمات گوشی وارد بخش General شده و به پنجره About مراجعه کنید. در این پنجره به تاریخچه خدمات و قطعات آیفون دسترسی پیدا می‌کنید. اگر فرآیند تعمیرات گوشی به روش‌های رسمی و با قطعات رسمی انجام شده باشد، عبارت Genuine Apple Part را در جلوی باتری مشاهده خواهید کرد و اگر گوشی شما هرگز تعمیر نشده باشد پنجره Parts and Service History را در قسمت About مشاهده نخواهید کرد.

از طرفی اگر باتری گوشی شما با باتری غیر اصل جایگزین شده باشد، نرم افزار دستگاه توانایی شناسایی آن را ندارد و عبارت Unknown Part را مشاهده خواهید کرد. همچنین ممکن است عبارت Apple has updated the device information for this iPhone را مشاهده کنید.

در نسخه‌های قبل از iOS 15.2 به‌جای عبارت Unknown Part خطای Important Battery Message را مشاهده خواهید کرد. برای پیدا کردن این خطا مسیر Settings > Battery > Battery Health & Charging شوید.

برسی اسپیکرها و میکروفون گوشی دست دوم

در مرحله بعدی سراغ اسپیکر‌ها و میکروفون گوشی می‌رویم. همه گوشی های آیفون جدید دارای اسپیکر استریو هستند که در بین سایر محصولات رقبا از کیفیت مطلوبی بهره می‌برند. برای تست اسپیکر‌های گوشی از دو نوع آهنگ متفاوت استفاده کنید. آهنگ اول به‌گونه‌ای باشد که تمرکز روی صداهای زیر و در آهنگ دوم تمرکز روی صداهای بم باشد. سپس عملکرد اسپیکر را از نظر شفافیت صدا و تفکیک بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که صدای دو اسپیکر باید تا حد زیادی بالانس باشند (بالانس صدا به‌دلیل تفاوت اسپیکرها کامل نیست).

خرید آیفون دسته دوم

برای تست میکروفون‌های گوشی نیز از تماس استفاده کنید. برای این کار از همراه خود بخواهید که چندین متر از شما فاصله بگیرد و سپس با گوشی آیفون تماس برقرار کند. سپس برای مدت تقریبا 2 دقیقه به گفت‌وگو بپردازید و از همراه خود بخواهید تا صدای شما را ارزیابی کند.

برسی سیستم عامل دستگاه

یگی از موارد خیلی مهم در خرید آیفون دست دوم، اپل آیدی است. حتما در هنگام خرید گوشی از مالک بخواهید تا گوشی را در حضور شما ریست کند و رمز اپل ایدی را وارد کند. پس از راه‌اندازی مجدد گوشی می‌توانید حساب کاربری شخصی خود را به دستگاه اضافه کنید.

 

برسی سخت افزار آیفون دست دوم

برسی سخت‌افزار یک گوشی دست دوم کار راحتی نیست و بهتر است این امر را به متخصصان این حوزه بسپارید؛ اما اگر به مرکز قابل اطمینانی دسترسی ندارید به مواردی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

در قدم اول برای ارزیابی وضعیت سخت افزار گوشی از فروشنده مهلت تست بگیرید. بهتر است این مدت 48 ساعت باشد که فرصت کامل برای بررسی تمامی جوانب را داشته باشید.

با گوشی بازی کنید و در بین برنامه‌های مختلف جابه‌جا شوید، سخت‌افزار گوشی را در بنچمارک‌های مختلف تست کنید و اعداد به‌دست ‌آمده را با نتایج دیگر کاربران مقایسه کنید. اگر نتایج شما بیش از 30 درصد اختلاف با سایر کاربران داشت ممکن است گوشی دارای مشکل جدی باشد.

خرید آیفون دسته دوم

کد فعالسازی گوشی های آیفون را چک کنید

یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود، فعال بودن ویژگی‌های امنیتی آیفون‌ها است. گوشی های اپل به‌دلیل امنیت بالایی که دارند، دارای یک ویژگی به نام Activation Lock هستند که با فعال کردن آن نمی‌توانید با گوشی کاری انجام دهید و برای ورود به هر برنامه مجبور به استفاده از آن هستید. برای این که چک کنید که مالک روی گوشی خود این قفل را فعالسازی کرده است یا خیر، ابتدا گوشی را یک بار خاموش و روشن کنید، اگر با پنجره وارد کردن کد مواجه نشدید وارد قسمت Find MY در تنظیمات گوشی شوید و مطمئن شوید که گزینه Find My iPhone خاموش باشد. اگر روشن باشد اطلاعات فرد قبلی همچنان روی گوشی شما است و ممکن است گوشی دزدی باشد که در این صورت امکان قفل شدن تمامی قسمت‌های گوشی از طریق پشتیبانی اپل وجود دارد.

خرید آیفون دسته دوم

فیس آیدی گوشی را تست کنید

شایع‌ترین قطعه خرابی آیفون‌ها، قسمت فیس آیدی گوشی است. حسگر تشخیص چهره سه بعدی آیفون‌ها ممکن است به دلایل سخت‌افزاری یا صدمات فیزیکی از کار بیفتد. در نتیجه هنگامی که دارید آیفون دست دومی می‌خرید که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند حتما چهره خود را به این حسگر معرفی کنید و قفل گوشی را چندین بار و در چندین زاویه مختلف با نوردهی‌های متفاوت باز کنید.

خرید آیفون دسته دوم

استعلام رجیستری آیفون های دست دوم

همانطور که در جریان هستید از خانواده آیفون 14 به بعد گوشی‌های این شرکت در کشور ایران نه‌تنها رجیستر نمی‌شوند، بلکه برای واردات نیز ممنوع هستند؛ اما سایر گوشی‌های موجود در بازار باید رجیستر شده باشند؛ چرا که تعداد محدودی از آیفون‌های قدیمی موجود در بازار رجیستر نشده‌اند و امکان برقراری ارتباط را ندارند.

خرید آیفون دسته دوم

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پیش از خرید آیفون دست دوم، حتما باید استعلام وضعیت رجیستری گوشی را از سامانه همتا بگیریم. جهت استعلام اصالت گوشی های آیفون می‌توان به روش‌های زیر اقدام کرد:

  1. پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir
  3. کد دستوری #۷۷۷۷*
  4. اپلیکشین همتا

در ادامه نحوه استعلام از طریق کد دستوری که آسان‌ترین روش استعلام اصالت گوشی‌های همراه است را به شما آموزش می‌دهیم.

قدم اول: کد دستوری *7777# (از چپ به راست) را شماره‌گیری کرده و گزینه برقراری تماس را انتخاب کنید.

قدم دوم: گزینه استعلام را با ارسال عدد 1 انتخاب کنید.

قدم سوم: در این مرحله باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کنید. این رقم روی جعبه و روی لیبل‌ها حک شده است. همچنین با شماره‌گیری کد #06#* می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

قدم چهارم: منتظر دریافت وضعیت استعلام گوشی  از طریق سمانه همتا باشید.

در صورتی که در پیامک نوشته شده دستگاه مورد نظر غیر قانونی است، از خرید آن اجتناب کنید؛ چرا که پس از گذشت 30 روز از زمان اولین روشن شدن دستگاه، ارتباط دستگاه با شبکه قطع خواهد شد. در واقع گوشی مورد نظر رجیستر نشده است و به‌زودی در داخل کشور پشتیبانی نخواهد شد.

انتقال مالکیت گوشی های آیفون دست دوم

پس از خرید هرگوشی از هر برندی به فکر انتقال مالکیت باشید. ثبت گوشی در سامانه همتا و وجود نام مالک برای پیگردهایی قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. همچنین زمانی که بخواهید برای فروش گوشی اقدام کنید به آن نیاز خواهید داشت.

خرید آیفون دسته دوم

مشخصات و محتویات جعبه گوشی را بررسی کنید

در جعبه گوشی های جدید آیفون به‌غیر از یک‌سری دفترچه راهنما و یک کابل شارژ چیز دیگری وجود ندارد؛ اما اگر قصد خرید خانواده آیفون 11 به قبل را دارید علاوه بر کابل شارژ باید آداپتور و هندزفری گوشی را دریافت کنید، چرا که این موارد جزو وسایل داخل جعبه گوشی هستند.

خرید آیفون دسته دوم

در مرحله بعدی IMEI درج شده در پشت جعبه گوشی را با IMEI خود گوشی مطابقت دهید. شماره سریال IMEI در حقیقت شناسنامه گوشی‌ها محسوب می‌شود که به‌ازای هر سیم‌کارت برای گوشی‌ها یک کد IMEI وجود دارد. با شماره‌گیری #06#* می‌توانید کد IMEI گوشی را مشاهده کنید یا در تنظیمات گوشی به بخش General مراجعه کنید و در پنجره About سریال نامبر (Serial Number) را چک کنید. باید شماره‌های درج شده با شماره‌های روی جعبه گوشی مطابقت داشته باشند.

مرحله بعدی تطابق دادن سایر مشخصات درج شده روی جعبه گوشی با خود گوشی است. رنگ بدنه، میزان حافظه داخلی و پارت نامبر درج شده روی جعبه گوشی با خود مشخصات داخل گوشی باید یکسان باشد. توجه داشته باشید که مشخصات گوشی را با لیبل‌های فیک روی جعبه گوشی نزده باشند.

به پارت نامبر‌ها توجه کنید

اگرچه پارت نامبرهای مختلف آیفون تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، اما از لحاظ قیمتی در بازار کشور، برخی کاربران بین پارت نامبرهای مختلف تمایز قائل می‌شوند. پس اگر تفاوت قیمتی خاصی وجود نداشت، بهتر است پارت‌نامبر zaa را تهیه کنید که بعدا برای فروش گوشی راحت‌تر باشید.

چگونه قطعات تعویض شده آیفون دست دوم را تشخیص بدهیم؟

به یکی از اصلی‌ترین موارد مورد توجه در خرید آیفون دست دوم رسیدیم که توجه و بررسی تخصصی آن بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی قطعات تعویض شده یا آیفون‌های تعمیر شده.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم آیفون‌ها به‌دلیل کیفیت ساخت بالا برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیفون‌ها را می‌توان همچون ماشینی دانست که بعد از مدتی استفاده نیازمند تعمیراتی هستند تا مثل سابق به فعالیت خود ادامه دهند. اما در خصوص یک آیفون تعمیر شده باید مواردی مانند کیفیت قطعات به کار رفته (به‌دلیل وجود قطعات فیک در بازار)، مهارت تعمیرکار، قیمت و عملکرد حال حاضر آن را در نظر گرفت. اگر قطعات به کار گرفته شده اصلی نباشند کیفیت پایین‌تری دارند و مشکلاتی در هماهنگی‌ قطعات گوشی به وجود می‌آید.

اگر تعمیرکار مهارت لازم برای تعمیرات تخصصی را نداشته باشد ممکن است قطعه جدید به‌درستی کار نکند و حتی عملکرد سایر قطعات نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. از سوی دیگر قیمت آیفون‌هایی که وارد پروسه تعمیرات شده‌اند به‌دلیل از دست دادن قابلیت ضد آب بودن و اختلالاتی که ممکن است در آینده پیش بیایید تفاوت چند میلیون تومانی با آیفون‌های پلمپ دارد. پس این‌که ما بتوانیم تشخیص دهیم که آیا گوشی آیفون تعمیر شده است یا خیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب علاوه بر این موضوع ما حتی نحوه فهمیدن نوع قطعه تعویضی را هم به شما آموزش می‌دهیم.

  • استفاده اطلاعات خود گوشی در بخش Parts and Service History

اگر آیفونی که می‌خرید از نسخه iOS 15.2 به بعد استفاده می‌کند در تنظیمات گوشی قابلیتی با نام Parts and Service History وجود دارد. البته اگر این نسخه یا نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل را دارید، اما این پنجره برای شما به نمایش گذاشته نمی‌شود علت آن عدم تعویض هیچ یک از قطعات گوشی است. برای دسترسی به Parts and Service History، کافیست از قسمت Setting، گزینه General را انتخاب کنید و بعد از آن به پنجره About مراجعه کنید. در صورتی که قطعه‌ای در گوشی شما تعویض شده باشه در قسمت پایینی Serial Number، می‌توانید گزینه Parts and Service History را مشاهده کنید. بر اساس چیزی که در سایت support.apple.com گفته شده، در آیفون 12، 13 و 14 چنانچه باتری، تاچ ال سی دی آیفون، دوربین جلو، rear system ،TrueDepth camera (قسمت سخت‌افزاری شناسایی فیس آیدی) تعویض شده باشه، در این قسمت قابل مشاهده است.

در آیفون 11، فقط تعویض باتری گوشی و نمایشگر توسط این قابلیت قابل شناسایی است و برای آیفون XR، XS، XS Max و SE (نسل دوم) فقط تعویض باتری آیفون قابل تشخیص است.

نکته دیگه‌ای که باید به آن توجه کنیم عبارتی است که در مقابل قطعه تعویض شده نمایش داده می‌شود. معمولاً شما دو عبارت “Unknown Part” و “Genuine Apple Part” را می‌توانید در مقابل قطعه تعویضی مشاهده کنید که Genuine Apple Part یعنی قطعه‌ای که تعویض شده اصلی است و عبارت Unknown Part یعنی قطعه تعویضی غیر اورجینال است.

خرید آیفون دسته دوم

  • استفاده از نرم افزار 3uTools

اگر تجربه فروش گوشی آیفون خود را به مغازه‌‌داران داشته باشید یا هنگامی که برای تعمیرات گوشی خود به تعمیرکار مراجعه می‌کنید می‌بینید که گوشی شما را بلافاصله به سیستم کامپیوتر خود وصل می‌کنند و ایرادات آن را به شما می‌گویند؛ اما این افراد از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنند.

نرم افزار 3uTools یک ابزار کاربردی برای تعمیرکار‌های موبایل و کاربران آیفون محسوب می‌شود؛ چرا که با استفاده از این برنامه مجوز دسترسی به بخش‌های گوشی نظیر تغییر زنگ گوشی آیفون، انتقال عکس و ویدئو و… را برای شما فراهم می‌کند؛ اما کاربرد این برنامه به این موارد محدود نمی‌شود و ما با استفاده از قابلیت‌های این برنامه می‌توانیم بفهمیم که ایا قطعات آیفون تعویض شده‌اند یا خیر. برای انجام این موشکافی لازم است که در ابتدا شما برنامه 3uTools را روی سیستم خود نصب کنید. برای این کار می‌توانید به وبسایت 3u.com مراجعه کنید و لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنید.

خرید آیفون دسته دوم

بعد از اجرای برنامه، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، گزینه View Verification Report را انتخاب کنید. در این پنجره اطلاعات نسبتا دقیقی در خصوص وضعیت قطعات موبایل برای شما به‌نمایش درمی‌آید.

خرید آیفون دسته دوم

بعد از انتخاب این گزینه، در صورتی که هیچ‌کدام از قطعات گوشی آیفون تعویض نشده باشد، شما می‌توانید عبارت Normal را مقابل هر یک از قطعات گوشی ببینید.

خرید آیفون دسته دوم

اما اگر قطعه‌ای از گوشی آیفون تعویض شده باشد، تصویری که شما مشاهده می‌کنید، همانند نمونه زیر خواهد بود و اخطاری با رنگ نارنجی یا قرمز مشاهده خواهید کرد.

خرید آیفون دسته دوم

  • بررسی آثار فیزیکی به جا مانده از باز شدن پیچ‌ها

طبیعتا لازم است برای تعویض یک قطعه از گوشی آیفون، پیچ‌های قسمت پایینی گوشی در مجاورت پورت شارژ دستگاه باز شوند. در بیشتر مواقع ممکن است بعد از باز شدن پیچ‌های گوشی، آثار فیزیکی مثل وجود خط و خش روی پیچ‌ها قابل مشاهده باشد؛ پس در صورت بررسی و وجود آثار خط و خش رو پیچ‌ها، احتمال این‌که گوشی آیفون باز شده باشد یا مورد تعمیر قرار گرفته باشد بسیار محتمل است.

خرید آیفون دسته دوم

جمع بندی

خرید گوشی دست دوم و به‌خصوص محصولات شرکت اپل کار تخصصی است و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود؛ چرا که این محصولات بسیار گران هستند و در صورت خطا دچار ضرر زیادی خواهید شد. برای آن‌که خرید آیفون دست دوم مطمئنی داشته باشید سعی کنید از مراکز قابل اعتماد که به مشتریان خود مهلت تست وسایل دست دوم را می‌دهند کالای خود را خریداری کنید؛ چرا که بسیاری از مشکلات تلفن‌های همراه ممکن است در لحظه خرید نمایان نباشند و این مشکلات با گذر زمان بروز پیدا کنند.

در این مطلب سعی شد به‌صورت جامع تمامی نکاتی که باید در خرید آیفون دست دوم رعایت کنید را به شما آموزش دهیم. بهتر است بعد از خواندن این مطلب برای خود یک چک لیست تست گوشی فراهم کنید تا در موقع خرید بتوانید تمامی موارد را انجام دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*