تراکنش بیت کوین

شاید باور نکنید اما برای یک تراکنش بیت کوین، آب یک استخر بزرگ مصرف می‌شود

براساس یک تحقیق جدید، استخراج و تراکنش بیت کوین به طرز حیرت‌آوری موجب مصرف منابع طبیعی از جمله آب می‌شود که بسیار نگران‌کننده است.

ردپای زیست محیطی بیت کوین، تنها به مصرف بالای برق محدود نیست و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان در مصرف آب نیز آمار حیرت‌آوری را به نام خود ثبت کرده است. براساس مطالعه‌ای که توسط الکس دی ورایس، اقتصاددان مالی و دانشجوی دکتری در Vrije Univrsiteit هلند انجام داده، استخراج جهانی و تراکنش بیت کوین باعث مصرف سالانه بیش از 1600 گیگالیتر آب می‌شود که معادل حجم مورد نیاز برای پر کردن 640 هزار استخر است.

این مصرف حیرت‌انگیز، در وهله اول برای خنک‌سازی رایانه‌های درگیر در محاسبات پیچیده به‌کار می‌رود که برای تولید بیت‌کوین فعالیت می‌کنند. دی ورایس هم‌چنین بر افزایش مصرف آب ناشی از استخراج بیت کوین، به ویژه در مناطقی مانند آسیای مرکزی و ایالات متحده که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، تاکید کرده است.

تراکنش بیت کوین و معضل کمبود آب شیرین

 تراکنش بیت کوین

از دید دی ورایس، در بحبوحه کمبود منابع آب شیرین در سطح جهان و وقوع خشکسالی‌های گسترده، مشاهده منابع ارزشمند آب شیرین که صرف فرآیندهای محاسباتی به ظاهر بیهوده می‌شوند، مایه ناراحتی است. طی فرآیند استخراج و تراکنش بیت کوین، ماینرها برای حل پازل‌های پیچیده ریاضی آنلاین وارد رقابت می‌شوند و شرکت‌کنندگان موفق، بیت کوین‌ های جدید را به‌عنوان پاداش، دریافت می‌کنند.

این رقابت به 350 کوئینتیلیون حدس در هر ثانیه نیاز دارد که توان محاسباتی و برق قابل توجهی را مصرف می‌کند. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، کامپیوترها به خنک‌سازی توسط آب نیاز دارند، چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق نیروگاه ها که برای آن نیز سیستم خنک کننده به آب متکی است.

طبق محاسبه دی ورایس، میانگین تراکنش بیت کوین تقریباً 16000 لیتر آب مصرف می کند که در تضاد کامل با ردپای ناچیز آب برای یک کارت اعتباری است که 6.2 میلیون برابر کمتر است. او پیش‌بینی می‌کند که مصرف آب استخراج بیت‌کوین در سال 2023 به 2300 گیگالیتر افزایش خواهد یافت که ناشی از بالا رفتن قیمت و محبوبیت بیت‌کوین است.

در ایالات متحده، استخراج بیت کوین سالانه حدود 93 تا 120 گیگالیتر آب مصرف می کند که معادل متوسط مصرف آب 300 هزار خانوار آمریکایی یا کل شهر مانند واشنگتن دی سی است. در این میان، ایالات متحده جایگاه دومین کشور بزرگ استخراج‌کننده بیت کوین را به خود اختصاص داده است. در سطح جهانی، چین در رده اول قرار دارد که اخیراً این فعالیت را به دلیل پیامدهای زیست محیطی آن ممنوع کرده است.

تاثیر استخراج بیت کوین بر مناطق کم آب

 تراکنش بیت کوین

در مناطق کم آب مانند آسیای مرکزی، جایی که استخراج بیت کوین متمرکز است، تهدیدی جدی برای منابع آب وجود دارد. قزاقستان، یک مرکز بزرگ استخراج بیت کوین، در سال 2021 از 997.9 گیگالیتر آب برای تراکنش‌های بیت کوین استفاده کرده که منجر به تشدید بحران کم‌آبی در کشور شده است.

دی ورایس در مورد عواقب احتمالی از جمله به خطر افتادن دسترسی به آب آشامیدنی، کاهش کیفیت، تأثیرات بر کشاورزی و آسیب به اکوسیستم ها در صورت ادامه استخراج بیت کوین بدون نظارت هشدار داد.

او راه‌حل‌های بالقوه‌ای را برای کاهش مصرف آب استخراج بیت‌کوین توصیه کرده که از جمله آنها می‌توان به تنظیم نرم‌افزار برای کاهش شدت انرژی یا انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر مستقل از آب مانند باد و خورشید اشاره کرد.

با این حال، او در امکان‌سنجی و مطلوبیت این جایگزین‌ها نیز ابراز تردید کرده و نگرانی‌ها در مورد منحرف کردن منابع انرژی تجدیدپذیر محدود از سایر کاربردهای حیاتی و افزایش اتکای بالقوه به سوخت‌های فسیلی برای اقتصاد گسترده‌تر را برجسته می‌کند.

در پایان، دی ورایس بر تضاد موجود در استخراج ارزهای دیجیتال تاکید می‌کند، جایی که قدرت محاسباتی و منابع طبیعی ارزشمند به جای کمک به ایجاد مدل‌هایی مانند هوش مصنوعی که می‌توانند اهداف معنادارتری داشته باشند، صرف آنچه او «محاسبات بی فایده» می‌داند، شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*