تصویر جیمز وب از تولد ستاره جوان

تصویر خیره‌کننده تلسکوپ جیمز وب از لحظه تولد یک ستاره جوان

تلسکوپ فضایی جیمز وب در ادامه اکتشافات خودش، تصویری از لحظه تولد یک ستاره جوان را ثبت کرده که مطالعه روی شکل‌گیری ستارگان را متحول می‌کند.

تصویر جدیدی از یک شیء هربیگ-هارو توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده که تولد یک ستاره جوان را به‌نمایش می‌گذارد. شراره‌های درخشان در این تصویر، زمانی ایجاد می‌شوند که بادهای ستاره‌ای در خلاف جهت ستاره‌های تازه متولد شده می‌وزند. زیرا فواره‌های گازی با سرعت بسیار زیادی به غبار و گاز مجاور خود برخورد می‌کنند. این اجرام می‌توانند غول پیکر باشند و تا چندین سال نوری وسعت پیدا کنند. از قضا آن‌ها در طول موج‌های فروسرخی که جیمز وب در آن‌ها فعالیت می‌کند، خواهند درخشید و تلسکوپ می‌تواند آن‌ها را شکار کند.

این تصویر یک شیء به‌نام HH 797 را نشان می‌دهد که در نزدیکی خوشه ستاره‌ای IC 348 قرار دارد و نزدیک یک شیء هربیگ-هارو دیگری به‌نام HH 211 است که جیمز وب اخیرا آن را ثبت کرده است.

تصویر جیمز وب از تولد ستاره جوان

تصویر خیره‌کننده تولد این ستاره جوان توسط دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) تلسکوپ جیمز وب شکار شده و می‌تواند برای مطالعه روی ستاره‌های جوان بسیار مفید باشد. تصویربرداری فروسرخ، روشی بسیار عالی برای تحقیق در مورد ستاره‌های تازه متولد شده و جریان خروجی آن‌هاست؛ زیرا جوان‌ترین ستاره‌ها درون گاز و غباری هستند که از آن‌ها را شکل می‌دهند.

مولکول‌هایی که بعد از این فعل و انفعالات برانگیخته می‌شوند (مثل هیدروژن مولکولی و مونوکسید کربن)، از خود نور فروسرخی را ساطع می‌کنند که تلسکوپ فضایی ناسا می‌تواند از آن‌ها برای متصور کردن ساختار جریانات خروجی استفاده کند. دوربین NIRCam روی این تلسکوپ عملکرد بسیار خوبی در مشاهده مولکول‌های داغ برانگیخته شده در این واکنش‌ها دارد.

این عکس، مطالعه روی تولد ستاره های جوان را متحول می‌کند

این شیء هربیگ-هارو از این جهت منحصر به‌فرد است که دانشمندان پیش از این اعتقاد بر خلق آن‌ها توسط یک ستاره جوان داشتند. ولی حالا یافته‌های جدید ثابت می‌کند که دو جریان خروجی متفاوت وجود دارد که از یک جفت ستاره در مرکزشان ساطع می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*