حقایق زمان

7 مورد از عجیب ترین واقعیت های زمان که قبول آن ها برای انسان سخت است

حقایق عجیبی در زمان وجود دارد که رخدادهای تاریخی را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. دانستن این حقایق زمانی تعجب شما را برمی‌انگیزد.

از قدیم گفته‌اند زمان به سوی آینده لیز می‌خورد! البته فرقه به خصوصی هم وجود دارد که پیروانش معتقد هستند زمان در چرخه‌ای بی پایان تکرار می‌شود؛ پس گذشته، حال و آینده یکسان‌اند. البته این موضوع اهمیت چندانی ندارد. اگر زمان یکی از چیزهاییست که در این زندگی ذهن شما را هم مشغول کرده، شاید به این موضوع هم فکر کنید که کدام نقاط مهم در زمان با هم ارتباط ویژه‌ای دارند؟
ذهن انسان رویکرد فریب دهنده‌ای در درک مفهوم زمان دارد. بدین ترتیب، برخی واقعیت‌های جهان به شکلی عجیب ممکن است از نظر ما زودتر یا دیرتر اتفاق افتاده باشد.

7. از نظر زمانی، تی رکس‌ها به ما نزدیک‌تر از استگوساروس‌ها هستند

به لطف فیلم‌های اکشن محبوبی مانند پارک ژوراسیک، مردم تصور به هم ریخته‌ای از زندگی دایناسورها پیدا کرده‌اند. دایناسورها تقریباً مدت 165 سال روی زمین زندگی کردند. قدمت انسان‌های اولیه به حدود سیصد هزار سال پیش برمی‌گردد. به این ترتیب، مدت زمان طولانی به دوره زیست دایناسورها تعلق دارد و شاید برخی از گونه‌های این حیوان اصلاً هم دوره یکدیگر نبوده باشند.

حقایق زمان

این موضوع را می‌توانیم با مثالی روشن به شما توضیح دهیم. انسان‌ها، تی رکس‌ها و استگوساروس‌ها را در نظر بگیرید. این سه گونه هر سه با هم در پارک ژوراسیک در یک دوره زمانی زندگی می‌کردند؛ اما در طبیعت واقعی این‌طور نبوده است. درواقع استگوساروس در این میان تنها گونه‌ای بوده که در عصر ژوراسیک واقعی زیست می‌کرده است. این نوع دایناسور به 144 میلیون سال پیش تعلق دارد؛ در حالی که دایناسور تی رکس در عصر کرتاسه معادل 65 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرد. بازه زمانی 77 میلیون ساله‌ای میان عصر زندگی این دو نوع دایناسور وجود دارد؛ اما فاصله زمانی ما تا تی رکس 65 میلیون سال است. به این ترتیب، ما به تی‌رکس‌ها نزدیک‌تر هستیم تا تی رکس به استگوساروس!

6. جزایر دایمید کمتر از 5 کیلومتر فاصله فیزیکی و 21 ساعت فاصله زمانی دارند

اگر علاقه‌مند به جغرافی نباشید، احتمالاً تا به حال نام جزایر دایمید به گوشتان نخورده. این جزایر دو تکه مجزا هستند که دایمید بزرگ و دایمید کوچک نام‌گذاری شده‌اند. این دو بخش کمتر از 5 کیلومتر از هم فاصله دارند تا گردشگران بتوانند به راحتی با یک قایق میان آن‌ها تردد کنند. جزیره دایمید بزرگ در انتهای شمال شرقی روسیه واقع شده است و دایمید کوچک هم در آب‌های آمریکا قرار دارد. از طرفی یک نکته ظریف درباره جدایی این دو جزیره همبسته وجود دارد و آن هم خط روزگردان یا خط بین المللی زمان است.

حقایق زمان

به دلیل وجود خط روزگردان در این منطقه، وقتی در دایمید بزرگ ظهر می‌شود، ساعت در دایمید کوچک 3 عصر روز قبل است. اگر از دایمید بزرگ به دایمید کوچک بروید، 21 ساعت در زمان عقب رفته‌اید. حتی می‌توانید این مسیر را برعکس طی کرده و به زمان آینده سفر کنید.

در جزیره دایمید کوچک یک شهر با جمعیت 83 نفر وجود دارد. وقتی آن‌ها هر روز صبح بیدار می‌شوند، می‌توانند روسیه را درب منزل خود تماشا کنند.

5. کلئوپاترا از نظر زمانی به نزدیک‌تر است تا زمان ساخت اهرام مصر

امپراتوری مصر یکی از معروف‌ترین و تأثیرگذارترین‌ها در طول تاریخ شناخته می‌شود. اهرام ساخت آن دوره، هنوز پابرجا باقی مانده و تاریخ مصر با فرعون‌ها، اساطیر و باورهای این امپراتوری در سرتاسر جهان شناخته شده است. در تاریخ مصر همچنین به موارد برجسته دیگری مانند زندگی شخصیت‌ کلئوپاترا باید اشاره کنیم.

حقایق زمان

کلئوپاترا، ملکه اپیروس و معشوقه ژولیوس سزار، آخرین حکم‌فرمای مصر پیش از آن بود که امپراتوری رم سرزمین مصر را تصرف کند. او و همسرش خودکشی کردند و به این ترتیب امپراتوری بزرگ مصر پایان گرفت.

یکی از مهم‌ترین موضوعات درباره کلئوپاترا، تاریخ شناسی زمان زیستن اوست. او در سال 30 پیش از میلاد فوت کرد که حدوداً 2050 سال پیش می‌شود. اهرام ثلاثه مصر در سال 2490 پیش از میلاد مسیح ساخته شد. بزرگ‌ترین سازه این اهرام هم 2580 پیش از میلاد ساخته شده بود. بدین ترتیب، کلئوپاترا از نظر زمانی به انسان امروزی نزدیک‌تر از انسان‌های باستانی سازنده اهرام مصر است. در نتیجه این یافته باید بگوییم حضرت مسیح هم به انسان مدرن سازنده تیک تاک، نزدیک‌تر از انسان سازنده اهرام مصر است.

در گجت نیوز بخوانید: ۵۸ واقعیت عجیب و ترسناک از اهرام مصر

4. مرکز کره زمین دو سال و نیم جوان‌تر از پوسته آن است

جاذبه و زمان رابطه عجیبی دارند و در این میان، جاذبه باعث می‌شود زمان کندتر سپری شود. به گفته انیشتین، مرکز زمین جاذبه قوی‌تری دارد و اثر این پدیده روی سطح زمین ضعیف‌تر از مرکز آن عمل می‌کند.

حقایق زمان

اگرچه مرکز و رویه زمین هم‌زمان تشکیل شده‌اند، مرکز همچنان دو سال و نیم جوان‌تر از رویه زمین است. در توضیح باید یادآوری کنیم که زمان در مرکز زمین کندتر می‌گذرد. البته این موضوع مختص زمین نیست و به همه سیاره‌های دیگر تعمیم می‌پذیرد. برای مثال، خورشید را در نظر بگیرید. طبق نظریه دانشمندان نجوم، مرکز خورشید چهل هزار سال جوان‌تر از سطح آن است!

3. زمان در ایستگاه فضایی کندتر از زمین می‌گذرد

همان‌طور که انیشتین هم پی برد، یکی از مهم‌ترین مشکلات انسان با زمان نسبی بودنش است. اکثر ما در زندگی روزمره روی کره زمین متوجه این موضوع نمی‌شویم و همه ساعت‌هایمان زمان را به شکل پایدار نشان می‌دهند. اما نسبی بودن زمان در فضا چه تغییری ایجاد می‌کند؟

حقایق زمان

اگر به یک ایستگاه فضایی بروید، متوجه می‌شوید که زمان در آن‌جا متفاوت از روند روی زمین طی می‌شود. همان‌طور که زمان در مرکز زمین با روی آن فرق دارد، در ایستگاه فضایی اطراف فضای زمین هم به شکل دیگری طی می‌شود. با توجه به شتاب ایستگاه فضایی در فضا، فضانوردان 0.007 ثانیه دیرتر از ساکنین زمین پیر می‌شوند.

اسکات کلی، فضانورد دارای برادر دوقلو، مدت 11 ماه را در حال مأموریت در یک ایستگاه فضایی سپری کرد. او وقتی از مأموریت بازگشت، به شوخی گفت از برادر دوقلوی خودش جوان‌تر شده است. منظور او جمعاً 13 میلی ثانیه کمتر عمر کردن بود.

2. ماموت‌های پشمالو در زمان ساختن اهرام مصر زندگی می‌کردند

وقایع زمان ما قبل تاریخ برای بسیاری از مردم گیج کننده است. شاید به این خاطر که تاریخ را به‌طور مبسوط در مدرسه نمی‌آموزیم. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، می‌توانید با مطالعه آن به حقایق عجیبی در زمان دست پیدا کنید. برای مثال، شاید تعجب کنید اگر بگوییم زمانی که برده‌ها در حال ساخت اهرام مصر بودند، هم زمان ماموت‌های عظیم الجثه و پشمالو در نیمه شمالی کره زمین به زندگی ادامه می‌دادند.

حقایق زمان

اغلب ماموت‌ها تا ده هزار سال پیش از بین رفتند؛ اما همه آن‌ها نه! درست در قطب شمال و قلب جزیره ورانگل، ماموت‌ها تا سال 1650 پیش از میلاد هنوز زندگی می‌کردند. این تاریخ برای ما باستانی شمرده می‌شود، اما اهرام مصر را در نظر بگیرید که آن زمان هزار سال از ساختش می‌گذشت.

همچنین بخوانید: حقایقی حیرت انگیز درباره زمان

1. سال انتشار فیلم جنگ ستارگان، هنوز از گیوتین استفاده می‌شد

وقتی ابزار گیوتین را تصور می‌کنید، چه دوره زمانی به ذهنتان می‌رسد؟ اغلب مردم انقلاب فرانسه برایشان تداعی کننده استفاده از این ابزار وحشتناک است. مخصوصاً قشر مرفه و بالادست جامعه به گیوتین برای اعدام کردن دسترسی داشتند. در تاریخ ذکر شده که اواخر قرن هجدهم، هردو شخصیت مهم تاریخی شاه لویی شانزدهم و ملکه ماری اسکاتلند با گیوتین اعدام شدند.

حقایق زمان

گیوتین هم مانند برخی دیگر از ابزارهای اعدام ازجمله صندلی الکتریکی و دار به دلیل جایگزینی با روش‌های انسان دوستانه‌تر، منسوخ شده است. هرچند محدوده زمانی که گیوتین هنوز استفاده می‌شده، برای مردم تعجب برانگیز است.

گیوتین تا مدت‌ها پس از انقلاب فرانسه هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ابزار اعدام یک قرن بیشتر هم باقی ماند و پس از زمان انتشار دو نسخه از فیلم‌های محبوب جنگ ستارگان هنوز یکی از ابزارهای رایج برای اعدام انسان شناخته می‌شد. آخرین فردی که در فرانسه با گیوتین اعدام شد، مردی بود که همسر سابق خود را عمداً به قتل رسانده بود. او در تاریخ 10 سپتامبر 1977 اعدام شد.
دقیقاً فردای آن روز بود که تریلر تبلیغاتی برای اکران فیلم سینمایی جنگ ستارگان در فرانسه منتشر شد. پس گیوتین پس از معرفی اولیه در سال 1789، توانست به مدت 188 سال جان انسان‌ها را بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*