موشک ضد تانک کورنت

معرفی موشک ضد تانک کورنت ، سلاح مرگبار روسی + عکس و ویدیو

در این مطلب قصد داریم موشک ضد تانک کورنت (Kornet) را به‌همراه عکس و ویدیو به شما معرفی کنیم. این سلاح مرگبار روسی،‌ شهرت زیادی در سراسر جهان دارد.

کورنت (Kornet) یک موشک ضد تانک روسی است که در اروپا و آمریکا با نام‌ ای تی-۱۴ (AT-۱۴) یا اسپریگان (Spriggan) شناخته می‌شود. این سلاح هدایت شونده ضد تانک روسی توسط دفتر طراحی تجهیزات کی بی پی (KBP Instrument Design Bureau) طراحی و توسعه داده شده است. این موشک با داشتن برد زیاد در میان نظامیان مشهور بوده و همواره در اخبار نظامی مورد توجه قرار گرفته است.

در مقایسه‌ای که بین کورنت-ئی اصلی روسی با اف جی ام-۱۴۸ جاولین آمریکایی صورت گرفته، برد موثر موشک ضدتانک روسی 5.5 کیلومتر اندازه‌گیری شده و برای موشک آمریکایی هم برد 4.5 کیلومتر ثبت شده است. اما در طی ادامه این مقایسه، موشک نسخه آمریکایی در برابر موشک روسی، دقت و هدایت‌گیری بیشتری داشته است. بعد از انجام این مقایسه، دفتر کی‌بی‌پی، اقدام به تغییرات اساسی در موشک روسی کرد و برد آن را در نسخه جدید تا دو برابر نسخه پیشین خود افزایش داد. این اقدام در پی این بود که موشک روسی Kornet از رقیب آمریکایی خود عقب نماند.

در ادامه، ویدیو بررسی موشک کورنت را ببینید.

کورنت با قطر 152 میلی‌متر یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک‌های ضد تانک روسی است که برای شکست دادن تانک‌های پیشرفته اروپایی و آمریکایی مانند لئوپارد ۲ و ام ۱‌ای ۱ آبرامز طراحی شده است.

معرفی موشک هدایت شونده ضد تانک ۹ کی ۱۳۳ کورنت

این موشک برای نخستین بار در سال 1944 طراحی و تولید شد. این سلاح برای جایگزینی با سلاح قدیمی روسی ۹ کی ۱۱۳ کونکورس (در جهان غرب به نام‌ ای تی-۵ یا اسپندرل شناخته می‌شود) ساخته شده بود.

کورنت از سال 1998 وارد ارتش روسیه شد. با عملکردهایی که از این سلاح دیده شده است، کشورهایی که علاقه چندانی به خرید سلاح‌های قدیمی روسی نداشته‌اند، حالا برای استفاده از این سلاح در ارتش خود مشتاق خرید آن هستند.

موشک هدایت‌شونده ضدتانک کورنت، توسط دو نفر پشتیبانی می‌شود. در این سلاح با توجه به شرایط و امکانات آن، استفاده یک‌نفره نیز به‌سهولت انجام می‌گیرد. تقسیم کار برای استفاده این سلاح در تیم دونفره بدین صورت است که حمل پایه و لوله پرتاب آن توسط یک نفر و استفاده از دوربین‌ها و سامانه کنترل، توسط فرد دیگر انجام می‌شود. چون لوله پرتاب بالاتر از سامانه کنترل قرار می‌گیرد، امکان شلیک در حالت خمیده یا درازکش نیز وجود دارد.

قدمت استفاده از موشک ضدتانک کورنت

موشک کورنت

اولین مورد ثبت شده از این موشک ضدتانک، مربوط به درگیری عراق و نیروهای آمریکایی در سال 2003 است که در طی این جنگ، نیروهای عراقی موفق شدند با استفاده از کورنت، دو تانک ام ۱‌ای ۱ آبرامز و یک زره پوش ام ۲ بردلی را منهدم کنند. همچنین طی درگیری‌های نیروهای اسرائیلی و نیروهای حزب‌الله لبنان در سال 2006، نیروهای لبنانی با استفاده از موشک کورنت، موفق به انهدام تانک‌های مرکاوا اسرائیلی شدند.

اخیرا نیز طی درگیری‌های بین روسیه و اوکراین و به‌تازگی نیز در درگیری حماس و اسرائیل، موشک‌های ضدتانک کورنت در میدان‌های جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات موشک‌های ضدتانک کورنت

موشک کورنت

این موشک برای انهدام انواع ادوات جنگی مانند خودرو‌های زرهی پیاده نظام، تانک‌ها، استحکامات و هواگرد‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند طراحی و تولید شده است. با توجه به طراحی منحصربه‌فرد آن، این موشک در هر شرایط آب‌وهوایی و هر نوع محیط الکترونیکی قابل استفاده است.

این موشک و سامانه‌اش در چندین نوع مختلف طراحی شده است. نوع کورنت/کورنت-ئی مجهز به سر جنگی هیت پشت سر هم است که توانایی نفوذ در زره‌هایی به ضخامت 1000 تا 1200 میلی‌متر را دارد. کورنت-ام/کورنت-ئی ام هم یک نسخه دوربرد است که سر جنگی آن بهبودهایی یافته و برد آن تا 8 کیلومتر می‌رسد.

موشک ضدتانک کورنت با دو نوع سر جنگی پشت سر هم و ترموباریک وجود دارد که نوع ترموباریک آن، کانفیگ‌های ۹ ام ۱۳۳ اف-۱ و ۹ ام ۱۳۳-اف ام ۲ را دارد. سر جنگی دوربرد آن نیز که 10 کیلومتر برد دارد، با اسم مستعار اچ ئی-فرگ از دیگر سرهای جنگی سبک‌تر است.

سامانه موشکی کورنتر امکان نصب روی انوع پایه‌ها و خودروها را دارد. این سامانه در خودروها برای استفاده باید روی پرتابگر ۹ پی ۱۶۳-۲ نصب شود.

این پرتابگر شامل موارد زیر می‌شود:

  • چهار موشک هدایت شونده
  • یک ردیاب ۱ پی ۴۵-۱
  • یک دوربین حرارتی ۱ پی ان ۷۹-۱
  • یک ماژول الکترونیکی
  • یک ایستگاه اپراتور با فضای ذخیره‌سازی برای پنج موشک

یکی از علل اصلی مشهور شدن کورنت در میان جهانیان، ایمنی بالای آن در برابر سیستم‌های جمینگ است. به‌طور کلی این موشک ضدتانک توانایی طی مسافت 100 تا 10000 متر و نفوذ در زره‌هایی با ضخامت بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌متر را دارد.