نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

سامسونگ جان لطفا یک نسخه کوچک از گلکسی S24 اولترا هم بساز!

نسخه کوچک تری از گلکسی S24 اولترا می‌تواند برگ برنده سامسونگ در نبرد پرچمداران اندرویدی سال 2024 باشد. در ادامه با مشخصات این گوشی بیشتر آشنا خواهیم شد.

امروزه روند پیشرفت گوشی های مدرن به سمت دستگاه‌های با اندازه‌های بزرگتر در حال تغییر است؛ به‌طوری که کمپانی‌های گوشی‌ساز در هر نسل سعی می‌کنند محصولاتی با صفحه نمایش‌های بزرگتر را روانه بازار کنند. به همین دلیل است که پرچمدارانی مانند گلکسی اس 23 اولترا یا آیفون 14 پرو مکس به گوشی‌هایی این‌چنین محبوب در میان علاقمندان تبدیل شده‌اند و بسیاری افراد مشتاقانه در انتظار معرفی گلکسی S24 اولترا هستند که حدودا یک ماه دیگر رونمایی خواهد شد.

با این حال، معدود کمپانی‌هایی که گوشی‌های با اندازه کوچک یا Mini تولید می‌کنند نیز معمولا با استقبال گسترده مشتریان روبرو می‌شوند و کاربران از ارگونومی بالا و راحتی استفاده از آن‌ها تمجید می‌کنند. این مساله اخیرا باعث شده که برخی افراد درخواست‌هایی مبنی بر تولید گوشی‌های با اندازه کوچک را از کمپانی‌های گوشی‌ساز مطرح کنند. در این میان با توجه به نزدیک بودن زمان رونمایی سری Galaxy S24، عرضه نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا به بحث داغی میان کاربران گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده است.

در گجت نیوز بخوانید:

۶ ویژگی که گلکسی اس ۲۴ اولترا برای شکست آیفون ۱۵ پرو مکس به آن‌ها نیاز دارد

نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

در حال حاضر شایعات فراوانی پیرامون قابلیت‌های متعددی گلکسی اس 24 اولترا به گوش می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این گوشی از قابلیت‌های برجسته هوش مصنوعی بهره‌مند باشد و کاربری بسیار بهتری را ارائه دهد. با این وجود نسخه مینی این گوشی می‌تواند به محبوبیت‌های فراوانی در میان کاربران برسد. البته منظور ما صرفا یک نسخه کوچک و ضعیف از گلکسی اس 24 مانند Galaxy S24 Mini نیست؛ بلکه هدف، یک گوشی پرقدرت و با قابلیت‌های فنی و سخت افزاری مشابه اس 24 اولتراست که اندازه‌ای کوچکتر داشته و خوش‌دست‌تر است.

آخرین باری که سامسونگ نسخه‌ای مینی از گوشی‌های سری Galaxy S خود را به بازار عرضه کرد، سال 2014 بود که گلکسی اس 5 مینی به‌طور رسمی به بازار عرضه شد. بنابراین اعلام رونمایی از نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا می‌تواند بازگشتی بزرگ به این سنت پس از حدود ده سال باشد. طبیعتا ساخت یک گوشی با ابعاد کوچک مزایا و معایب مختلفی داشته و به پارامترهای گوناگونی مرتبط است که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارگونومی بهتر با ابعاد کوچکتر

ارگونومی Galaxy S24 Ultra

اولین و واضح‌ترین مزیت گوشی های مینی در مقایسه با محصولات با ابعاد بزرگتر ارگونومی بهتر آن‌هاست. گلکسی اس 23 اولترا علیرغم مزیت‌های فراوانی که داشت، در اکثر مواقع با یک دست قابل گرفتن نبود و برای کار کردن مناسب با آن و دسترسی به گوشه‌های صفحه نمایش نیاز به استفاده از هر دو دست بود.

بنابراین ساخت نسخه‌ای از گلکسی اس 24 اولترا که ابعادی مشابه با نسل سوم iPhone SE داشته باشد، می‌تواند دستاوردی بزرگ برای سامسونگ باشد و افراد زیادی را به خرید یک Galaxy S24 ترغیب کند. بد نیست بدانید که نسل سوم آیفون اس ای یکی از معدود گوشی‌های هوشمند مدرن است که به‌سادگی در جیب جا شده و کار کردن با آن با یک دست امکان پذیر است.

در گجت نیوز بخوانید:

چرا آیفون اس ای ۳ بدترین گوشی اپل است که می‌توان در سال ۲۰۲۳ خریداری کرد؟

البته طبیعتا اندازه کوچکتر گوشی به معنای ظرفیت کم‌تر باتری و احتمالا شارژدهی پایین‌تر آن خواهد بود. با این حال در صورتی که شارژ سریع این گوشی توان مناسبی داشته باشد، می‌توان ظرف تنها چند دقیقه درصد زیادی از شارژ باتری این گوشی را بازیابی کرد. بنابراین به‌طور کلی، یک اس 24 اولترا با اندازه کوچکتر را می‌توان از نظر ارگونومیکی محصولی برنده خواند!

مشخصات فنی نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

طبیعتا وقتی سخن از یک گوشی «مینی» مطرح است، منظورمان دستگاهی با مشخصات فنی ناقص و ضعیف نیست! بنابراین یک نسخه کوچک از گلکسی S24 اولترا که در مقایسه با پرچمداران یا میانرده‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشد، به هیچ وجه مطلوب هواداران سامسونگ نخواهد بود. در عوض، آنچه می‌تواند در بازار سر و صدا به پا کند، پرچمداری با مشخصات فنی هم‌تراز با مدل معمولی S24 Ultra است.

اگر قرار است اس 24 اولترا مینی صفحه نمایش کوچکتر، مثلا 4.7 اینچی داشته باشد، مسلما نرخ رفرش 120 هرتز می‌تواند تفاوت بسیاری در عملکرد آن ایجاد کند. علاوه بر این، تراشه قدرتمند و پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز حداقل خواسته هواداران سامسونگ از نسخه کوچکتر گلکسی اس 24 اولتراست.

سیستم دوربین

دوربین Galaxy S23 Ultra

با توجه به ابعاد کوچکتر نسخه مینی Galaxy S24 Ultra در مقایسه با نسخه استاندارد، حضور چهار دوربین در این گوشی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد! بنابراین می‌توان انتظار داشت که این گوشی از یک چینش سه‌گانه دوربین متشکل از یک حسگر عریض، یک نمونه فوق عریض و یک دوربین تله فوتو استفاده کند.

از میان این سه مدل دوربین، تعبیه دوربین تله فوتو به دلیل برخورداری از اجزای مختلف، پیچیده و دشوار بوده و می‌تواند سختی‌های فراوانی به همراه داشته باشد. در این خصوص شایعات حاکی از این هستند که سامسونگ تصمیم دارد دوربین تله فوتوی ده برابری به کار رفته در اس 23 اولترا را با یک دوربین دیگر با بزرگنمایی پنج برابری در مدل Mini جایگزین کند. در این صورت، نقش فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در عملکرد دوربین این گوشی محسوس‌تر از قبل خواهد بود. پیش‌تر گوگل با گوشی پیکسل 8 پرو نشان داده بود که تعداد یا حتی رزولوشن دوربین گوشی‌های مدرن اثرگذاری سابق را در کیفیت تصاویر ثبت شده نخواهد داشت؛ چرا که بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط AI باعث خواهد شد که کیفیت تصاویر به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

سامسونگ DeX و ارائه تجربه دسکتاپ از نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

سامسونگ DeX

سامسونگ DeX مدتی است که همراه با گوشی‌های مختلف این کمپانی است و از زمان تولد تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری را تجربه کرده است. با این وجود هنوز فرصت پیشرفت فراوانی برای این پلتفرم باقی مانده که سری گلکسی اس 24 می‌تواند با برخی تغییرات، کیفیت بالاتری را برای رابط کاربری دسکتاپ خود به ارمغان بیاورد. در هر صورت انتظار می‌رود Samsung DeX با تمامی پیشرفت‌ها و قابلیت‌های جدیدش در گلکسی اس 24 اولترا مینی هم حضور داشته باشد. حتی اگر کسی به‌طور خاص از این قابلیت استفاده نکند، باز هم سامسونگ باید آن را به‌طور تمام و کمال در S24 Ultra تعبیه کند.

اگر تا کنون از سامسونگ دکس استفاده نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید؛ چرا که این سیستم می‌تواند به‌طور کامل تجربه کار با یک کامپیوتر را برایتان شبیه‌سازی کند. تجربه کار با این سیستم با افزوده شدن ماوس و کیبورد نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد.

طراحی قلم اس پن

نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

یکی دیگر از چالش‌هایی که پیش روی نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا خواهد بود، طراحی مناسب قلم S Pen است. این چالش به دلیل ابعاد کوچک احتمالی نسخه مینی بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد؛ چرا که نیازمند مهندسی دقیق و حساب‌شده‌ای برای تعبیه قلم در یک گوشی به‌مراتب کوچکتر است.

بسیاری صاحب‌نظران طراحی تلسکوپی قلم S Pen را منطقی‌ترین راه حل برای رفع مشکل گلکسی اس 24 اولترا مینی می‌دانند. در این طراحی، قلم می‌تواند به اندازه نصف اندازه کنونی S Pen کوچک شود؛ اما در هنگام استفاده به همان اندازه معمولی برسد و تجربه کاربری مناسبی ارائه کند.

مشخصات پرچمدار، قیمت بالا!

نسخه کوچک گلکسی S24 اولترا

در گذشته نسخه‌های مینی گوشی های سامسونگ معمولا مشخصات سخت افزاری نسبتا ضعیف خود را با قیمت مناسب‌تر توجیه می‌کردند و سعی در جذب مخاطبین گوشی‌های میانرده و حتی اقتصادی به سمت این محصولات داشتند. با این وجود اگر گلکسی S24 اولترا مینی واقعا قصد داشته باشد مشخصات سخت افزاری برجسته‌ای داشته باشد و از جدیدترین و بهترین قطعات استفاده کند، نمی‌توان انتظار قیمتی هم‌تراز با محصولات میانرده را از آن داشت.

از سوی دیگر، مهندسی فوق‌العاده و طراحی دقیق و جمع و جور این پرچمدار احتمالی همچنین ممکن است باعث شود قیمت این گوشی بالاتر از انتظار بسیاری افراد یا شاید هم‌تراز خود گوشی گلکسی اس 24 اولترا باشد. با این وجود باید در نظر داشت که Galaxy S4 Ultra Mini قرار است دوربین زوم تله فوتو، قلم اس پن و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 را در بدنه‌ای جمع و جورتر جا دهد. بنابراین درخواست قیمتی هم‌تراز با یک پرچمدار تمام‌عیار برای این گوشی تاحدی منطقی به نظر می‌رسد.

در حال حاضر گوشی‌های اندرویدی معدودی موفق شده‌اند قدرتمندترین مشخصات سخت افزاری را در اندازه‌ای کوچکتر گرد هم آورند. به عنوان مثال، ایسوس و سونی دو کمپانی مطرحی هستند که همچنان اعتقاد راسخی به ساخت پرچمداران با اندازه جمع و جور دارند و هر ساله نسل جدیدی از این گوشی‌های خوش‌ساخت خود را روانه بازار می‌کنند. با این وجود سامسونگ می‌تواند با ورود هوشمندانه به این بازار بکر، سهم خود از بازار گوشی‌های اندرویدی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.