آیفون اس ای 3

چرا آیفون اس ای 3 بدترین گوشی اپل است که می‌توان در سال 2023 خریداری کرد؟

شاید گمان کنید که iPhone SE 3 – آیفون اس ای 3 گزینه‌ای اقتصادی و عالی برای ورود به دنیای آیفون است. اما در واقعیت چنین نیست و این گوشی بدترین محصول اپل است که ‌هم‌اکنون می‌توانید خریداری کنید.

بر خلاف سال‌های گذشته، پیشنهاد دادن بهترین مدل آیفون در سال 2023 کاری ساده است! اپل امسال چهار گوشی مختلف خانواده آیفون 14 خود را در چهار رده قیمتی مختلف روانه بازار کرده است. بنابراین کاربران می‌توانند بسته به علاقه خود هریک از مدل‌ها را انتخاب کنند.

علاوه بر این، افرادی که به دنبال صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی باشند هم می‌توانند مدل‌های 2022 این گوشی را خریداری نمایند.

البته تمامی آیفون‌ها را نمی‌توان محصولاتی ارزشمند خواند؛ چرا که برخی مدل‌های این گوشی واقعا در برابر امکانات و قابلیت‌هایی که دارند، با قیمت بالایی به دست مشتریان می‌رسند؛ به‌طوری که با پرداخت اندکی هزینه بیشتر، می‌توان یک آیفون بسیار بهتر، مدرن‌تر و پرامکانات‌تر تهیه کرد.

در ادامه این متن، به معرفی بیشتر کم‌ارزش‌ترین گوشی اپل در سال 2023، آیفون اس ای 3 می‌پردازیم و دلایل ارزش پایین این گوشی را بررسی خواهیم کرد.

آیفون اس ای 3؛ بدردنخورترین گوشی اپل در سال 2023!

گوشی iPhone SE 3

با یک جستجوی سریع در میان گوشی‌هایی از اپل که به‌طور رسمی به فروش می‌رسند، می‌توان نتیجه گرفت که iPhone SE 3 بدترین مدلی است که می‌توان در سال 2023 تهیه کرد!

اپل، نسل سوم این گوشی را در ماه مارس 2022 به‌عنوان جانشینی برای نسل قبلی رونمایی کرد. این گوشی به تراشه A15 Bionic مجهز است و در نسخه 64 گیگابایتی قیمت 430 دلاری دارد.

با وجود این که آیفون اس ای 3 ارزان‌ترین گوشی حال حاضر کمپانی کوپرتینویی به شمار می‌رود، اما در مقایسه با قیمت، ارزش خرید بسیار پایینی دارد؛ چرا که با پرداخت تنها 150 دلار بیشتر، می‌توان یک دستگاه آیفون 13 مینی یا آیفون 12 تهیه کرد که هر دو، از لحاظ طراحی، امکانات و قابلیت‌ها، یک سر و گردن بالاتر از iPhone SE 3 هستند.

چرا نسل سوم آیفون اس ای اپل ارزش خرید پایینی دارد؟

در ادامه به بررسی دلایل ارزش پایین خرید iPhone SE 3 خواهیم پرداخت.

دوربین ضعیف با قابلیت‌های محدودتر

دوربین آیفون اس ای 3

بسیاری افراد با هدف دسترسی به یک دوربین قدرتمندتر و حرفه‌ای‌تر، گوشی اندرویدی خود را رها کرده و آیفون می‌خرند. با این وجود، این مساله در خصوص آیفون SE نسل سوم صادق نیست.

نسل سوم این آیفون ارزان قیمت از تنها یک دوربین در پشت بهره می‌برد. دوربین این گوشی، رزولوشن 12 مگاپیکسلی داشته و بزرگنمایی نوری تنها یک برابری (1x) را ارائه می‌کند. علاوه بر این، دوربین فوق فاقد مد محبوب Night Mode خواهد بود.

این در حالی‌ست که هم آیفون 13 مینی و هم آیفون 12 هر دو از یک سیستم دوربین دوگانه بهره می‌برند. علاوه بر آنچه گفته شد، iPhone SE 3 همچنین فاقد دوربین سلفی TrueDepth هم خواهد بود. این دوربین، لازمه استفاده از سیستم احراز هویت فیس آیدی است.

سیستم احراز هویت از مد افتاده تاچ آیدی

تاچ آی دی

علیرغم این که آیفون‌های مدرن همگی از سیستم احراز هویت Face ID استفاده می‌کنند، آیفون اس ای 3 هنوز از سیستم قدیمی فیس آیدی که مبتنی بر حسگر اثر انگشت تعبیه شده در کلید Home است استفاده می‌کند.

البته بسیاری کاربران از احراز هویت از طریق اثر انگشت استقبال می‌کنند. با این وجود، این روش، امنیت چندان بالایی نداشته و به همین جهت در مقایسه با فیس آیدی ضعیف‌تر به شمار می‌رود.

سیستم تاچ آیدی اپل سال‌هاست که پیشرفت و ارتقای جدیدی دریافت نکرده؛ بنابراین تمامی قابلیت‌های آن متعلق به چندین سال قبل است.

به‌عنوان مثال، در طول سال‌های گذشته، فیس آیدی قابلیت کار کردن در محیط‌های کاملا تاریک را هم پیدا کرده است. با این وجود، حسگرهای تاچ آیدی همچنان در صورت عرق کردن دست یا زخم بودن آن ممکن است دچار خطا شوند!

در این خصوص البته نظر کاربران بیش از هرچیز حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال باید در نظر بگیرید که از میان سیستم‌های احراز هویت تاچ آیدی و فیس آیدی کدامیک را ترجیح می‌دهید!

کیفیت پایین صفحه نمایش

آیفون اس ای 3

اگر فکر می‌کنید آیفون اس ای 3 هم همانند سایر گوشی های اپل از یک صفحه نمایش بسیار باکیفیت و با روشنایی بالا بهره می‌برد، سخت در اشتباهید؛ چرا که در ازای قیمت مناسب‌تر، شاهد کیفیت پایین صفحه نمایش در این گوشی هستیم.

به‌طور دقیق، صفحه نمایش این گوشی اندازه‌ای 4.7 اینچی داشته و به‌جای این که از تکنولوژی Super Retina XDR استفاده کند، از سیستم قدیمی‌تر Retina HD بهره خواهد برد.

طبیعتا یک صفحه نمایش ضعیف‌تر می‌تواند به کل تجربه کاربری یک گوشی لطمه وارد کند. امروزه، رزولوشن 1080p به یک استاندارد برای استریم محتوا در گوشی‌های موبایل تبدیل شده است. بنابراین خرید یک گوشی با کیفیت صفحه نمایش پایین‌تر از 1080p اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

این صفحه نمایش همچنین فاقد پشتیبانی از HDR و قابلیت حداکثر روشنایی (Peak Brightness) است.

عدم پشتیبانی از MagSafe

درگاه مگ سیف

خرید گوشی ارزان‌تر iPhone SE 3 باعث می‌شود که از سیستم شارژ مگ سیف هم بی‌نصیب بمانید. در این صورت باید با استفاده از شارژ Qi به‌صورت بیسیم گوشی خود را شارژ کنید. البته باید توجه کرد که این سیستم شارژ هم عملکرد قابل قبولی دارد.

از زمان رونمایی آیفون 12، تکنولوژی مگ سیف اپل پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

به‌عنوان مثال، جدیدترین استفاده از این سیستم شارژ، قابلیت استندبای در iOS 17 است که روشی فوق‌العاده برای استفاده از صفحه نمایش در حین اتصال دستگاه به شارژرهای مگ سیف به شمار می‌رود.

خرید این آیفون ارزان همچنین امکان استفاده از برخی اکسسوری‌های نظیر کیف پول‌ها و پاوربانک‌های سیار مگ سیف را از کاربر سلب می‌کند.

طراحی قدیمی

طراحی قدیمی iPhone SE 3

طراحی قدیمی iPhone SE 3 هم یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند شما را از خرید آن پشیمان کند!

همان‌طور که از تصاویر این گوشی پیداست، ظاهر آن بسیار شبیه به آیفون 8 بوده و فاقد طراحی جدید و جالب آیفون‌های مدرن است.

البته می‌توان درک کرد که استفاده از این طراحی قدیمی لازمه پایین نگه داشتن هزینه‌های ساخت آیفون اس ای 3 خواهد بود. با این وجود نمی‌توان حاشیه‌های ضخیم صفحه نمایش این گوشی و سایر المان‌های از مد افتاده طراحی آن را در نظر نگرفت!

از طرف دیگر همچنین اگر به دنبال خرید یک آیفون جمع و جور می‌گردید، می‌توانید آیفون 13 مینی را انتخاب کنید که بدون فدا کردن سایر جنبه‌های طراحی و عملکرد، ارزش خرید بسیار بالایی ارائه می‌کند.

عمر باتری ضعیف

آیفون اس ای 3

در کنار صفحه نمایش با رزولوشن و کیفیت پایین، عمر نه چندان خوب باتری نیز دیگر نقطه ضعف iPhone SE 3 به شمار می‌رود.

البته همیشه می‌توانید با مدیریت مصرف انرژی، میزان شارژدهی باتری این گوشی را ارتقا دهید. با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که حتی در بهترین حالت، عمر باتری این گوشی به بیشتر از یک روز برسد.

به ادعای اپل، نسل سوم iPhone SE قادر است عمر باتری لازم برای حداکثر 15 ساعت پخش ویدیو را تامین کند. با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد واقعی دستگاه نیز با این مقادیر برابر باشد.

بنابراین اگر شارژدهی بالای باتری گوشی برایتان اهمیت زیادی دارد، شاید آیفون اس ای 3 گزینه چندان مناسبی برای شما نباشد.

جمع بندی؛ از خرید iPhone SE 3 دوری کنید!

همان‌طور که در این متن مشاهده کردید، تفاوت آیفون اس ای 3 با سایر مدل‌های جدیدتر این گوشی نه صرفا در طراحی ظاهری یا مشخصات فنی؛ بلکه در تمامی جنبه‌های عملکردی است.

این تفاوت‌ها قادرند بر روی تجربه کلی کاربری شما تاثیر بگذارند و خصوصا اگر قبلا با گوشی‌های مدرن اپل کار کرده باشید، حسابی شما را آزار دهند.

به این ترتیب، اگر قصد خرید یک آیفون را دارید و نمی‌توانید هزینه سنگین خرید یک مدل جدید را متحمل شوید، شاید بهتر باشد که مدل‌هایی قدیمی‌تر از آیفون را به جای مدل SE 3 خریداری کنید.

علاوه بر این، انتظار برای عرضه نسل بعدی iPhone SE هم راهکار دیگری برای شما خواهد بود. البته در صورتی که نسل بعدی از این گوشی‌ها در کار باشد!