خرید آیفون SE

خرید آیفون SE یک اشتباه بزرگ و دور ریختن پول است

شاید فکر کنید iPhone SE – آیفون SE محصولی باارزش است و با خرید آن بردی بزرگ نصیبتان می‌شود. اما این گوشی در واقعیت محصول چندان ارزشمندی نیست!

بر کسی پوشیده نیست که آفتاب محبوبیت سری گوشی های iPhone SE که زمانی بسیار مورد توجه خریداران گوشی های اپل قرار داشتند، مدتی است که افول کرده است!

این گوشی با ارائه ترکیبی از المان‌های طراحی قدیمی و عملکرد خیره‌کننده با قیمتی رقابتی تا مدت‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای علاقمندان به ورود به اکوسیستم اپل به شمار می‌رفت.

با این وجود با گذر زمان و معرفی مدل‌های جدیدتر آیفون، سری آیفون SE رفته رفته با چالش‌هایی روبرو شد.

آیا آیفون SE سال 2022 ارزش خرید دارد؟

مهم‌ترین نکته در خصوص سری گوشی های آیفون اس ای طراحی از مد افتاده آن‌هاست. این گوشی‌ها از طراحی محصولات شش سال پیش اپل استفاده می‌کنند که با استانداردهای کنونی جذابیت چندان زیادی ندارد. بنابراین کاربران، آنچنان که قبلا به این گوشی علاقمند بودند، ترغیبی به خرید آن نشان نمی‌دهند.

گوشی iPhone

علاوه بر این، قیمت سری گوشی های iPhone SE هم به مرور زمان افزایش یافته است. بنابراین این گوشی حتی برای افرادی که به دنبال خرید یک آیفون اقتصادی بودند نیز جذابیت کمتری دارد.

از سوی دیگر، قابلیت‌های این گوشی نیز در مقایسه با برخی میانرده‌های اندرویدی بازار پایین‌تر است و ارزش خرید آن را در قیاس با رقبا پایین می‌آورد. به عنوان مثال، آیفون SE 2022 از تنها یک دوربین در پشت بهره برده و فاقد مد تصویربرداری در شب (Night Mode) است.

این در حالی‌ست که برخی رقبای اندرویدی قابلیت‌های بسیار بیشتری را با قیمتی پایین‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

این دسته محدودیت‌ها باعث شده که علاقمندان به گوشی های آیفون ارزان قیمت‌تر به جای خرید آیفون SE به دنبال خرید مدل‌های قدیمی‌تر از سری اصلی آیفون باشند. مثلا آیفون 11 که قابلیت‌های بسیار کامل‌تری در مقایسه با آیفون SE داشته و تا چند سال دیگر هم توسط اپل پشتیبانی می‌شود، هم اکنون با قیمت حدودا 500 دلار قابل خرید است؛ در حالی که مدل SE قیمتی 430 دلاری دارد!

خرید آیفون SE

عمر باتری ضعیف‌تر آیفون SE در مقایسه با سایر رقبای اندرویدی نیز دیگر عامل ضعیف این گوشی است که باعث نگرانی خریداران این گوشی می‌شود. در حال حاضر برخی گوشی های میانرده و حتی اقتصادی اندرویدی نیز موفق شده‌اند عمر باتری بالاتری را در مقایسه با آیفون اس ای ارائه دهند و این امر، رقابت را برای این گوشی دشوار کرده است!

مشخصات فنی آیفون اس ای 2022

خرید آیفون SE

برای آگاهی بهتر از قابلیت‌های گوشی آیفون اس ای 2022 بد نیست نگاهی به مشخصات فنی این گوشی بیندازیم:

  • صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن 1334 در 750 پیکسل؛ پانل IPS با چگالی 326 پیکسل بر اینچ، نسبت کنتراست 1400:1
  • پردازنده شش هسته‌ای A15 Bionic متشکل از دو هسته قدرتمند و چهار هسته با مصرف بهینه، پنج نانومتری با معماری 64 بیتی، پردازشگر گرافیکی چهار هسته‌ای، موتور عصبی 16 هسته‌ای
  • حافظه داخلی 64 و 128 و 256 گیگابایتی
  • سیستم عامل iOS 15
  • دو سیم کارته ( نانو + eSIM)
  • کسب استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی (f/1.8) مجهز به لرزشگیر نوری، فلش True Tone، قابلیت ضبط ویدیو 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، ضبط ویدیوهای آهسته با رزولوشن 1080p و نرخ 240 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی f/2.2 با قابلیت ضبط ویدیوهای با رزولوشن 1080p
  • حسگر اثر انگشت تاچ آی دی
  • اسپیکرهای استریو
  • پشتیبانی از 5G، وای فای 11ax، بلوتوث 5.0، ان اف سی و جی پی اس
  • باتری لیتیوم یون با عمر حداکثر 15 ساعت تماشای ویدیو

چرا نباید iPhone SE 4 بخریم؟

با در نظر گرفتن این نکته که در خصوص نسل بعدی آیفون اس ای هیچ اطلاعاتی در اختیارمان نیست، نمی‌توان از هم‌اکنون در خصوص ارزشمند بودن یا نبودن آن اظهار نظر کرد. با این وجود می‌توان انتظار داشت که این محصول با قیمتی رقابتی وارد بازار شده و بهبودهایی را در بخش‌های مختلف نظیر شارژدهی باتری یا طراحی ارائه دهد.

گوشی iPhone SE 2023

در عین حال برخی منابع معتقدند که آیفون SE آینده احتمالا بار دیگر با افزایش قیمت روبرو شده و از دسته محصولات میانرده و اقتصادی خارج خواهد شد.

به این ترتیب هنوز نمی‌توان در خصوص این گوشی اظهار نظر دقیقی داشت.

به‌طور کلی آیفون اس ای که زمانی گزینه‌ای ایده‌آل برای علاقمندان به آیفونی ارزان‌قیمت به شمار می‌رفت، به دلیل ایراداتی نظیر طراحی از مد افتاده، عمر باتری ضعیف‌تر و قیمت نسبتا بالا، اکنون درخشش سال‌های گذشته را ندارد.

اگر قرار به عرضه نسل جدیدی از iPhone SE باشد، رفته رفته زمان آن در حال فرا رسیدن است. به همین جهت باید منتظر ماند و دید آیا اپل قادر خواهد بود بار دیگر این گوشی را به محبوبیت گذشته خود بازگرداند یا خیر.

در حال حاضر، خرید آیفون SE به دلایل زیر منطقی نیست:

  • مدل‌های قدیمی‌تر ارزان‌تر بوده و ارزش خرید بالاتری دارند.
  • عمر باتری گوشی خوب نیست.
  • طراحی این گوشی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد.
  • عملکرد ماژول دوربین اصلا قابل قبول نیست.
  • قیمت، در هر نسل افزایش می‌یابد.

نظر شما در خصوص خرید آیفون اس ای چیست؟ آیا موافق خرید این گوشی هستید یا خیر؟