تولید برق از سیاه چاله

محققان می‌خواهند از سیاه چاله های کوچک فضا، برق تولید کنند!

محققان ادعا می‌کنند که با استفاده از سیاه چاله های کوچک کیهان، می‌توان برق تولید کرد. اما می‌توان سیاهچاله‌های خطرناک را بدون بلعیده شدن شکار کرد؟

سیاه چاله ها اجرام وحشتناک و عظیمی در کیهان هستند. اما جالب است بدانید که برخی سیاه چاله های کوچک هم در فضا وجود دارند. محققان بر این باورند که ابعاد آن‌ها می‌تواند زیر اتمی باشد و به‌لطف همین ویژگی می‌خواهند از آن‌ها برای تولید برق استفاده کنند.

این گزارش شوکه کننده و عجیب است. خودمان هم وقتی برای اولین بار تیتر این خبر را خواندیم، کمی گیج شدیم. نه تنها چون سیاه چاله همیشه ترسناک بوده است، بلکه چگونه دانشمندان به این درجه از اطمینان رسیده‌اند که می‌توانند این سیاه چاله‌های کوچک را شکار کنند و یا خودشان آن‌ها را بسازند؟

سیاه چاله های کهن فعلا در حد فرضیه هستند. سیاه چاله‌های استاندارد از فروپاشی هسته ستارگان عظیم‌الجثه مرده شکل می‌گیرند. اما محققان معتقدند که سیاهچاله‌های نخستین بر اثر چگالی بیش از حد پلاسمای اولیه جهان که پس از بیگ بنگ شکل گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

بیگ بنگ زیر سوال رفت؛ جهان با دو انفجار بزرگ به‌وجود آمده

دانشمندان همچنین بر این باورند که یک سیاه چاله کوچک می‌تواند به‌عنوان یک منبع انرژی هسته‌ای، برای تولید انرژی عالی باشد. اما این چطور ممکن است؟ ظاهرا آن‌ها می‌خواهند از جرمی که سیاهچاله‌های کوچک می‌خورند، برای تولید برق استفاده کنند.

تولید برق از سیاه چاله

هرچند نگرانی‌هایی نسبت به تابش تشعشعات هاوکینگ هم وجود دارد. تابش هاوکینگ (Hawking radiation) تابشی است که گمان می‌رود به‌خاطر اثرات کوانتومی در نزدیکی افق رویداد از سیاه‌چاله‌ها ساطع شود. استیون هاوکینگ، فیزیکدان فقید در سال ۱۹۷۴ میلادی برای نخستین بار این نظریه را مطرح کرد و به همین خاطر هم نام این پدیده، هاوکینگ گذاشته شد. دانشمندان بر این باورند که به کمک همین تشعشعاتی که در سیاه چاله های کوچک قرار دارد، جرم سریع‌تر از بین خواهد رفت و خیلی زود تبخیر خواهد شد.

محققانی که روی این پروژه مطالعه می‌کنند، اطمینان دارند که می‌توان یک سیاه چاله اولیه را با جرم مشخصی تغذیه کرد تا آن را زنده نگه داشت و از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد. اگر این مطالعه به واقعیت تبدیل شود، منبع انرژی نامحدودی را در اختیار ما قرار خواهد داد که به مراتب از پنل‌های خورشیدی کارآمدتر است.

بیشتر بخوانید:

جذاب ترین حقایق درباره سیاه چاله های فضایی که باید بدانید

به‌نظر ما تولید برق از سیاه چاله غیرممکن است!

روی کاغذ شاید این شدنی باشد، اما در عمل آزمایش کردند تقریبا غیرممکن است. ما حتی هنوز نمی‌دانیم که آیا واقعا این سیاه چاله‌های کوچک وجود دارند یا خیر. چه برسد به اینکه بتوانیم از آن‌ها انرژی الکتریکی هم تولید کنیم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*