بیگ بنگ یا انفجار بزرگ دوم جهان

بیگ بنگ زیر سوال رفت؛ جهان با دو انفجار بزرگ به‌وجود آمده

محققان نظریه جدیدی را درباره آغاز جهان هستی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد جهان با دو انفجار بزرگ به‌وجود آمده و تنها یک بیگ بنگ نبوده است!

یک مقاله جدید نشان می‌دهد که جهان ما احتمالا با دو انفجار بزرگ شکل گرفته است. این ایده در حالی مطرح می‌شود که دانشمندان چندین دهه در حال تلاش برای فهمیدن رمز و راز شکل گیری جهان هستی و تولد ماده تاریک هستند. طبق این فرضیه جدید، انفجار نخست باعث شکل‌گیری ماده معمولی شد و حاصل انفجار دوم هم تولد ماده تاریک بوده است.

بیگ بنگ یا انفجار بزرگ دوم جهان

این فرضیه جدید به‌لطف فناوری‌های مدرن قابل تحقیق است و محققان امیدوارند تا ظرف چند سال آینده آن را تأیید یا رد کنند. اما در مجموع این ایده عجیبی است؛ چرا که بیگ بنگ یا انفجار بزرگ نقش مهمی در نظریه‌های فعلی تکامل جهان ایفا می‌کند و اگر محققان به این نتیجه برسند که جهان هستی حاصل دو انفجار است، بشر رازهای بزرگی را کشف خواهد کرد.

اهمیت انفجار بزرگ دوم در کشف رمز و راز شکل‌گیری جهان هستی

اگر واقعا بیگ بنگ دومی وجود داشته باشد، بررسی آن می‌تواند خیلی به درک ماده تاریک و چگونگی عملکرد آن کمک کند. ماده تاریک، درصد عظیمی از کل جهان را شکل می‌دهد، ولی هنوز نتوانسته‌ایم ثابت کنیم که این ماده چیست یا حتی نمی‌دانیم که از چه روشی باید آن را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید:

قبل از بیگ بنگ چه بوده است؛ چند نظریه که مغز شما را منفجر می‌کند!

البته محققان بی‌کار ننشسته‌اند. در حال حاضر هم آژانس فضایی اروپا (ESA) با تلسکوپی در مدار زمین توانسته این ماده را به ما نشان دهد و به توضیح برخی از پیامدهای این نظریه جدید کمک کند.

بیگ بنگ یا انفجار بزرگ دوم جهان

نظریه‌ای که هم اکنون درباره چگونه آغاز جهان وجود دارد، نشان می‌دهد که در کسری از ثانیه پس از شروع حیات، انفجار عظیمی رخ داد و طی آن جهان به‌سرعت منبسط شد. سرعت آن به‌قدری بود که حتی از سرعت نور هم سریع‌تر حرکت می‌کرد. گفته می‌شود که این انفجار ناشی از انرژی خلاء بوده است. به لحظه‌ای که این انرژی خلاء تبدیل شد و باعث به‌وجود آمدن یک ماده شد، بیگ بنگ گفته می‌شود. اما حالا اینطور که محققان در مطالعات جدید خود به آن دست یافته‌اند، بیگ بنگ دومی هم وجود دارد که پس از اولی اتفاق افتاده و با واکنشی با ماده معمولی (ایجاد شده در بیگ بنگ اول) رخ داده، ماده تاریک را ایجاد کرده است.

این تئوری جدید می‌گوید که ماده تاریک می‌تواند یک ماه بعد از انفجار دوم و با واکنش چیزی که دانشمندان آن را انرژی خلاء نامیده‌اند. نظریه جدید محققان در صورت اثبات می‌تواند درک ما از آغاز جهان را به‌طور قابل توجهی تغییر دهد.