داستان غم انگیز شهر واروشا

داستان غم انگیز شهر واروشا در قبرس که همه ساکنان آن فرار کردند + عکس

شهر واروشا در قبرس جزو شهرهای رویایی و زیبای جهان محسوب می‌شد تا این‌که در سال 1974 مجموعه اتفاقاتی موجب متروکه شدن آن شد.

شهر واروشا تا سال 1974 از جمله شهرهای مهم با شهرت جهانی بود؛ به‌طوری‌که هتل‌های این شهر گنجایش صد هزار نفر گردشگر را داشتند. بسیاری از توریست‌ها از سراسر آسیا و اروپا و کشورهای دیگر برای گذراندن تعطیلات خود این شهر را مقصد خود قرار می‌دادند. اما مجموعه‌ای از اتفاقات موجب شد این شهر، شکوه خود را از دست بدهد.

داستان غم انگیز شهر واروشا

داستان غم انگیز شهر واروشا – شهر ارواح واقعی

تاریخچه‌ای کوتاه از شهر واروشا

واروشا در دوران اوج خود تنها 3900 نفر جمعیت محلی داشته، اما هر ساله نزدیک به 700 هزار نفر از این شهر دیدن می‌کردند. محل ساخت اولین هتل هفت ستاره‌ی دنیا نیز در این شهر بود. صنعت گردشگری به حدی در این شهر رونق داشته که برخی هتل‌های این شهر تا سال 2020 رزرو شده بودند. اما متاسفانه این شهر اکنون تبدیل به شهر ارواح شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر واروشا

واروشا یا ماراش ناحیه‌ای واقع در شهر فاماگوستا است که در اوایل دهه هفتاد میلادی عنوان معروف‌ترین ناحیه‌ی قبرش را به دوش می‌کشید. جمعیت ساکن در این منطقه شامل افراد یونانی می‌شد که همگی آنها، این شهر را در سال 1974 به‌علت جنگ رها کردند و به قسمت‌های جنوبی مهاجرت کردند. این شهر تا به الان، همچنان خالی از سکنه باقی مانده است.

داستان غم انگیز شهر واروشا

شهر ارواح واقعی

عملیات آتیلا و تاثیر آن روی شهر واروشا

عملیات آتیلا یک عملیات نظامی بزرگ بود که ارتش ترکیه در تابستان سال 1974 در شهر واروشا اجرا کرد. دلیل اجرای این عملیات، اقدام یونان برای تصرف این مکان و انجام کودتا بود. حاصل رخ دادن جنگ در این منطقه، مهاجرت تمامی ساکنان این شهر به مناطق دیگر بود. دولت قصد داشت ساکنان را پس از اتمام جنگ به این منطقه برگرداند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

دلیل انتخاب نام آتیلا برای این عملیات

انتخاب نام آتیلا برای این عملیات برای ادای احترام به «آتیلا هماگر» (Atilla The Hun) بوده است. آتیلا هماگر، رهبر هون‌ها در قرون وسطی بوده که در قرن پنجم میلادی حکومت می‌کرد. او به‌عنوان یکی از فرمانروایان و مبارزان بزرگ شناخته می‌شد و تاثیرات او در تاریخ اروپا را نمی‌توان نادیده گرفت.

داستان شهر ارواح

داستان غم انگیز شهر واروشا

مجوعه اقدامات صورت گرفته در عملیات آتیلا

همان‌طور که گفته شد دلیل اصلی انجام این عملیات توسط ارتش ترکیه، کودتای یونانیان در قبرس و فرستاده شدن نیروهای یونانی به این جزیره بود. ترکیه نیز در پاسخ، نیروهای خود را به جزیره ارسال کرد و نقاط شمالی قبرس را تصرف کرد.
عملیات آتیلا با گسترش مناطق تحت کنترل ترکیه، اعلام استقلال جمهوری قبرش شمالی و تشکیل یک ناحیه مستقل با نام «کیلیس» به اتمام رسید. تقسیم شدن جزیره قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی، حاصل این عملیات بوده است. لازم به ذکر است که قسمت جنوبی در حال حاضر تحت کنترل یونان قرار دارد.

آثار جنگ را همچنان می‌توان در جای‌جای شهر دید. آثار بمب‌های منفجر شده، جای گلوله‌های روی دیوار، قفل‌هایی که روی در خانه‌ها زده شده و پس از گذشت سال‌ها همچنان باز نشده‌اند و موارد دیگری که این شهر را مانند شهر ارواح نشان می‌دهد. در ادامه می‌توانید عکس‌های بیشتری از این شهر را ببینید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*