سایپا اطلس

سایپا اطلس، هاچ بک جدید بازار ایران را بخریم یا نه؟

سایپا اطلس به‌عنوان هاچ بک جدید بازار ایران با قیمت 406 میلیون تومان در سامانه یکپارچه عرضه شد؛ اما آیا Atlas ارزش خرید دارد؟ در ادامه با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا خواهیم شد.

اطلس به‌عنوان جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود که سرانجام به‌تازگی در قالب پیش فروش از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی به مشتریان عرضه شد. با توجه به این‌که قیمت نهایی این خودرو به 406 میلیون تومان می‌رسد، آیا سایپا Atlas ارزش خرید را دارد؟ در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز با بررسی مشخصات و امکانات این خودرو به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

معرفی سایپا اطلس

سایپا اطلس

سایپا اطلس در قالب یک هاچ بک از 4 متر طول، 2.4 متر فاصله محوری و 285 لیتر فضای بار بهره می‌برد که از این لحاظ در سطح هیوندای اکسنت جای می‌گیرد. در حال حاضر این خودرو در تیپ G به‌عنوان فول‌ترین تیپ از مدل‌های دستی روانه بازار خواهد شد.

مشخصات فنی سایپا اطلس

پیشرانه سایپا اطلس نسبت به سایر محصولات پلتفرم X200 تغییرات زیادی را تجربه کرده و اکنون می‌تواند قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را به تولید برساند. با توجه به این‌که قدرت و گشتاور در دور موتور پایین‌تر نسبت به قبل تولید می‌شود، مصرف سوخت این خودرو نیز نسبت به سایر محصولات این خانواده نظیر تیبا و کوییک حدود 1 لیتر کاهش یافته و اکنون به‌ازای هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

سایپا اطلس

سایپا روی پیشرانه اطلس تغییراتی نظیر افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید، میل سوپاپ جدید، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، ارتقای پورت‌های هوا و دود، اصلاح سامانه خنک کاری و طراحی سرسیلندر جدید برای ارتقای محفظه احتراق را در نظر گرفته است.

سایپا اطلس

همچنین مهندسان از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید در این خودرو استفاده کردند که باعث کاهش اصطکاک پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شود. ضمن این‌که برای این پیشرانه از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل به‌جای طرح چدنی M15 معمولی استفاده شده که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را به‌همراه دارد.

امکانات ایمنی

سایپا اطلس

سایپا اطلس در جلو از ترمزهای دیسکی و در عقب از ترمزهای کاسه‌ای بهره می‌برد. همچنین تمام تیپ‌های این خودرو به امکانات ایمنی متعددی چون کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، دو ایربگ ایمنی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون عقب‌گرد خودرو (HSA)، کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی BAS، سیستم ترمزهای ABS و EBD بهره می‌برد.

امکانات رفاهی

Saipa Atlas

سایپا برای اطلس امکانات رفاهی متعددی چون تریم دو رنگ داخلی، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی جانبی، روکش چرم صندلی‌ها، کنترل صدا از روی فرمان، دوربین عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچی، نشانگر سرویس دوره‌ای، دستگیره آسان بازشو، باربند اسپرت، Auto Light، سنسور نور، غربیلک D فرمان، چراغ روشنایی در روز، سنسور عقب، نشانگر تعویض دنده و سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک در نظر گرفته است.

برتری سایپا اطلس نسبت به رقبای هم‌قیمت

بررسی مشخصات و سطح امکانات سایپا اطلس نشان می‌دهد این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌رده خارجی خود نیز برتری دارد. در واقع مشتریان با پرداخت 406 میلیون تومان می‌توانند سایپا اطلس را در قالب یک هاچ بک صفر کیلومتر با قدرت 90 اسب بخار، گیربکس دستی و امکانات مناسبی چون دوربین عقب، نمایشگر 7 اینچی، سیستم کنترل کشش و پایداری خریداری کنند.

Saipa Atlas

این در حالی است که با این مقدار بودجه، مشتریان می‌توانند در بازار ایران پژو 206 تیپ 2 با کارکرد حداقل 3 سال را خریداری کنند که پیشرانه آن 15 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن‌متر گشتاور کمتری از اطلس را تولید می‌کند. همچنین سایپا اطلس از امکانات بیشتری نسبت به پژو 206 تیپ 2 بهره می‌برد و فضای سرنشینان و بار بیشتری را به‌همراه دارد.

از طرفی با توجه به این‌که تولید پژو 206 متوقف شده، سایپا اطلس به‌عنوان یک هاچ بک جدید گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. همچنین اگر با این بودجه تمایل دارید یک سدان کلاس C با ابعاد بزرگتر از اطلس را خریداری کنید، باید به دنبال گزینه‌های با کارکرد 5 سال و اکثرا بالای 100 هزار کیلومتر باشید که بیشتر آنها نظیر سمند یا تندر 90 دیگر تولید نمی‌شوند.

مقایسه سایپا اطلس با نزدیک‌ترین رقیب

پژو 207 با پیشرانه TU3 به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب سایپا اطلس در بازار ایران به‌شمار می‌رود. اولین تفاوت این دو خودرو به بخش ابعاد آنها مربوط می‌شود؛ چرا که طول و ارتفاع اطلس به‌ترتیب 24 و 10 سانتی‌متر از پژو 207i بیشتر است. هرچند فاصله بین دو محور هر دو خودرو تقریبا 2.4 متر بوده، اما به‌شکل دقیق فاصله بین محوری پژو 207 حدود 3 سانتی‌متر از اطلس بیشتر است که البته اطلس با فضای بار و صندوق 285 لیتری نسبت به فضای بار و صندوق 245 لیتری پژو 207 توانسته این نقطه ضعف را جبران کند.

Saipa Atlas

اطلس و پژو 207i هر دو از موتورهای 4 سیلندر و 8 سوپاپ بهره می‌برند؛ اما موتور نسبتا قدیمی TU3 پژو 207 با حجم 1360 سی‌سی خود می‌تواند قدرتی برابر با 75 اسب بخار و گشتاور 113 نیوتن‌متر را تولید کند. این در حالی است که موتور ارتقا پیدا کرده 1503 سی‌سی اطلس قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را به تولید می‌رساند. قدرت تولید شده از هر دو پیشرانه توسط گیربکس 5 سرعته به چرخ‌ها می‌رسد و وزن هر دو خودرو نیز تقریبا برابر است.

جمع‌بندی

به‌طور کلی سایپا اطلس به‌عنوان قوی‌ترین و فول آپشن‌ترین عضو خانواده پلتفرم X200 سایپا محسوب می‌شود که در بخش فنی، امکانات رفاهی و ایمنی می‌تواند به خوبی به نیاز مشتریان پاسخ دهد. ضمن این‌که طراحی این خودرو نیز نسبت به سایر خودروهای این خانواده و رقبا در سطح قابل قبولی دارد و در صورت عرضه به بازار می‌تواند نگاه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*