حالت هیولا (Beast Mode) جنگنده اف ۳۵

حالت هیولا (Beast Mode) در جنگنده اف ۳۵ چیست؟

حالت هیولا یا Beast Mode روی جنگنده اف ۳۵ لاکهید مارتین، یکی از نوآورانه‌ترین پیکربندی‌های دنیای جت‌های جنگی است. اما این حالت دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

جنگنده اف ۳۵ Joint Strike Fighter ساخت شرکت لاکهید مارتین، یکی از پیشرفته‌ترین پلتفرم‌های جنگده روی کره زمین را ارائه می‌کند. این هواپیمای جنگی مناسب طیف گسترده‌ای از مأموریت‌های نظامی است و با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند کار چند هواپیمای مختلف را انجام دهد. یکی از شناخته‌شده‌ترین حالت‌های این هواپیما در بین علاقه‌مندان به اخبار نظامی و جنگ افزارها، حالت هیولا یا Beast Mode جنگنده اف ۳۵ است که در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد و به بررسی آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

تحلیلگر ارشد روس: جنگنده F-35 می‌تواند با بمب هسته‌ای B61 به مسکو حمله اتمی کند

حالت هیولا در جنگنده اف ۳۵ چیست؟

این اصطلاح در مورد یک حالت جنگنده F-35 است و یکی از حالت‌های آن را برای مأموریت‌های نظامی نشان می‌دهد. حالت مخفی یا Stealth Mode در F-35 به سلاح‌های داخلی اشاره دارد که شانس شناسایی آن توسط رادارها را می‌کاهد. این درحالیست که حالت هیولا یا Beast Mode کل سلاح‌های داخلی و خارجی روی بدنه این هواپیما را در بر می‌گیرد.

حالت هیولا (Beast Mode) جنگنده اف ۳۵

حالت هیولا (Beast Mode) در جنگنده اف ۳۵

در حالت Stealth Mode، هواپیما می‌تواند سلاح‌هایی با وزن ۵،۷۰۰ پوند را حمل کند، در حالی که وقتی حالت Beast Mode فعال باشد، این جت سلاح‌هایی با وزن ۲۲ هزار پوند شامل سلاح‌های هوا-به-هوا و هوا-به-زمین را حمل کند. متیو هارپر، یکی از فرماندهان نظامی نیروی هوایی استرالیا در توضیح عملکرد این حالت می‌گوید:

این طراحی به نسخه استرالیایی جت جنگی F-35A اجازه می‌دهد خودش را با الزامات عملیات‌ها و تهدیدات محیطی، سازگار کند. این حالت در محیط‌هایی کارایی دارد که استفاده حداکثری از مهمات نسبت به رادارگریز بودن اولویت بیشتری داشته باشد.

بنابراین در مجموع، پس از عبور از رادارها و زمانی که دیگر هیچ نگرانی بابت شناسایی وجود ندارد، این جت جنگی می‌تواند به حالت هیولا تغییر وضعیت داده و با ۲۲ هزار پوند سلاح، در یک پیروزی هوایی عظیم پیروزی خودش را تثبیت کند.

جت F-35 در این حالت چه سلاح‌هایی را می‌تواند حمل کند؟

سلاح‌هایی که در این حالت می‌تواند حمل کند، کاملا به نیازهای مأموریت بستگی خواهد داشت. لاکهید مارتین می‌گوید، بیش از ۹۷۰ فروند جت F-35 به ۱۰ کشور جهان تحویل داده شده است. یکی از مأموریت‌های آزمایشی که آن پشت سر گذرانده، برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا بوده است که در آن جت‌ها را با شش بمب هدایت شونده لیزری (چهار بمب نصب شده روی بال‌ها و دو بمب نصب شده در محفظه بمب‌ها) از طریق ناوهای هواپیمابر به پرواز درآوده و با موشک‌های Air 9X شلیک کرده است.

حالت هیولا (Beast Mode) جنگنده اف ۳۵

حالت هیولا (Beast Mode) در جنگنده اف ۳۵

البته جت اف ۳۵ در این آزمایش، بمب‌های بدون احتراق را حمل می‌کرده است (بمب‌هایی که با برخورد به هدف منفجر نمی‌شوند و کاربرد آموزشی دارند) تا تفاوت حالت‌های مختلف این جنگنده بررسی شود. چرا که وقتی این حالت فعال شود، یک موقعیت اضطراری است که خلبان باید در فرصت کمی هدف‌گیری کرده و بمب‌ها را به‌سمت هدف پرتاب کند. در بسیاری از موارد جنگنده به‌صورت پیش‌فرض با سلاح‌هایی آماده بلند می‌شود و پس از بازگشت از مأموریت هم با همان سلاح‌ها فرود می‌آید. اما در این حالت چالش‌برانگیز خلبان جنگنده حالتی را تجربه خواهد کرد که با وضعیت عادی فرق می‌کند. با وجود اینکه F-35 یک جنگنده فوق‌العاده قدرتمند است، اما با شش بمب و موشک هدایت‌شونده لیزری سنگین‌وزن، خلبان پرواز متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*