داریا باند

بررسی داریا باند ؛ گوشی پرحاشیه ایرانی-هندی-چینی

داریا باند به‌عنوان یک گوشی به‌ظاهر ایرانی مدتی است که به بازار ایران آمده است. در این مطلب با بررسی مشخصات، طراحی، دوربین، باتری، نمایشگر، سخت افزار و نرم افزار داریا Bond همراه ما باشید.

از مدت‌ها پیش، وزارت ارتباطات و سایر مسئولان ذی‌ربط، تاکید زیادی روی تولید گوشی های بومی داشته‌اند. به همین دلیل نگرانی‌های زیادی در این رابطه به‌وجود آمد که شاید همان بلایی که سر بازار خودرو و لوازم خانگی آوردند، بر سر بازار موبایل هم بیاورند؛ یعنی ممنوعیت واردات محصولات خارجی و غالب کردن محصولات بی‌کیفیت داخلی به مردم با قیمت‌های فضایی. این نگرانی‌ها با ممنوعیت واردات گوشی های آیفون و سپس معرفی و عرضه گوشی به‌اصطلاح داخلی داریا باند، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

شرکت داریا همراه که مسئولیت واردات و عرضه گوشی های سامسونگ به بازار ایران را بر عهده دارد، بر اساس برخی شایعات یکی از متهم‌های پشت پرده ممنوعیت واردات گوشی های آیفون شناخته شده است. با این حال این شرکت مدتی پیش از گوشی داخلی خود با نام داریا Bond رونمایی و آن را به بازار ایران عرضه کرد. این اتفاق با واکنش‌های منفی شدیدی از سوی کاربران مواجه شد و از همان ابتدا می‌توانستیم حدس بزنیم که قرار نیست خریداران گوشی های موبایل در بازار ایران روی خوش به این گوشی ظاهرا ایرانی نشان دهند.

داریا باند

داریا باند روی کاغذ مشخصات بدی ندارد، اما در واقعیت می‌توانیم با قاطعیت به شما بگوییم که این گوشی از لحاظ عملکرد بخش‌های مختلف، توانایی رقابت با گوشی‌های مطرح بازار، مثل میان رده‌های سامسونگ و شیائومی را ندارد. نکته مهم دیگر این که بر سر اصالت این گوشی نیز حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. با این که در برخی خبرها، گوشی باند به‌عنوان یک گوشی ایرانی معرفی شده، اما به‌نظر می‌رسد این دستگاه در واقع یک گوشی بی نام و نشان هندی-چینی است. در ادامه، این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد. اما حالا بیایید ببینیم داریا باند چه در چنته دارد. در این مطلب قصد داریم مشخصات، طراحی، نمایشگر، باتری، سخت افزار، نرم افزار و دوربین داریا Bond را بیشتر بررسی کنیم.

فهرست عناوین بررسی گوشی داریا باند

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

معرفی کوتاه

داریا باند

داریا همراه در تابستان امسال از گوشی Bond رونمایی کرد تا پروژه تولید گوشی ایرانی که مدت‌هاست مسئولان کشور روی آن تاکید کرده‌اند و هدف‌گذاری‌های لازم را نیز انجام داده‌اند، وارد فاز جدیدی شود. داریا همراه اعلام کرده طراحی این گوشی در داخل ایران انجام شده و پس از انتخاب قطعات و سخت افزار گوشی، تولید آن به‌صورت ODM به یک شرکت چینی سپرده شده است. همچنین این شرکت اعلام کرد برای برخورداری از سرویس‌های گوگل یا GMS، از طریق شرکای بین‌المللی با گوگل مذاکره است.

این گوشی به سیستم عامل DariaOS مبتنی بر اندروید 13 مجهز شده و بنا بر ادعای این شرکت، تا دو سال بروزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت می‌کند. نمایشگر 6.78 اینچی OLED با رفرش ریت 120 هرتزی و وضوح فول اچ دی پلاس به‌همراه لبه‌های خمیده در جلوی گوشی قرار گرفته و در دل گوشی نیز شاهد به‌کارگیری تراشه مدیاتک دایمنسیتی 7050 هستیم. این گوشی از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است.

باتری 4700 میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 66 واتی، انرژی لازم برای گوشی را تامین می‌کند و در پشت گوشی شاهد قرارگیری دوربین سه گانه با سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی هستیم. در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

داریا باند در حال حاضر با قیمت حدود 7 میلیون تومان در نسخه 8/256 گیگابایتی به بازار عرضه می‌شود. البته جالب توجه است که خود شرکت داریا همراه در سایت خود، این گوشی را در رنگ مشکی به همراه شارژر 66 واتی با قیمت 9 میلیون و 999 هزار تومان برای فروش گذاشته است.

مشخصات فنی

ابعاد163 در 74 در 8 میلی‌متر
وزن210 گرم
جنس بدنهشیشه‌ای
سیم کارتدو سیم کارت نانو
محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IP54
صفحه نمایش6.78 اینچی سوپر امولد با لبه‌های منحنی، رفرش ریت 120 هرتز، وضوح فول اچ دی پلاس یا 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، روشنایی 520 نیت، محافظ صفحه نمایش Schott Xensation alpha
سیستم عاملداریا او اس 4.0 مبتنی بر اندروید 13
تراشهمدیاتک دایمنسیتی 7050 شش نانومتری
پردازندههشت هسته‌ای شامل دو هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازشگر گرافیکیMali-G68 MC4
رم8 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
دوربین پشتسه گانه
دوربین اول50 مگاپیکسلی استاندارد با دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی 24 میلی‌متر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، اندازه سنسور 1/1.56 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر
دوربین دوم8 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/4 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
دوربین سوم2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
سایر ویژگی‌های دوربیندستیار هوش مصنوعی، اچ دی آر، پانوراما، حالت شب، پرتره، فیلمبرداری اسلوموشن، لرزش‌گیر الکترونیکی EIS برای فیلمبرداری، فیلمبرداری 4K در 30 فریم بر ثانیه یا 2K در 30 فریم بر ثانیه یا 1080p در 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی16 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.5، اندازه سنسور 1/3.06 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر، اچ دی آر، فیلمبرداری 1080p در 30 فریم بر ثانیه
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, daul-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث5.2
مکان یابیجی پی اس، GLONASS، BDS، GALILEO
یو اس بیدرگاه Type-C 2.0
ان اف سیندارد
حسگر اثر انگشتدارد، در زیر نمایشگر
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فیس آی دی
باتری4700 میلی‌آمپرساعتی غیر قابل جداسازی توسط کاربر
شارژر66 وات سیمی با توان شارژ کل باتری در 50 دقیقه

طراحی و کیفیت ساخت

داریا باند

طراحی داریا باند، امضای مخصوص به خودش را دارد و نمی‌توانیم ظاهر آن را تقلیدی از سایر گوشی‌های موجود در بازار بدانیم. در جلوی گوشی شاهد نمایشگر خمیده‌ای هستیم که با انحنای 90 درجه‌ای به فریم کرومی متصل شده است. خوشبختانه حاشیه‌های بسیار کمی را در اطراف نمایشگر می‌بینیم و جلوه زیبایی را در جلوی گوشی به‌وجود آورده است. حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر تعبیه شده و دوربین سلفی نیز درون یک حفره کوچک قرار دارد.

فریم گوشی از جنس آلومینیوم و پنل پشتی از جنس کامپوزیت است که ظاهرا یک لایه شیشه روی آن پوشانده شده است. این گوشی دارای وزن 210 گرم است و ضخامت آن نیز به 8 میلی‌متر می‌رسد و با این اوصاف نمی‌توان آن را در دسته گوشی‌های سبک و باریک قرار داد؛ اما آنقدرها هم سنگین و زمخت نیست که شما را اذیت کند. داریا باند در رنگ‌های مشکی، سبز و نقره‌ای به بازار عرضه می‌شود و تنوع رنگی خیلی زیادی ندارد. درون جعبه هم یک قاب محافظ ژله‌ای، کابل شارژ، تبدیل یو اس بی C به جک هدفون و هندزفری به شما ارائه می‌شود؛ اما متاسفانه اگر بخواهید تجهیزات جانبی این گوشی را در بازار تهیه کنید، به مشکل برمی‌خورید و احتمالا نمی‌توانید به‌راحتی آنها را پیدا کنید.

در قسمت بالایی پنل پشتی، ماژول دوربین‌ها را مشاهده می‌کنیم. سه لنز دوربین به‌صورت افقی درون یک برجستگی مستطیلی‌شکل قرار گرفته‌اند که تقریبا یک میلی‌متر برآمدگی دارند. نوشته 50MP AI Triple Camera به‌همراه فلاش نیز در بالای لنز دوربین‌ها به چشم می‌خورد. لوگو و اسم داریا در مرکز پنل پشتی به‌شکلی سایه‌دار حک شده و در پایین پنل پشتی نیز نوشته Bond را با فونت جالبی مشاهده می‌کنیم.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور با اندازه‌ای نسبتا بزرگ در لبه سمت راست دیده می‌شوند و لبه پایینی دستگاه میزبان درگاه یو اس بی C، اسپیکر، میکروفون و درگاه سیم کارت است. شما می‌توانید دو سیم کارت نانو با پشتیبانی از شبکه 5G را در این گوشی قرار دهید. همچنین در داریا باند فقط یک خروجی اسپیکر وجود دارد و انتظار صدای استریو را نداشته باشید. در لبه بالایی گوشی به‌جز یک حفره میکروفون چیز دیگری وجود ندارد و در لبه سمت چپ نیز هیچ چیزی دیده نمی‌شود.

در مجموع شاید بتوان گفت طراحی داریا باند، بهترین قسمت این گوشی است و نمی‌توان ایراد خیلی خاصی را از آن گرفت. داریا باند از طراحی آراسته و نسبتا خوبی بهره می‌برد و حداقل در این بخش شاید بتواند امتیاز کافی را از ما دریافت کند.

صفحه نمایش

داریا باند

داریا باند از صفحه نمایش 6.78 اینچی امولد با لبه‌های خمیده بهره می‌برد. وضوح نمایشگر،‌ فول اچ دی یا 1080 در 2400 پیکسل است و از نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. نسبت تصویر 20 به 9، شدت روشنایی 520 نیت و تراکم پیکسلی 388 پیکسل در هر اینچ از دیگر ویژگی‌های نمایشگر داریا Bond محسوب می‌شوند.

روشنایی نمایشگر با این که نسبت به خیلی از گوشی های موجود در بازار، زیاد نیست، اما کافی خواهد بود و شما در زیر نور مستقیم خورشید نیز می‌توانید محتوای به‌نمایش درآمده در نمایشگر را مشاهده کنید. یک گلس محافظ روی نمایشگر قرار گرفته و خوشبختانه شما نیازی به خرید گلس به‌صورت جداگانه نخواهید داشت. با این حال این گلس به‌دلیل براق بودن خود به‌شدت لکه‌ها و اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و احتمالا مجبور خواهید شد به‌طور مداوم آن را تمیز کنید.

روی نمایشگر از محافظ گوریلا گلس استفاده نشده، اما بر اساس اعلام شرکت داریا همراه، این کمپانی برای افزایش مقاومت نمایشگر از شیشه Schott Xensation alpha استفاده کرده است. نمایش رنگ‌ها، وضوح تصویر و کیفیت آن برای یک گوشی در این رده قیمتی خوب به‌نظر می‌رسد. قابلیت دارک مود یا حالت تیره هم برای نمایشگر وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تم رابط کاربری را به رنگ تیره دربیاورید.

سخت افزار

داریا باند

داریا باند به چیپست شش نانومتری مدیاتک دایمنسیتی 7050 مجهز شده است. این گوشی از پردازنده هشت هسته‌ای با 6 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 و 2 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 بهره می‌برد و برای پردازشگر گرافیکی نیز از Mali-G68 استفاده شده است. داریا باند به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی عرضه می‌شود و متاسفانه پشتیبانی از کارت حافظه جانبی وجود ندارد و باید به همین 256 گیگابایت بسنده کنید.

تراشه دایمنسیتی 7050 یکی از چیپست‌های میان‌رده مدیاتک محسوب می‌شود که عملکردی نزدیک به Dimensity 1080 دارد که این تراشه را در گوشی میان رده ردمی نوت 12 پرو 5G دیده بودیم. همچنین این تراشه از رقیب کوالکامی خود یعنی اسنپدراگون 778 جی، حدود 20 درصد ضعیف‌تر خواهد بود. در هر صورت، داریا باند برای اجرای بیشتر بازی‌های موبایلی روز مشکل خاصی ندارد و اکثر بازی‌ها را با نرخ 60 فریم بر ثانیه در تنظیمات گرافیکی مناسب اجرا می‌کند و گرمای زیادی را در حین بازی کردن تولید نخواهد کرد.

داریا Bond همچنین از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و از دیگر ویژگی‌های سخت افزاری آن می‌توان به فناوری VoLTE برای تماس صوتی، ViLTE برای تماس تصویری، بلوتوث 5.2، وای فای 6، درگاه یو اس بی C، جی پی اس، GLONASS، بیدو، GALILEO، حسگر تشخیص اثر انگشت در زیر نمایشگر، فیس آی دی یا تشخیص چهره و ژیروسکوپ اشاره کرد. همچنین این گوشی دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست، اما درون جعبه یک تبدیل یو اس بی C به جک هدفون را به شما ارائه می‌کند که به‌وسیله آن می‌توانید هدفون‌های خود را به گوشی متصل کنید.

سیستم عامل و رابط کاربری

داریا باند

داریا باند از سیستم عامل و رابط کاربری DariaOS 4.0 مبتنی بر اندروید 13 استفاده می‌کند. داریا همراه برخی اصلاحات را روی سیستم عامل اندروید 13 به‌وجود آورده تا رابط کاربری اختصاصی خود را در اختیار کاربران قرار دهد. بنا بر اعلام این شرکت، کاربران می‌توانند تا آپدیت سیستم عامل اندروید 15 را نیز دریافت کنند و احتمالا دو سال پشتیبانی نرم افزاری از آن خواهند داشت.

در رابط کاربری داریا باند، ویژگی خیلی خاص و منحصربه‌فردی دیده نمی‌شود و همان قابلیت‌های معمول سایر گوشی‌ها را در اینجا نیز می‌توانید پیدا کنید. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، داریا همراه برای دریافت سرویس‌های موبایلی گوگل یا GMS از طریق شرکای بین‌المللی خود با گوگل مذاکره کرده و توانسته سرویس‌های گوگل را به این گوشی خود اضافه کند.

همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارد با ارائه اکوسیستمی از سرویس‌های در حال توسعه بر بستر Web 3.0 مانند Own2Earn، Sell2Earn و Talk2Earn، امکان درآمدزایی، کسب امتیاز و استفاده از این امتیازها برای دریافت خدمات را در اختیار کاربران خود قرار دهد. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره کنیم که در پاییز امسال، اولین بروزرسانی نرم افزاری برای سیستم عامل داریا باند عرضه شد و داریا همراه سعی کرده در این آپدیت، برخی از ایرادها و مشکلات کاربران را برطرف کند.

قابلیت‌های جدیدی در این نسخه به گوشی اضافه شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به وای فای Repeater، اضافه شدن حالت 50 مگاپیکسلی به اپلیکیشن دوربین، حالت محدود کردن شارژ باتری یا Battery Charge Limiting، اضافه شدن حالت Display Color، حالت نمایشگر همواره روشن یا Always-on Display، فیلمبرداری 60 فریم بر ثانیه و گزینه خاموش کردن نمایشگر در طول ضبط ویدیو از صفحه اشاره کرد.

همچنین داریا اعلام کرده عملکرد گوشی در برخی بخش‌ها از جمله حسگر تشخیص اثر انگشت، میزان روشنایی نمایشگر، سرعت باز شدن قفل صفحه، قابلیت‌های ضبط صدا و ویدیو، سنسور مجاورت و حالت HDR بهبود یافته است. برخی ایرادهایی که در قسمت‌هایی مانند قفل صفحه، عملکرد لنز دوربین، خاموش شدن صفحه هنگام تماس، آیکون‌های تقویم و ساعت و موارد این‌چنینی وجود داشتند برطرف شده و در نهایت این‌که رابط کاربری برنامه‌های پیش‌فرضی مانند «گزارشگر داریا» و «ماشین حساب» نیز بهبود پیدا کرده‌اند.

باتری

داریا باند

داریا باند به باتری 4700 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم یونی غیر قابل جداسازی توسط کاربر مجهز شده است. بنا بر اعلام داریا همراه، باتری این گوشی در حالت 4G و استندبای تا 100 ساعت و در حالت 5G و استندبای تا 80 ساعت شارژدهی خواهد داشت. همچنین این گوشی از قابلیت شارژ سریع 66 واتی پشتیبانی می‌کند، اما متاسفانه درون جعبه، هیچ شارژری وجود ندارد. البته داریا همراه اعلام کرده اگر این گوشی را به‌صورت آفلاین خریداری کردید باید شارژر را از فروشنده تحویل بگیرید و اگر هم گوشی را به‌صورت آنلاین خریداری کردید، شارژر به‌صورت جداگانه برای خریدار ارسال می‌شود.

طبق اعلام داریا همراه، با استفاده از شارژر 66 واتی، می‌توانید در مدت 15 دقیقه تا 50 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید و برای شارژ کامل باتری از صفر تا صد درصد نیز به حدود 50 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. باتری داریا باند در استفاده‌های روزمره تقریبا تا یک روز کاری شما را همراهی می‌کند، اما انتظار بیشتر از این نداشته باشید. قابلیت‌هایی مانند Adaptive Battery نیز وجود دارند که به شما نشان می‌دهد چه اپلیکیشنی باتری بیشتری مصرف می‌کند. حالت Battery Saver هم برای صرفه‌جویی در مصرف باتری در مواقع ضروری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

همچنین باید در پایان این بخش به این نکته اشاره کنیم که پشتیبانی از شارژ بی سیم در داریا Bond وجود ندارد.

دوربین

داریا باند

نقطه ضعف اصلی و شاید ضعیف‌ترین بخش داریا باند، دوربین آن است. در پشت گوشی شاهد سه دوربین اصلی هستیم که حسگر اصلی آن 50 مگاپیکسلی است. این حسگر که توسط شرکت OmniVision ساخته شده، دارای ویژگی‌هایی مانند دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی 24 میلی‌متر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)، اندازه سنسور 1/1.56 اینچ و اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر است.

حسگر اصلی به‌صورت پیش‌فرض، عکس‌ها را در رزولوشن 8.3 مگاپیکسل یا 2160 در 3840 پیکسل ثبت می‌کند و می‌توانید با آن در رزولوشن 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه، فیلمبرداری کنید. دوربین اصلی گوشی در نور روز می‌تواند عکس‌های نسبتا خوبی را ثبت کند و جزئیات و دقت رنگ‌ها در این تصاویر کافی است. با این‌که حالت شب برای این دوربین ارائه شده، اما تصویربرداری در شب واقعا ضعیف است و شما را ناامید می‌کند. حتی فعال کردن Night Mode نیز کمک چندانی نمی‌کند و معمولا عکس‌های گرفته شده در نور کم دارای نویز زیاد، تارشدگی و جزئیات اندک هستند.

دوربین دوم یک حسگر 8 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/4 اینچ و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر است که تصاویر ثبت شده با آن نسبت به دوربین اصلی، کیفیت بسیار پایین‌تری دارد. جزئیات خیلی زیاد نیستند و رنگ‌ها نیز با دقت زیادی ثبت نمی‌شوند. همچنین در گوشه‌های تصویر نیز اعوجاج زیادی را مشاهده می‌کنیم.

دوربین سوم هم یک حسگر 2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4 است که چندان جالب و کاربردی به‌نظر نمی‌رسد. حسگرهای ماکرو حتی در گوشی‌های خوب موجود در بازار نیز عملکرد رضایت‌بخشی ندارند و خیلی نمی‌توانید روی آن حساب باز کنید. با این لنز می‌توانید از فاصله نزدیک از سوژه‌ها عکس‌برداری کنید، اما عکس‌های ثبت شده اصلا کیفیت خوبی ندارند و جزئیات کافی را به ثبت نمی‌رسانند.

برای دوربین سلفی هم از یک حسگر 16 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.5، اندازه سنسور 1/3.06 اینچ، اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر با پشتیبانی از قابلیت اچ دی آر استفاده شده است. دوربین سلفی هم در نور روز می‌تواند عکس‌های راضی کننده‌ای را ثبت کند، اما وقتی نوبت به عکس گرفتن در شب یا در نور کم می‌رسد، عملکرد این دوربین به‌معنای واقعی، فاجعه است. همچنین لرزش‌گیر دوربین هم عملکرد بسیار ضعیفی دارد و اگر دقت نکنید و کمی دستان شما بلرزد، عکس‌های تار و بسیار بی‌کیفیتی را ثبت می‌کند. دوربین سلفی هم می‌تواند با وضوح 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. چه با دوربین سلفی و چه با دوربین‌های پشت گوشی، خبری از فیلمبرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه نخواهد بود. کیفیت ویدیوها هم بد نیستند (البته در نور روز)، ولی در این بخش نیز لرزش‌گیر عملکرد ضعیفی دارد و اکثر ویدیوهای ثبت شده دارای لرزش زیادی هستند.

در نهایت باید به رابط کاربری دوربین داریا باند اشاره کنیم که پیچیدگی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. شما با سوایپ کردن به سمت راست و چپ می‌توانید حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را ببینید و حالت‌های ماکرو و برخی حالت‌های دیگر عکاسی و فیلمبرداری هم در بخش منوی دوربین در دسترس شما قرار گرفته است.

جمع بندی

داریا باند

در جمع بندی بررسی داریا باند، بیایید اول به این موضوع بپردازیم که آیا این گوشی واقعا ایرانی است یا نسخه‌ای ریبرند شده از یک گوشی بی‌نام و نشان است که با لوگوی داریا همراه به بازار عرضه می‌شود؟ داریا باند اعلام کرد گوشی هوشمند Bond به روش ODM/OEM و به‌طور کامل در چین و البته با سفارش شرکت داریا تولید شده و طراحی آن نیز توسط داریا همراه انجام شده است. بنابراین خود داریا همراه نیز اذعان کرده که این گوشی را در ایران تولید نکرده، بلکه سفارش ساخت آن را به یک شرکت چینی داده است؛ اما هیچ‌کس در هیچ جایی اعلام نکرد که دقیقا کدام شرکت چینی وظیفه تولید این گوشی را بر عهده داشته است.

با وجود این اظهارات، اما برخی اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که گوشی داریا باند، در واقع همان گوشی هندی Lava Agni 2 با برخی تفاوت‌های ظاهری جزئی است. شرکت هندی لاوا نیز با یک شرکت سازنده ODM چینی به نام Huaqin همکاری داشته و سفارش ساخت گوشی Agni 2 را به این شرکت چینی داده است. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که احتمالا داریا همراه نیز به همین شرکت چینی سفارش ساخت گوشی Bond را داده و از طرح‌های ODM آماده این شرکت استفاده کرده و فقط در برخی جزئیات طراحی آن، دخل و تصرف‌هایی داشته است.

در هر صورت جمع‌بندی می‌کنیم که داریا باند یک گوشی کاملا ایرانی نیست و به سفارش داریا همراه توسط یک شرکت چینی به‌صورت ODM ساخته شده و با لوگوی داریا همراه و تحت نام Bond در بازار ایران عرضه می‌شود. البته خوشبختانه باید به این نکته هم اشاره کنیم که خود داریا همراه نیز ادعایی غیر از این نداشته و آنها نیز تاکید داشته‌اند که گوشی Bond را در چین سفارش‌گذاری و تولید کرده‌اند.

داریا باند

داریا باند با 90 روز ضمانت تعویض و 18 ماه گارانتی و سرویس‌های ویژه‌ای مانند سرویس سبز و ون تعمیر در محل به مشتریان عرضه می‌شود. این گوشی در رنگ‌های نقره‌ای، سبز و مشکی روانه بازار شده و البته نکته عجیب در مورد قیمت آن است. در حال حاضر داریا Bond در برخی سایت‌های فروش اینترنتی با قیمت حدود 7 میلیون تومان و در برخی سایت‌ها از جمله سایت خود داریا همراه با قیمت حدود 10 میلیون تومان برای نسخه 8/256 گیگابایتی به فروش می‌رسد و ما هم نفهمیدیم دلیل این تفاوت قیمت چیست.

گوشی داریا باند، صرف نظر از تمام مواردی که در بالا گفته شد، در برخی بخش‌ها مانند طراحی، سخت افزار و باتری، عملکرد بدی ندارد و شاید بتواند با برخی رقبای هم‌رده خود رقابت کند. اما در بعضی بخش‌ها از جمله دوربین، واقعا عملکرد آن ناامید کننده است. اما آیا این گوشی می‌تواند به جنگ رقبای هم‌رده خود از برندهای معتبری مانند شیائومی و سامسونگ برود؟

با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده، کاربران هیچ‌گونه اعتمادی به چنین گوشی‌هایی ندارند و دلیل آن هم مشخص و واضح است و نیازی نیست به آنها بپردازیم. رقبای زیادی از برندهای معتبر مثل سامسونگ و شیائومی برای این گوشی در این رده قیمتی وجود دارند که قطعا کار را برای داریا باند سخت می‌کنند؛ مخصوصا اگر بخواهیم قیمت Bond را در حدود 10 میلیون تومان در نظر بگیریم. در بدترین حالت می‌توانید با کمی هزینه بیشتر، گوشی‌های خوبی را از بین محصولات سامسونگ و شیائومی خریداری کنید و با این اوصاف، مشتریان به سختی به خرید یک گوشی بی نام و نشان به نام Bond تمایل نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، حاشیه‌های فراوانی که در اطراف این گوشی و به‌خصوص در اطراف شرکت داریا همراه شکل گرفته باعث شده کاربران واکنش خوبی به آن نشان ندهند؛ از جمله ممنوعیت واردات برخی گوشی‌ها و اخباری که پیرامون بومی‌سازی گوشی‌های تلفن همراه به گوش می‌رسد. همچنین بسیاری از کاربران نیز نسبت به امنیت اطلاعات خود اطمینان ندارند و مجموع این دلایل باعث شده روی خوشی به داریا باند نشان داده نشود.

ما در این مطلب سعی کردیم گوشی داریا باند را به‌صورت منصفانه و به دور از جانبداری مورد بررسی قرار دهیم و البته به برخی حواشی و ابهامات پیرامون آن بپردازیم. نظر شما درباره داریا باند چیست؟ آیا حاضر به خرید این گوشی هستید؟ آیا داریا Bond را در حد رقابت با محصولات هم‌رده سامسونگ و شیائومی می‌دانید؟

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی و کیفیت ساخت نسبتا خوب
  • سرعت شارژ خوب
  • سخت افزار مناسب در این رده قیمتی

معایب

  • دوربین‌های ضعیف
  • شارژدهی نه‌چندان زیاد
  • نبود تجهیزات جانبی