رقیب تسلا

شرکتی که ایلان ماسک آن را مسخره می‌کرد، حالا به رقیب خطرناکی برای تسلا تبدیل شده است

کمپانی BYD، برند چینی که سال‌ها پیش ایلان ماسک به مسخره کردن آن‌ها پرداخته بود، اکنون سرسخت‌ترین رقیب تسلا بوده و به‌زودی از آن گذر خواهد کرد!

علاقمندان به خودروهای الکتریکی و کمپانی تسلا احتمالا مصاحبه معروف ایلان ماسک، مدیر عامل این کمپانی در سال 2011 در خصوص کمپانی چینی BYD را به یاد دارند که در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد. در آن مصاحبه، سوال مربوط به احساس خطر ماسک از ظهور کمپانی چینی BYD باعث خنده او و به ربان آوردن جمله معروف «آیا تا حالا خودروهای آن‌ها را دیده‌اید؟» شد!

به دلایل متعددی کمپانی BYD در آن زمان برند مطرح و خوشنامی به شمار نمی‌رفت و دید مثبتی نسبت به آن وجود نداشت. دلیل عمده این مساله خودروهای الکتریکی قدیمی این کمپانی بودند که ظاهری بسیار ضعیف و بی‌کیفیت داشته و طراحی شبیه به خودروهای ارزان‌قیمت بنزینی آن زمان را ارائه می‌کردند. همچنین کیفیت ساخت نسل‌های اولیه خودروهای الکتریکی BYD هم چنگی به دل نمی‌زد و مشخصات فنی و مسافت پیمایش آن‌ها نیز اصلا دلچسب نبودند!

کمپانی BYD

با این حال با گذشت بیش از ده سال از آن مصاحبه معروف، این خودروساز چینی نه تنها توانسته به بزرگترین کمپانی تولیدکننده خودروهای برقی در کشور چین تبدیل شود؛ بلکه در شرف پشت سر گذاشتن تسلا و تبدیل شدن به پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در دنیاست. این موفقیت خیره‌کننده BYD باعث شد که ماسک نیز اظهارنظر غیرحرفه‌ای خود را اصلاح کرده و خودروهای تولیدشده توسط این کمپانی را «به‌شدت رقابتی» توصیف کند.

در گجت نیوز بخوانید:

هاچبک برقی BYD دلفین بهترین خودروی سال 2024 از نگاه مجله Carbuyer

نگاهی ساده به آمار و ارقام فروش دو کمپانی تسلا و BYD گویای این مساله است که رقیب چینی تسلا احتمالا در سه ماهه نسخه 2024 قادر به فروش تعداد خودروهای بیشتری در مقایسه با این کمپانی خواهد بود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد تغییر بزرگی در بازار خودروهای الکتریکی در ابعاد جهانی خواهیم بود تا اهمیت کشور چین و صنعت خودروسازی این کشور در دنیا بیش از پیش مشخص شود. ظهور برند BYD همچنین باعث شده که چین موفق به عبور از کشورهای صنعتی بزرگی چون آمریکا، کره جنوبی و آلمان شود که سال‌هاست بر دنیای خودروسازی حکمرانی می‌کنند. کشور چین تا ماه اکتبر سال 2023 موفق به تولید 3.6 میلیون دستگاه خودرو شده بود که 1.3 میلیون دستگاه از آن‌ها خودروهای الکتریکی بوده‌اند.

رقیب تسلا

در عین حال، نکته جالب آن است که علیرغم این فروش بالای محصولات BYD، نام این برند در کشورهای غیر چین تقریبا ناشناخته است!

BYD؛ رقیب ناشناخته و سرسخت تسلا!

به نظر می‌رسد دوره فعالیت در سایه کمپانی BYD به سر آمده باشد و این کمپانی به‌زودی فعالیت خود در بازارهای جهانی را به ابعادی جدید گسترش خواهد داد! اکنون برای همه مشخص شده که این کمپانی به هیچ وجه یک خودروساز مقلد و بدون خلاقیت نیست؛ بلکه در عوض برنامه‌ریزی بلندمدتی روی خودروهای الکتریکی داشته و قصد دارد با سرمایه گذاری سنگین در بخش‌های تحقیق، توسعه و فناوری‌های باتری به حضور قدرتمند و تاثیرگذار خود در این بازار ادامه دهد.

BYD همچنین در حال امضای قراردادهای همکاری استراتژیک با برخی از خوشنام‌ترین برندهای خودروسازی در دنیا مانند تویوتاست تا تصویر برند خود را به‌عنوان یک شرکت پیشرو و دارای توانمندی‌های فنی سر زبان‌ها بیندازد.

کمپانی بی وای دی

آنچه بی وای دی را به رقیب سرسخت‌تری برای تسلا و دیگر خودروسازان تولیدکننده اتومبیل‌های الکتریکی تبدیل می‌کند آن است که محصولات این برند فقط خودروهای سواری نیستند؛ بلکه رویای الکتریکی‌سازی این خودروساز بسیار گسترده‌تر و بزرگتر از این دسته اتومبیل‌ها بوده و اتوبوس‌ها، وانت‌ها و حتی کامیون‌ها را نیز در بر می‌گیرد. تمرکز چندگانه BYD روی کلاس‌های مختلف خودرو باعث شده این کمپانی بتواند اهداف سازگاری (Sustainability) جهانی خود را با جدیت بیشتری دنبال کند و اثرگذاری خود در دسته‌های مختلف صنعت خودروسازی محکم‌تر کند. این خودروسازی چینی در حال تبدیل شدن به یکی از نام‌های غیرقابل انکار در بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی است و از این جنبه پا دست بالاتر را در مقایسه با تسلا و بسیاری برندهای دیگر در اختیار دارد.

رقیب تسلا

در این میان تنها چیزی که بین BYD و انفجار فروش اتومبیل‌های این کمپانی ایستاده است، جنگ تجاری میان چین و آمریکاست که افق آینده این برند در آمریکا را همانند بسیاری کمپانی‌های چینی دیگر در آمریکا تیره کرده است. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز به دنبال تصویب تعرفه های وارداتی سنگین روی خودروهای چینی است تا شرایط BYD برای فروش خودروهایش به غرب دشوارتر از قبل شود.

همچنین بخوانید:

شرکت خودروسازی چینی BYD وارد بازار اروپا شد

با وجود تمام این تحریم‌ها و چالش‌ها به نظر می‌رسد غرب قادر به توقف پیشروی چین نخواهد بود و در آینده شاهد تغییر گسترده بازار خودروهای برقی در سرتاسر دنیا خواهیم بود. فراموش نکنید که بی وای دی تنها یکی از خودروسازی کاربلد چینی است که در صدد تسلط بر بازار اتومبیل‌های برقی در آینده نزدیک خواهد بود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*