الزامی شدن فناوری تشخیص مستی راننده در خودروهای جدید آمریکا

خودروهای جدید آمریکا، راننده‌های مست را به پلیس گزارش خواهند کرد

دولت آمریکا استفاده از یک فناوری تشخیص مستی راننده را در خودروهای جدید الزامی می‌کند. این فناوری قرار است از هزاران مورد فوتی جلوگیری کند.

رانندگی در وضعیت هشیاری غیرعادی از جمله مستی یکی از عوامل تصادفات است که دولت‌ها در جای‌جای دنیا با تدابیر مختلف در تلاش برای جلوگیری از آن هستند. حالا جدیدترین اخبار خودرو حکایت از این دارند که ایالات متحده هم به راهکاری تازه برای این مشکل رسیده و استفاده از یک فناوری اختصاصی را برای خودروهای جدید الزامی می‌کند. این فناوری در خودروهای جدید آمریکا وضعیت هشیاری راننده را ارزیابی می‌کند و تشخیص می‌دهد که راننده پشت فرمان در حالت مستی به سر می‌برد یا خیر.

الزامی شدن فناوری تشخیص مستی راننده در خودروهای جدید آمریکا

الزامی شدن فناوری تشخیص مستی راننده در خودروهای جدید آمریکا

مسئولان اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (به‌اختصار NHTSA) طی رویدادی در واشینگتن دی‌سی از آغاز فرایند قانون‌گذاری برای فناوری تشخیص مستی رانندگان خبر دادند. البته همان‌طور که خاطرنشان کرده‌اند، این فرایند پیچیده‌ای است که ماه و شاید حتی سال‌ها زمان می‌برد. این سازمان در این مسیر طی چندین دور از بازخوردهای مردم و محققان کمک می‌گیرد و پس از بررسی این بازخوردها در آخر برای پیاده‌سازی این فناوری در خودروها مقررات وضع خواهد کرد.

در حال حاضر NHTSA در تلاش است تا بهترین روش برای تشخیص و محاسبه دقیق اختلال در وضعیت رانندگان را پیدا کند. این سازمان همچنین در نظر دارد فناوری مورد نظرشان نیازی به اقدامی اضافه از سوی راننده نداشته باشد. با وجود این، همه از جمله محققان و قانون‌گذاران به این موضوع واقف هستند که استقبال مردم از این فناوری نقشی کلیدی در پیشبرد این برنامه ایفا می‌کند. NHTSA هم به این نکته اشاره کرده است که عده بسیاری شاید این را نقض حقوق خود بدانند؛ از آنجا که به اشتباه معتقدند رانندگی در حالت مستی جزو حقوق شهروندی آن‌ها است.

الزامی شدن فناوری تشخیص مستی راننده در خودروهای جدید آمریکا

سازمان NHTSA همچنین با استناد به آمار و ارقام خود اعلام کرد که فقط طی سال 2021 حدود 13 هزار و 400 نفر در تصادفات تحت تاثیر از مصرف الکل در آمریکا جان باختند. به گفته این سازمان معتبر، با به‌کارگیری این فناوری در خودروهای جدید می‌توان سالانه از مرگ هزاران نفر در جاده‌های آمریکا که به همین خاطر جان خود را از دست می‌دهند جلوگیری کرد.

باید منتظر ماند و دید که این برنامه دولت آمریکا طی ماه و سال‌های آتی چگونه پیش خواهد رفت. وضع قانون برای پیاده‌سازی فناوری تشخیص مستی در خودروها امر پیچیده‌ای است که حتی می‌تواند باعث افزایش قیمت خودروها شود. در این بین چالش‌های کمتر محسوسی هم وجود دارند؛ مثل این‌که رانندگان در صورت تصادف، با تبرئه خود فناوری به کار رفته در خودرو را مقصر بدانند و در آخر همین منجر به نارضایتی عمومی از آن شود.

بر اساس تحقیقات چند ده سال گذشته چندین روش برای تشخیص مستی راننده مطرح شده است؛ مثل سنسور هوا که می‌تواند سطح الکل در نفس‌های راننده را تشخیص بدهد یا سنسور لمسی در فرمان یا سطوح دیگر که با استفاده از نور مادون قرمز، وجود الکل در مویرگ‌های زیر سطح پوست را تشخیص می‌دهد. همچنین سیستم‌های رصد راننده در خودروهای پیشرفته امروزی قادر به ردیابی حرکت سر و چشم‌ها جهت تعیین وضعیت راننده‌اند. احتمالاً دولت آمریکا یکی از روش‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را در این برنامه خود به کار خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*