شرکت فایزر

عملکرد ناموفق واکسن کرونا فایزر، شرکت سازنده را به خاک سیاه نشاند

شرکت فایزر، خالق یکی از واکسن‌های کرونا، میزان درآمد خود را برای سال 2024 پیش بینی کرده است که خبر از فاجعه‌ای بزرگ در ساختار این شرکت می‌دهد.

شرکت فایزر، برند مشهوری است که در زمان اوج کرونا توانست با کشف واکسن کرونا از درگیری و جان باختن هزاران انسان دیگر جلوگیری کند. درآمد این شرکت از فروش واکسن کووید-19 در سال 2022 به عدد 57 میلیارد دلار رسیده بود. طبق انتظار از درآمدی که برای سال 2024 پیش‌بینی کرده‌اند، این عدد به حدود 8 میلیارد دلار سقوط خواهد کرد. چنانچه پیش‌تر نیز وال استریت پیش‌بینی کرده بود که درآمد شرکت فایزر در سال 2024، حدود 13 میلیارد دلار خوهد بود.

همچنین ارزش سهام این شرکت نیز در سال 2024 به کمترین مقدار خود در 10 سال گذشته خواهد رسید.

بررسی عملکرد شرکت فایزر برای سال 2024

طبق گزارش‌های منتشر شده، همان‌طور که شرکت فایزر توانست در سال 2022 با فروش واکسن کووید-19، درآمد 57 میلیارد دلاری را برای خود کسب کند، برای سال 2024 درآمد به‌شدت پایینی برای این شرکت پیش‌بینی شده است.

تحلیلگران بازار اقتصاد درآمد سال آینده شرکت فایزر را حدود 13 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. خود شرکت هم درآمد 12.5 میلیارد دلاری را درآمد سالانه برای سال آتی در نظر گرفته بودند. اما بنا بر نظرات بیشتر و دقیق‌تر، این عدد پایین‌تر از تخمین تحلیلگران و خود شرکت است که درآمد 8 میلیارد دلاری برای خالق واکسن کووید-19 درنظر گرفته شده است.

سود به‌‌ازای هر سهم این شرکت نیز بنا به انتظار تحلیلگران، 3.16 دلار به‌ازای هر سهم است که خود فایزر عددی در محدوده ۲.۰۵ تا ۲.۲۵ دلار به‌ازای هر سهم را برای سال 2024، پیش‌بینی کرده است.

شرکت فایزر

این اخبار کاهش درآمد و کاهش سود به‌ازای هر سهم شرکت فایزر باعث شده است طی چند روز گذشته ارزش سهام این شرکت در روز چهارشنبه 6.7 درصد کاهش یابد و این کاهش نیز باعث شد تا حدود 11 میلیارد دلار، ارزش بازار این شرکت سقوط کند.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر در یک کنفرانس تلفنی که برای سرمایه‌گذاران برگزار شده بود، اظهار کرد شرکت فایزر می‌خواهد برای حل این بحران، محافظه‌کارانه عمل کند. این شرکت می‌خواهد با کسب اعتماد به پیش برود تا در ابهامات این بحران، دوباره گیر نیافتد.

از درآمد و سود سرشاری که فایزر از فروش واکسن کووید-19 کسب کرد، برای احداث چندین شرکت دیگر استفاده کرد. در یک مورد شرکت داروساز سرطان Seagen را به مبلغ 43 میلیارد دلار خریداری کرد و به احتمال زیاد هم طی چند روز آینده قرارداد این دو شرکت نهایی می‌شود. هدف Pfizer از خرید این شرکت، ساخت واکسن جدید RSV گفته شده است.

یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد فایزر، فروش واکسن کووید-19 به ارگان‌ها و مراکز بهداشتی بوده که با شرایط بهبود سلامت جهانی، واکسیناسیون جدیدترین واکسن فایزر به‌شدت کاهش یافته است و تنها 17 درصد جمعیت آمریکا، حاضر به دریافت جدیدترین واکسن کووید-19 بوده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*