اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به زودی روی گوشی‌های شما خواهد آمد

بالاخره لحظه‌ای که همه منتظرش بودیم فرا رسید و اسپیس ایکس مجوز تست سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای گوشی‌های موبایل را به دست آورد. ماهواره‌های SpaceX سال آینده به فضا پرتاب خواهند شد.

کمپانی اسپیس اکس به مدیریت ایلان ماسک به‌تازگی موفق شده مجوز تست سرویس موبایل اینترنت ماهواره ای استارلینک را از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) دریافت کند. به‌واسطه این مجوز استارلینک قادر به ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای به گوشی‌های موبایل در برخی مناطق ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

روز پنجشنبه، FCC حق راه‌اندازی آزمایشی سرویس اینترنت ماهواره‌ای را به مدت 180 روز (تا تاریخ 14 ژوئن سال آینده) به SpaceX اعطا کرد. در مدت این بازه تست، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از طریق محدوده دیتای T-Mobile به گوشی‌های موبایل ارسال خواهد شد. این مجوز یک هفته پس از آن که FCC اجازه تلویحی ارائه سرویس اینترنت موبایل ماهواره‌ای را به SpaceX داد به این کمپانی داده شد.‌ به واسطه مجوز قبلی، اسپیس اکس قادر بود ماهواره‌های حاوی تکنولوژی‌های مورد نیاز برای ارائه اینترنت پرسرعت به گوشی‌های موبایل را به مدار زمین ارسال کند. البته به واسطه آن مجوز، اسپیس اکس تنها قادر به چک کردن عملکرد آنتن‌ها بوده و اجازه انجام هیچ آزمایش دیگری را نداشت.

در گجت نیوز بخوانید:

استارلینک در یک قدمی ورود به ایران!

این در حالی‌ست که مجوز جدید کسب شده توسط این کمپانی اجازه تست کردن قابلیت‌های پایه‌ای سرویس موبایل استارلینک را به این کمپانی خواهد داد. به این ترتیب امکان ارسال داده به گوشی‌های هوشمند از طریق امواج رادیویی 1910 تا 1915 هرتز و 1990 تا 1995 هرتز فراهم خواهد شد.

جزئیات بیشتر از تست اولیه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

ماهواره Starlink

SpaceX قصد دارد 840 ماهواره را به مدار زمین ارسال کند. هریک از این ماهواره‌ها نقش یک دکل مخابراتی را بر عهده داشته و قادر به ارسال داده به حدود 2000 دستگاه تست روی زمین خواهند بود. این کمپانی در ابتدا قصد داشت سیستم خود را در 13 نقطه مختلف از آمریکا تست کند. با این وجود در گذر زمان، به‌تدریج 12 نقطه دیگر هم به لیست اضافه شدند.

بر اساس جزئیاتی که مسئولین این کمپانی ارائه کرده‌اند، از میان این 840 ماهواره، حدود 60 عدد به ارائه سرویس به گوشی های موبایل در ایالات متحده اختصاص خواهند داشت.‌ برخی از مهم‌ترین نقاط تست این سرویس عبارتند از ماونتین ویو در کالیفرنیا، کانزاس سیتی در کانزاس، ردموند در واشینگتن و دالاس در ایالت تگزاس.

همچنین بخوانید:

وحشت اپراتورهای تلفن همراه از طرح تلفن ماهواره‌ای استارلینک برای گوشی‌ها

در این فاز از تست، اسپیس اکس و FCC قادر به ارزیابی تداخل‌های احتمالی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با سایر محدوده‌های رادیویی در ایالات متحده مانند شبکه‌های مخابراتی یا اپراتورهای ماهواره‌ای خواهند بود. پیش‌تر برخی کمپانی‌های صاحب نام در این حوزه مانند AT&T و Dish Network و Globalstar در خصوص تداخل امواج سرویس اینترنت ماهواره‌ای Starlink با امواج شبکه خود ابراز نگرانی کرده بودند. در پاسخ به این نگرانی‌ها البته اسپیس اکس اعلام کرده که سرویس موبایل Starlink در حقیقت یک امتیاز بزرگ برای مشترکین آمریکایی خواهد بود و نه یک عامل ایجاد اختلال در محدوده رادیویی سایر اپراتورها.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

در این خصوص FCC هم البته اعلام کرده که در خصوص رخ دادن هرگون تداخل مخرب با سایر امواج، به‌سرعت دستور باطل شدن مجوز تست اسپیس اکس را صادر خواهد کرد. علاوه بر باطل شدن مجوز تست، استارلینک همچنین موظف است در صورت رخ دادن هرگونه اختلال در شبکه‌های مخابراتی یا ارتباطی، جزئیات را فورا به FCC اطلاع دهد.

بر اساس اطلاعات موجود، SpaceX ماهواره‌های ارتباط موبایلی خود را در سال 2024 برای T-Mobile و سایر اپراتورها به فضا خواهد فرستاد. البته شروع کار این سرویس با پیام‌های متنی خواهد بود؛ هرچند که تماس‌های صوتی و انتقال داده هم در فاز بعدی و در سال 2025 انجام خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*